Czy Twój bank jest gotowy na nowe standardy dostępności cyfrowej?
Banki i instytucje finansowe powinny już teraz rozpocząć ten proces, bo dostosowanie portali i stron do standardu WCAG wymaga czasu i stałej kontroli efektów.
Czym jest WCAG?
Korzystanie ze strony internetowej niedopasowanej np. do potrzeb osób niewidomych, niedowidzących lub z niepełnosprawnością ruchową to ogromna trudność.
Dlatego w odpowiedzi na tę sytuację World Wide Web Consortium w 1998 roku utworzyło Web Content Accessibility Guidelines (w skrócie WCAG). To zestaw wytycznych, który określają, jak powinna wyglądać i zachowywać się strona internetowa, aby była dostępna dla osób z niepełnosprawnościami.
W skrócie, zmiany powinny dotyczyć 4 obszarów: Postrzegalność, Funkcjonalność, Zrozumiałość, Solidność.
Inclusive Design to mainstream, nie zachcianka
Według dostępnych danych 12% mieszkańców Polski to osoby z niepełnosprawnościami, które mogą mieć trudności z korzystaniem z usług banków czy też sklepów internetowych właśnie przez brak cyfrowego dostosowania do ich potrzeb.
Dostępność to nie chwilowy globalny trend związany z demokratyzacją cyfrową, a działanie, które traktowane jest na równi z innymi celami, jakie stawiają sobie firmy czy instytucje, aby odpowiedzieć na cyfrowe potrzeby ludzi.
– Jedną z kluczowych kwestii pojawiających się w kontekście witryn internetowych jest zapewnienie odpowiedniej dostępności dla jak najszerszego grona użytkowników.
Dzięki spełnieniu kryteriów WCAG można zapewnić równy dostęp do treści zamieszczanych w Internecie dla wszystkich osób.
Niezależnie od ich wieku, stanu zdrowia czy oprogramowania lub sprzętu, z jakiego korzystają – podkreśla Aleksander Makowski, Expert ds. Portali i rozwiązań Content Management System z e-point SA.
[Pobierz darmową checklistę i zaplanuj wdrożenie dostępności cyfrowej]
Dostępność to proces, a nie jednorazowe działanie
Dostosowanie portalu dla osób z niepełnosprawnościami jest procesem, który nie ma jednej drogi czy zdefiniowanego końca. Wraz z nowymi narzędziami, ulega zmianie sposób konsumowania i interpretowania treści przez różne osoby. Niezależnie od wyboru narzędzia i metody, bardzo istotne jest, aby dbałość o dostępność wprowadzić na każdym etapie tworzenia i udostępniania treści.
– Przy projektowaniu portalu o wysokiej dostępności konieczne jest kompleksowe podejście. Należy zacząć od zaprojektowania aspektów wizualnych i wdrożyć je do systemu zarządzania treścią (CMS), który WCAG obsłuży w warstwie funkcjonalnej oraz ułatwi utrzymanie i rozwijanie portalu. Po tym etapie przychodzi czas na treści – należy tu nieustannie zwracać uwagę na używanie m.in. prostego języka i trzymanie się szeregu wytycznych WCAG. Dzięki temu zwiększamy szansę zrozumienia contentu na stronie przez jak najszersze grono użytkowników. Z tych powodów ulepszamy i stale podnosimy poziom dostosowania naszego e-point CMS do wymogów związanych z WCAG – mówi Łukasz Trzaska, Dyrektor Rozwoju DXP w e-point.
Na zmianach zyskują wszyscy. Portale instytucji finansowych to często organizmy o dużej złożoności, z ofertą skierowaną do szerokiego grona odbiorców.
Dlatego rozwiązania takie jak odpowiedni kontrast czy autouzupełnienie formularzy znacząco usprawniają korzystanie z usług instytucji finansowych przez klientów, niezależnie od wieku, sprawności czy urządzenia z jakiego korzystają.
[Pobierz darmową checklistę i zaplanuj wdrożenie dostępności cyfrowej]