Coraz chętniej ubezpieczamy domy
Ubezpieczenie nieruchomości posiada już 62 proc. Polaków – wynika z raportu Nationale-Nederlanden „Bezpieczny dom – jak chronimy swoje M”.
Polski rynek mieszkaniowy nieustannie się rozwija – liczba nieruchomości stale rośnie. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego w Polsce tylko w 2017 roku rozpoczęto budowę 206 tysięcy mieszkań. Nationale-Nederlanden sprawdziło, jak chęć posiadania własnej nieruchomości przekłada się na podejście Polaków do dbania o jej bezpieczeństwo.
Łatwo o zalanie
Prawie 40 proc. uczestników badania przynajmniej raz w życiu spotkało się z wypadkiem, który doprowadził do zniszczeń lub szkód w miejscu swojego zamieszkania. Najczęściej występującą sytuacją są zalania (21 proc. wskazań). Polacy przyznają, że źródłem szkód są również zjawiska pogodowe (10 proc.), a także włamania (8 proc.). Zdecydowanie rzadziej wynikają one z działań zwierząt domowych (8 proc.) czy domowników (3 proc.).
Prawie połowa Polaków twierdzi, że najważniejszym elementem znajdującym się na terenie ich nieruchomości jest sprzęt RTV/AGD. Ponad jedna czwarta Polaków przyznaje, że najcenniejsze dla nich są meble, natomiast co piąty wskazał na biżuterię, zegarki i inne elementy garderoby. Co dziesiąty respondent uważa, że największą wartość ma dla niego roślinność w ogrodzie.
Polisa albo pies
Większość Polaków stara się dbać o bezpieczeństwo swojego domu. Blisko 87 proc. ankietowanych wskazuje, że posiada przynajmniej jeden element, który ich zdaniem zabezpiecza nieruchomość. Dla 55 proc. Polaków takim zabezpieczeniem jest ubezpieczenie mieszkania. Dodatkowo, blisko co trzeci posiada drzwi lub rolety antywłamaniowe, 27 proc. stróżującego psa, a co piąty monitoring lub ochronę.
Polisy mieszkaniowe kupują przede wszystkim mieszkańcy miast. Wśród osób mieszkających na wsi, taki sposób zabezpieczenia domu wskazało tylko 46 proc.
Liczy się cena
Raport pokazuje, że Polacy zwracają uwagę głównie na koszt ubezpieczenia. Atrakcyjna cena polisy skłoniłaby do jej zakupu 23 proc. Polaków, natomiast szeroki zakres ochrony przekonałby 16 proc. z nich.
Najczęściej na cenę wskazują osoby młode (32 proc.). Badani między 30. a 39. rokiem życia liczą się natomiast najbardziej z rekomendacją najbliższych (19 proc.), do zakupu mogłoby ich przekonać także losowe zdarzenie w bliskim otoczeniu (22 proc.).