IT@BANK: Czego banki mogą się nauczyć od swoich klientów?

IT@BANK: Czego banki mogą się nauczyć od swoich klientów?
IT@BANK 2018
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Jak wiadomo, technologie budują przewagę konkurencyjną nie tylko w bankowości. Celem drugiej sesji IT@BANKU 2018 było poszukiwanie nowych inspiracji dla działań banków. Jej opiekunami byli Bartłomiej Nocoń, członek Rady Programowej oraz Piotr Puczyński, niezależny ekspert i sekretarz Rady Programowej IT@BANK.

Zaczyna dominować współpraca firm technologicznych i odbiorców przy budowaniu nowych rozwiązań.

Współtworzenie motorem rozwoju

W pierwszym wystąpieniu tej części Tadeusz Woszczyński, Country Manager Poland, Hitachi Europe omówił metodologię NEXPERIENCE, czyli współtworzenie jako potencjalny motor polskiej bankowości. Przedstawił przykłady nie tylko z sektora bankowego. Jak stwierdził, odchodzi się od tradycyjnego modelu tworzenia i oferowania rozwiązań dla odbiorców. Zaczyna dominować współpraca firm technologicznych i odbiorców przy budowaniu nowych rozwiązań. W Japonii ubezpieczyciele mieli problemy z polisami na życie przeznaczonymi dla osób starszych. A na dodatek społeczeństwo systematycznie się starzało. Stworzono model, w którym skutecznie przewidywano koszty leczenia osób starszych.

Od lewej Tadeusz Woszczyński, Piotr Puczyński i Bartłomiej Nocoń.

Tadeusz Woszczyński omówił też nowe rozwiązania z zakresu biometrii i blockchain – wykorzystane przez firmę KDDI w Japonii. Projekt łączy płatności z biometrią i blockchain. Dane biometryczne są w nim rozproszone w sieci blockchain. Mówca podkreślił, że dziś trzeba umieć zarządzać zmianą.

Transformację cyfrową w sektorze farmaceutycznym przedstawił Łukasz Borycki, Head of IT Research and Development w Roche Global IT Solution Centre. Dział ten przygotowuje rozwiązania informatyczne wykorzystywane w całym koncernie. Mówca omówił ideę terapii celowanych -przykładowo nowy lek na raka stosuje się w połączeniu z danymi genetycznymi pacjentów. Otrzymuje go chory, u którego uzyska się najlepszy efekt terapeutyczny. Tworzy się też całe zestawy leków przeznaczone dla konkretnych pacjentów. Podnosi to skuteczność terapii, ale problemem są bardzo duże bazy danych zbieranych z różnych źródeł. W 40% leki są dziś tworzone w partnerstwie z innymi firmami. Taka współpraca musi być dobrze zorganizowana, a wymiana informacji między uczestnikami bardzo szybka i sprawna. Łukasz Borycki przedstawił też wdrożenie platformy kolaboracji jako serwisu typu Software as a Service.

Liczy się zasięg i skala działania

„Bilion dolarów wyceny. Czy banki mogą skorzystać z doświadczeń światowych gigantów technologicznych?” – taki był temat wystąpienia Karola Mazurka, Managing Director – Technology, Client Delivery, Financial Services w Accenture. Stwierdził on, że takie światowe firmy, jak: Facebook, Amazon i Apple są dziś większe od największych banków na świecie. Banki mogą się też od nich uczyć funkcjonowania w rzeczywistości cyfrowej. Amazon to zasięg i skala działania. Trudno to przenieść na rynek bankowy, ale już ekosystem czy kulturę podejmowania ryzyka biznesowego oraz zarządzanie relacjami cyfrowymi z klientami warto naśladować. Apple to luksus i duża skala. Na pole bankowości winno się przenieść dbanie o jakość i doświadczenie klienta. I zastanowić się, czy są produkty bankowe, które dają klientom poczucie prestiżu. Google z kolei to porządkowanie wszystkich informacji. Banki na pewno powinny uporządkować posiadane dane o swoich klientach.

Z technologią za pan brat

O istotnych trendach technologicznych z perspektywy firmy Lyreco mówił Marcin Stępień, E-Business Manager w Lyreco. Ta francuska firma, założona 1926 r., dostarcza do klientów 250 tys. paczek dziennie. Liczy się w niej automatyzacja. Korzysta z takich technologii, jak: sztuczna inteligencja, rzeczywistość rozszerzona, digital twins i blockchain, zaś w procesie pakowania wykorzystuje roboty. Od kilku lat wykorzystuje się już internet rzeczy. Mówca stwierdził, że wyzwaniem jest zabezpieczenie infrastruktury cyfrowej firmy. Jego zdaniem ważna jest również transformacja pracowników, bo to oni wdrażają i korzystają z technologii i stanowią klucz do transformacji cyfrowej. Banki mogą wykorzystać doświadczenia Lyreco np. w customer care. Każdy klient firmy ma opiekuna kontraktu, który ma za zadanie dbanie o relacje z nim i optymalizację biznesu.

Wojciech Furmankiewicz i Piotr Puczyński

W ostatnim wystąpieniu w tej części, rozwiązania Open Source wspierające rozwój IT w sektorze finansowym, przedstawił Wojciech Furmankiewicz, Regional Manager, Solution Architecture w Red Hat CEE. Jak stwierdził adopcja Open Source jest w bankowości najszersza. W programowaniu liczy się DevOps. Omówił też modele i trendy w programowaniu.

Zdjęcia: Tomasz Łączyński