Do swoich klientów banki chcą mówić prosto i zrozumiale

Do swoich klientów banki chcą mówić prosto i zrozumiale
Fot. stock.adobe.com/daniilantiq2010
Do „Porozumienia w sprawie standardu zrozumiałości języka w usługach bankowości detalicznej” banki przystępują od sierpnia tego roku. Większość banków prowadzących działalność detaliczną przystąpiło już do porozumienia – poinformował Paweł Zagaj, dyrektor Zespołu Bankowości Detalicznej ZBP.

„Porozumienie zostało wypracowane w ramach Związku Banków Polskich w dialogu z bankami i ośrodkami naukowymi” – powiedział Paweł Zagaj.

„Wdrożenie do polskiego prawa Europejskiego Aktu o Dostępności wprowadza zasadniczą zmianę w stosunku do dotychczasowego podejścia do upraszczania języka. Do tej pory odbywało się to na zasadzie samoregulacji, obecnie wprowadzony został wymóg ustawowy. Ważne jest także to, że wymóg B2 dotyczy wyłącznie usług bankowości detalicznej” –stwierdził dr Tadeusz Białek, prezes ZBP.

„Prosta komunikacja bankowa jest inicjatywą polskich banków. Jej źródłem jest międzynarodowa koncepcja uproszczonego języka, czyli plain language. W zakresie prostego języka będziemy współpracować również z innymi instytucjami, w których powstają dokumenty, np. z administracją publiczną” – czytamy na stronach ZBP.

Czytaj także: Bank BPS i banki spółdzielcze z Grupy BPS przystąpiły do Porozumienia w sprawie standardu zrozumiałości języka>>>

Porozumienie potwierdza wspólne podejście sektora bankowego do ustawowego wymogu zrozumiałości na poziomie B2, które opiera się na zasadach prostego języka. Jest to rozwinięcie dotychczasowych działań sektora – m.in. deklaracji banków w sprawie standardu prostego języka z 2020 roku.

Porozumienie wpisuje się w ogólne wytyczne nadzorcze dotyczące zrozumiałości, które wydał Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

Do porozumienia dotychczas przystąpiły:

  1. Alior Bank S.A.
  2. Bank BPH S.A.
  3. Bank BPS S.A. i część zrzeszonych banków spółdzielczych
  4. Bank Gospodarstwa Krajowego
  5. Bank Handlowy w Warszawie S.A.
  6. Bank Millennium S.A.
  7. Bank Ochrony Środowiska S.A.
  8. Bank Pekao S.A.
  9. Bank Pocztowy S.A.
  10. Bank Spółdzielczy Rzemiosła w Krakowie
  11. BNP Paribas Bank Polska S.A.
  12. Credit Agricole Bank Polska S.A.
  13. Ikano Bank AB (publ) Spółka Akcyjna Oddział w Polsce
  14. ING Bank Śląski S.A.
  15. Krakowski Bank Spółdzielczy
  16. mBank S.A.
  17. mBank Hipoteczny S.A.
  18. Millennium Bank Hipoteczny S.A.
  19. Nest Bank S.A.
  20. PKO Bank Polski S.A.
  21. Plus Bank S.A.
  22. Santander Bank Polska S.A.
  23. Santander Consumer Bank S.A.
  24. SGB-Bank S.A. i część zrzeszonych banków spółdzielczych
  25. VeloBank S.A.
  26. Volkswagen Bank GmbH Sp. z o.o. Oddział w Polsce

Treść Porozumienia do pobrania znajduje się pod adresem: https://www.zbp.pl/Dla-Klientow/Prosta-komunikacja-bankowa

Źródło: Związek Banków Polskich / ZBP