Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie miesięcznika BANK dostępne w sklepach i online Sprawdź szczegóły i zapisz się na prenumeratę roczną -20%
search Szukaj
zamknij wyszukiwarkę
  • Rejestracja
  • Logowanie
  • Newsletter
menu
logo BANK.pl
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
Forum Bankowe 2026
24-25 lutego 2026 r.
Pozostało:
65dni
9godzin
24minut
Strategiczna Szkoła Polskiego Sektora Bankowości Spółdzielczej 2026
17-18 marca 2026 r.
Pozostało:
86dni
9godzin
24minut
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie
  • WIBOR
  • Miesięcznik
zamknij menu
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie
  • WIBOR
  • Miesięcznik
Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
Z rynku finansowego

Dyrektorzy finansowi (CFO) w Polsce o najważniejszych trendach na 2025 rok

27.10.2024 11:19 mb | BANK.pl
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Dyrektorzy finansowi (CFO) w Polsce o najważniejszych trendach na 2025 rok
Źródło: KPMG
Największymi wyzwaniami, stojącymi przed dyrektorami finansowymi (ang. Chief Financial Officer, CFO) w Polsce w 2025 roku będą niepewność ekonomiczna i zarządzanie łańcuchem dostaw. Z kolei największych szans na rozwój upatrują oni w cyfryzacji i automatyzacji finansów oraz transformacji biznesowej – wynika z najnowszego raportu KPMG w Polsce pt. „Nowoczesny CFO w transformującej się firmie”, przygotowanego we współpracy z ACCA. Dużym wyzwaniem pozostaje ESG – 42% ankietowanych przedsiębiorstw nie tylko nie raportuje, ale nawet nie monitoruje wskaźników niefinansowych, utrudnieniem są m.in. problemy z transparentnością i dokładnością danych. Dwie trzecie badanych dyrektorów finansowych nie wdrożyło jeszcze automatyzacji procesów podatkowych. Z AI/genAI w szerokim zakresie w swoich procesach finansowych korzysta dopiero 7% firm, ale 43% planuje wdrożenie tej technologii lub jest w fazie jej prototypowania, czytamy w komunikacie prasowym Firmy.

Z raportu KPMG w Polsce, przygotowanego w partnerstwie z ACCA wynika, że niemal 4 na 10 ankietowanych dyrektorów finansowych w Polsce wskazuje niepewność ekonomiczną jako największe wyzwanie na 2025 rok.

W obliczu niestabilności gospodarczej i rosnących kosztów kapitału, zarządzający finansami będą musieli podjąć działania mające na celu zwiększenie elastyczności i odporności swoich firm. Innymi wyzwaniami, wskazywanymi przez CFO były zarządzanie łańcuchem dostaw (33%), przepisy i regulacje prawne oraz zarządzanie talentami (po 27%).

– Rosnąca złożoność środowiska biznesowego wymusza ewolucję roli dyrektorów finansowych. Stają się oni strategicznymi liderami, odpowiedzialnymi nie tylko za finanse, ale i za innowacyjne przekształcanie całych organizacji.

W tym kontekście, oprócz zarządzania ryzykiem, kluczowa staje się umiejętność szybkiej adaptacji do zmian, co wymaga od liderów finansowych dogłębnego zrozumienia nowych technologii, automatyzacji procesów z wykorzystaniem AI, a także zapewnienie transparentności i precyzyjnych danych pozafinansowych w kontekście regulacji w zakresie ESG – mówi Iwona Galbierz-Sztrauch, partner i szef Działu Usług Finansowych w KPMG w Polsce.

Cyfryzacja i automatyzacja finansów to według CFO główna szansa na rozwój przedsiębiorstw w 2025 roku. Blisko połowa dyrektorów finansowych wskazało fakturowanie, obsługę płatności i księgowość jako obszary o największym potencjale do automatyzacji.

Wdrożenie nowoczesnych technologii w tych procesach może przynieść znaczące oszczędności oraz zwiększyć precyzję operacji finansowych.

– Technologie cyfrowe zmieniają oblicze pracy finansistów. Narzędzia takie jak sztuczna inteligencja, uczenie maszynowe czy zaawansowana analiza danych umożliwiają efektywniejsze zarządzanie finansami i podejmowanie decyzji w czasie rzeczywistym. W naszym badaniu ogromna większość respondentów wskazała, że cyfrowe technologie są priorytetem, który pomoże im zwiększyć efektywność i dokładność procesów finansowych.

Wraz z rozwojem narzędzi do analizy danych, rośnie także znaczenie kompetencji cyfrowych wśród CFO, którzy muszą umieć zarządzać nie tylko finansami, ale i technologią, która wspiera działania biznesowe – mówi Agnieszka Jarosz, dyrektor zarządzająca ACCA w Europie Wschodniej i Północnej.

raport KPMG w Polsce pt. „Nowoczesny CFO w transformującej się firmie”, przygotowanego we współpracy z ACCA.

