Do 40 tys. zł dopłaty do elektryków dla osób fizycznych i prowadzących jednoosobową działalność
„(…) najważniejszym elementem zmiany, jest pozyskanie środków w wysokości 1,6 mld zł na nowy program wsparcia do zakupu, leasingu oraz wynajmu pojazdów kategorii M1 dla osób fizycznych i osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą.
Celem jest promowanie przechodzenia na zeroemisyjne formy transportu poprzez zachęty” – napisał resort nawiązując do zmiany tzw. kamienia milowego w KPO, który poprzednio przewidywał wprowadzenie podatku od posiadania pojazdów spalinowych.
MKiŚ dodał, że maksymalne dofinansowanie do jednego pojazdu nie będzie mogło przekroczyć 40 tys. zł, co jest ponad dwukrotnie wyższą stawką niż dzisiaj obowiązujące dofinansowanie.
„Ogromne środki powinny zostać uruchomione do końca tego roku” – napisano.
Czytaj także: W piątek, 5 lipca Unia Europejska wprowadza cła na samochody elektryczne z Chin
Zmiana opłaty za korzystanie ze środowiska
Druga zmiana wynikająca z zamiany kamienia milowego KPO dotyczy modyfikacji istniejącej już opłaty za korzystanie ze środowiska, która jest płacona przez firmy posiadające floty pojazdów.
„Opłata ta jest związana z rzeczywistymi emisjami wprowadzonymi do środowiska z różnych źródeł, nie tylko z tytułu użytkowania pojazdów. Obecnie płacą ją przedsiębiorcy, których emisje są wycenione na więcej niż 800 zł.
Od 2026 roku zmieni się sposób naliczania tej opłaty oraz stawki dla części dotyczącej transportu. Będą z niej zwolnione firmy posiadające jeden pojazd” – napisał MKiŚ.
Resort dodał, że opłatą nie zostaną objęte samochody zeroemisyjne.
Czytaj także: Branża transportu drogowego potrzebuje wsparcia dla rozwiązań redukujących emisje CO2
Współpraca resortów klimatu i środowiska oraz funduszy i rozwoju regionalnego ws. dopłat
Pod koniec kwietnia minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz zapowiedziała, że jeszcze w tym roku ruszy program dopłat do elektryków z KPO, który przygotuje MKiŚ.
Dodała, że bazowe dopłaty mają dotyczyć aut ze średniej półki i będą wynosić ok. 30 tys. zł.
To rozwiązanie, wraz ze zmianami w opłacie środowiskowej, ma zastąpić podatek od posiadania samochodów spalinowych jako warunek uruchomienia środków na elektromobilność z KPO.