COVID-19: e-commerce i usługi online rekordowo popularne. Ale czy pamiętamy o cyberbezpieczeństwie?
Najnowsze badanie pokazuje, że Polacy szukają w Internecie nie tylko produktów, ale też wirtualnych doświadczeń.
Prawie połowa (46%) ankietowanych deklaruje, że na usługi online wydaje obecnie więcej pieniędzy niż przed pandemią.
Oglądamy filmy i prowadzimy rozmowy wideo
Aż 68% z nich korzysta z platform streamingu wideo, takich jak Netflix, HBO GO czy Amazon Prime Video, a 44% przez sieć gra na komputerze.
Ponadto 29% uczestniczy w zajęciach fitness online, a 24% wirtualnie „odwiedza” muzea i inne atrakcje turystyczne.
W czasach izolacji ważniejszy niż kiedykolwiek wcześniej stał się też kontakt ze znajomymi i bliskimi, co widać w popularności rozmów wideo. Korzysta z nich 77% badanych, co czyni je najpopularniejszą usługą online.
W czasie pandemii widać też większe zaangażowanie Polaków w działania charytatywne. Prawie połowa (44%) badanych przekazała w ostatnim miesiącu darowiznę online, a 18% zrobiło to po raz pierwszy.
e-edukacja, telemedycyna, e-bankowanie
Więcej czasu spędzanego w domu to okazja do nabywania nowych umiejętności, a podłączony do Internetu komputer pomaga w tym nie tylko uczniom.
41% Polaków ankietowanych w badaniu Mastercard sygnalizuje, że szuka w sieci materiałów edukacyjnych dla siebie lub dla członków swojej rodziny. 28% szlifuje znajomość języków obcych, a 7% grę na instrumentach muzycznych.
Inne umiejętności, które można doskonalić w Internecie, to gotowanie (36%), majsterkowanie (22%), programowanie (16%), a nawet strzyżenie włosów (14%).
Nauka w sieci obejmuje też opanowywanie praktycznych umiejętności dnia codziennego. Prawie połowa polskich konsumentów (47%) zaczęła ostatnio korzystać z bankowości internetowej, a 42% korzysta z telemedycyny i kupuje leki online.
Zobacz więcej najnowszych wiadomości o wpływie koronawirusa na gospodarkę >>>
I oczywiście robimy zakupy w sieci
Jedną z oznak większego niż dotychczas zainteresowania e-commerce są internetowe zakupy produktów pierwszej potrzeby, które robi 44% polskich konsumentów. Inne popularne produkty to książki (47%), gry planszowe (36%) czy przybory kuchenne (33%). Powodzeniem cieszą się jednak również maszynki do strzyżenia włosów (22%) czy maty do ćwiczeń (16%).
Badanie Mastercard pokazuje też, że niektóre zwyczaje zakupowe konsumentów pozostają bez zmian nawet po przejściu do e-commerce.
Prawie wszyscy (96%) „łowcy okazji” ze sklepów stacjonarnych zamienili je na przeszukiwanie stron internetowych w pogoni za najlepszymi ofertami. Z kolei 79% spośród amatorów oglądania wystaw sklepowych przyznaje, że tworzy „listy życzeń”, ale nie zawsze kupuje zamieszczone na nich produkty.
Ponadto 35% klientów deklaruje, że kupując online pozostają lojalni sprzedawcom, których znają ze świata rzeczywistego.
Sprawdzamy stan cyberbezpieczeństwa
Prawie wszyscy badani (91%) sygnalizują, że podczas zakupów online zachowują ostrożność, a 60% martwi się, że w sieci padnie ofiarą oszustwa. Aby zwiększyć swoje bezpieczeństwo przy płaceniu online, 78% polskich konsumentów kupuje u znanych im sprzedawców, 83% sprawdza opinie innych kupujących, a 36% kontaktuje się z nieznanymi im sprzedawcami przed dokonaniem zakupu.
‒ Wszyscy dostosowujemy się do nowego trybu życia, w tym więcej kupujemy online. Dotyczy to przy tym nie tylko niezbędnych produktów, ale też wirtualnych aktywności, takich jak oglądanie filmów na żądanie czy udział przez Internet w zajęciach fitness.
Pandemia może też wydobyć z nas to, co najlepsze, co widać w rekordowej liczbie darowizn online na cele charytatywne. Co więcej, ten trudny czas można wykorzystać na poszerzanie w sieci swojej wiedzy i umiejętności.
Widać, że dziś konsumenci jeszcze bardziej potrzebują dostępu do e-commerce i różnego rodzaju cyfrowych usług. Dlatego Mastercard nieustannie pracuje nad tym, aby zakupy i płatności online były coraz prostsze i bezpieczniejsze – mówi Bartosz Ciołkowski, dyrektor generalny na Polskę, Czechy i Słowację w Mastercard Europe.
Bądź na bieżąco – zapisz się na nasz newsletter >>>
10 najpopularniejszych aktywności online w czasie izolacji
‒ 77% badanych regularnie prowadzi rozmowy wideo z rodziną, przyjaciółmi i współpracownikami;
‒ 68% subskrybuje platformy VOD, takie jak Netflix, HBO GO, czy Amazon Prime Video;
‒ 59% ogląda komedie, kabarety lub stand-up;
‒ 44% gra przez Internet w gry wideo;
‒ 41% bierze udział w lekcjach gotowania lub korzysta z przepisów w sieci;
‒ 36% bierze udział w koncertach;
‒ 29% korzysta z wirtualnych zajęć fitness;
‒ 28% uczy się języka obcego;
‒ 24% odwiedza strony muzeów lub innych atrakcji turystycznych;
‒ 18% rozwiązuje quizy.
10 najpopularniejszych „produktów na kwarantannę”
1. Książki (47%)
2. Gry planszowe (36%)
3. Przybory kuchenne (33%)
4. Puzzle (30%)
5. Przybory do farbowania włosów (30%)
6. Maszynki do strzyżenia włosów (22%)
7. Poduszki (21%)
8. Oczyszczacze powietrza (17%)
9. Maty do ćwiczeń/jogi (16%)
10. Sztuka i rzemiosło (16%)
Najważniejsze wskazówki Mastercard dotyczące bezpieczeństwa w Internecie
Wchodź tylko na bezpieczne strony: Kupuj i płać online tylko na stronach internetowych, które dbają o twoje bezpieczeństwo szyfrując twoje dane. Ich adresy zaczynają się od „https” i można je poznać po symbolu zablokowanej kłódki w przeglądarce.
Dbaj o bezpieczeństwo swoich danych: Nigdy nie podawaj danych swojej karty płatniczej telefonicznie, przez e-mail, SMS lub media społecznościowe.
Zaktualizuj ochronę antywirusową: Upewnij się, że zaktualizowałeś program antywirusowy na urządzeniu, na którym planujesz zakupy.
Zaufaj swojemu instynktowi: Jeśli widzisz ofertę online, która wygląda zbyt dobrze, aby mogła być prawdziwa, prawdopodobnie tak właśnie jest. Zawsze sprawdzaj dokładnie oferty, których nie jesteś pewien.