Mimo świadomości korzyści wynikających z automatyzacji, aż 67% respondentów w żadnym stopniu nie wdrożyło jeszcze automatyzacji procesów podatkowych w swoich firmach. Jako główne bariery w tym obszarze CFO wskazali trudności w integracji z istniejącymi systemami informatycznymi (39%) oraz częste zmiany legislacyjne i brak jasności przepisów podatkowych (37% odpowiedzi).

W obszarze automatyzacji procesów związanych z cenami transferowymi mniej niż jedna piąta firm zadeklarowała ich wdrożenie w ciągu najbliższych 12 miesięcy, co pokazuje, że wiele przedsiębiorstw wciąż opiera się na tradycyjnych rozwiązaniach w tym zakresie.

Czytaj także: Wydarzenia i Opinie | Finanse Jutra | Jak będą wyglądały finanse jutra?

CFO o ESG i rosnących wymaganiach regulacyjnych

Raportowanie niefinansowe i dostosowanie się do rosnących wymogów raportowania ESG stało się jednym z kluczowych zagadnień regulacyjnych i organizacyjnych dla przedsiębiorstw. Chociaż przepisy unijne stają się coraz bardziej rygorystyczne, 42% firm w Polsce nie raportuje, ani nawet nie monitoruje jeszcze wskaźników niefinansowych.

Ponadto rozwiązania dotyczące monitorowania i raportowania ESG wdrażają lub planują wdrożyć jedynie te firmy, które są lub będą objęte unijną dyrektywą o raportowaniu niefinansowym (CSRD).

W grupie organizacji, które raportują lub planują raportować ESG 4 na 10 ankietowanych wskazało, że problemy z transparentnością i dokładnością danych są znaczącym wyzwaniem w tym procesie.

– Nowe regulacje unijne, takie jak CSRD, stawiają przed firmami szereg wyzwań organizacyjnych i technologicznych, które wymagają od nich nie tylko przygotowania do gromadzenia danych, ale również inwestowania w odpowiednie rozwiązania IT i systemy monitorowania.

Jednocześnie część przedsiębiorstw, zwłaszcza te, które jeszcze nie są objęte obowiązkiem raportowania, wciąż nie dostrzega korzyści płynących z przyjęcia standardów ESG. Wydaje się, że głównym problemem jest tutaj brak dostatecznej presji regulacyjnej oraz świadomości długoterminowych korzyści, jakie może przynieść monitorowanie i ujawnianie wskaźników zrównoważonego rozwoju – mówi Tomasz Kołodziejczyk, dyrektor w Dziale Usług Finansowych w KPMG w Polsce.

– Nowoczesne narzędzia wspierające raportowanie ESG stają się kluczowe dla firm, które muszą dostosować się do nowych wymogów regulacyjnych. Choć wiele z nich nadal korzysta z tradycyjnych narzędzi, takich jak arkusze kalkulacyjne, rośnie zainteresowanie zaawansowanymi platformami.

Dedykowane platformy informatyczne umożliwiają automatyzację zbierania, analizy i raportowania danych niefinansowych, co znacznie skraca czas potrzebny na ich zgromadzenie, redukuje ilość zaangażowanych zasobów oraz poprawia dokładność wyników – mówi Justyna Wysocka-Golec, Partnerka w Dziale Advisory, Liderka Zespołu ESG, Dekarbonizacji i Bioróżnorodności w KPMG w Polsce.

Czytaj także: Zmiany podatkowe, a nie technologiczne najbardziej niepokoją CFO i głównych księgowych w Polsce

Potencjał sztucznej inteligencji w finansach

Sztuczna inteligencja (AI) zyskuje na znaczeniu jako jedno z kluczowych narzędzi wspierających transformację funkcji finansowej.

Mimo to, wyniki badania KPMG pokazują, że polskie firmy są wciąż ostrożne wobec jej pełnego wdrożenia.

Tylko 7% organizacji korzysta z AI w swoich procesach finansowych w szerokim zakresie, co świadczy o opóźnieniach w adaptacji tej technologii w porównaniu do innych rozwiązań cyfrowych.

29% badanych zadeklarowało, że ich organizacje znajdują się na początku drogi z wykorzystaniem AI/genAI, zaś 4 na 10 nie korzysta z tej technologii, ale jest w trakcie prototypowania lub planuje jej wdrożenie w swoim przedsiębiorstwie.

–  Mimo że tylko niewielka część firm w pełni wdrożyła AI, rosnąca liczba przedsiębiorstw testuje i prototypuje rozwiązania oparte na tej technologii. To wyraźny sygnał, że sztuczna inteligencja będzie kluczowym czynnikiem kształtującym konkurencyjność i efektywność operacyjną w nadchodzących latach.

Firmy, które wdrożą te technologie szybciej, zyskają przewagę na zmieniającym się rynku – mówi Leszek Ortyński, dyrektor, lider ds. Data Science i AI w KPMG w Polsce.

raport KPMG w Polsce pt. „Nowoczesny CFO w transformującej się firmie”, przygotowanego we współpracy z ACCA.
Główne korzyści, które CFO dostrzegają w zastosowaniu sztucznej inteligencji, to przede wszystkim zwiększenie dokładności i wielowymiarowości analizy danych – wskazane przez 42% respondentów.

AI daje możliwość automatyzacji rutynowych procesów, takich jak fakturowanie czy księgowość, co znacząco usprawnia działania operacyjne. Jednak mimo tych atutów, wiele firm wciąż napotyka bariery, takie jak brak wykwalifikowanego personelu oraz obawy dotyczące transparentności algorytmów.
 
 
Pełna wersja raportu dostępna jest na stronie internetowej KPMG: Nowoczesny CFO w transformującej się firmie | Edycja 2024
Źródło: KPMG
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Tagi
ACCA PolandAgnieszka JaroszCFOdyrektor finansowyDyrektywa CSRDESG / Environmental, Social and corporate GovernanceIwona Galbierz-SztrauchJustyna Wysocka-GolecKPMGKPMG InternationalLeszek OrtyńskiNiepewność ekonomicznaRaportowanie niefinansoweSztuczna inteligencja / AITomasz Kołodziejczyk
Autor mb
Źródło BANK.pl
Partner działu
Fundacja Polska Bezgotówkowa

Polecamy

Bartłomiej Getlich | Źródło: Bank.pl
Technologie i innowacje
Banki operatorami infrastruktury krytycznej państwa
Bank Pekao, PZU logo
Z rynku finansowego
Nowy termin przeprowadzenia reorganizacji Grupy PZU i Banku Pekao
Monika Rozbicka-Szlosek, dyrektor Departamentu Produktów Inwestycyjnych i Private Banking, VeloBank
Z rynku finansowego
Liczba klientów zamożnych w Polsce rośnie szybciej niż w większości krajów Europy
BBVA,
Z rynku finansowego
BBVA stawia na wykup akcji po fiasku przejęcia Sabadella

Najnowsze

Paweł Jaroszek, członek zarządu Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
Z rynku finansowego
ZUS przypomina, co przekłada się na wyższe świadczenie emerytalne
laptop, wirtualny obraz AI
Technologie i innowacje
Klienci ING Business mogą korzystać z pomocy Asystenta AI opartego na GenAI
Visa
Technologie i innowacje
AI zmienia oblicze globalnej walki z oszustwami – czy banki nadążą za tymi zmianami?
Bartłomiej Getlich | Źródło: Bank.pl
Technologie i innowacje
Banki operatorami infrastruktury krytycznej państwa
Przemysław Barankiewicz, dyrektor Finax, firmy inwestycyjnej, będącej pierwszym i największym dostawcą OIPE w Europie.
Z rynku finansowego
UE proponuje reformę OIPE. Celem zwiększenie liczby oszczędzających, ale i dostawców
Pieniądze na tle wykresów inwestycyjnych
Z rynku finansowego
Retail Investment Strategy coraz bliżej uchwalenia
Kurier
Z rynku finansowego
Zaległe zobowiązania branży pocztowej i kurierskiej w październiku ’25 nareszcie spadły o 8,4 proc. r/r
wirtualny obraz twarzy-sztucznej inteligencji, napis AI
Technologie i innowacje
UiPath i AGH podpisują strategiczną umowę współpracy na rzecz rozwoju kompetencji w zakresie AI i automatyzacji

Zobacz także

Bank Pekao, PZU logo
Z rynku finansowego
Nowy termin przeprowadzenia reorganizacji Grupy PZU i Banku Pekao
Monika Rozbicka-Szlosek, dyrektor Departamentu Produktów Inwestycyjnych i Private Banking, VeloBank
Z rynku finansowego
Liczba klientów zamożnych w Polsce rośnie szybciej niż w większości krajów Europy
BBVA,
Z rynku finansowego
BBVA stawia na wykup akcji po fiasku przejęcia Sabadella
Zobacz wszystkie z tej kategorii
logo Bank
  • O nas
  • Reklama
  • Kontakt
  • Newsletter
logo Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
logo Miesięcznika Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
© Copyright 2025 Centrum Procesów Bankowych i Informacji
  • Polityka prywatności
  • Pliki cookie
  • Bankiwpolsce.pl
Strona korzysta z plików cookie
Na stronie stosujemy pliki cookie w celu zapewnienie prawidłowego działania, ułatwienia korzystania, a także w celach statystycznych i marketingowych. Wybierając „Zaakceptuj wszystkie” wyrażasz zgodę na stosowanie wszystkich plików cookie. Jeśli chcesz wyrazić zgodę na stosowanie tylko niektórych plików cookie, wybierz „Ustawienia”, skonfiguruj preferencje i wybierz przycisk „Zapisz”. Pamiętaj, że możesz zmienić swoje ustawienia w każdym czasie klikając przycisk „Pliki cookie” w stopce portalu. Szczegółowe informacje o sposobie, w jaki  używamy plików cookie oraz przetwarzamy Twoje dane, a także o przysługujących Ci prawach, odnajdziesz w Polityce prywatności.

Niezbędne: Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.

Funkcjonalne: Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.

Analityczne: Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp.

Marketingowe: Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców
i reklamodawców strony trzeciej.
Niezbędne Zawsze aktywne
Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.
Funkcjonalne
Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.
Analityczne
Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketingowe
Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców i reklamodawców strony trzeciej.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Ustawienia
{title} {title} {title}