Co warto wiedzieć o raportowaniu do ZUS umów o dzieło od 1 stycznia 2021 roku
Podmioty, których dotyczy nowy obowiązek
Płatnicy i osoby fizyczne, zlecające dzieło, mają obowiązek poinformować ZUS o każdej umowie o dzieło zawartej po 1 stycznia 2021 roku, z wyjątkiem:
– umów o dzieło zawieranych przez pracodawcę z własnym pracownikiem
lub
– umów o dzieło zawieranych przez inny podmiot z osobą, która w ramach tej umowy wykonuje pracę na rzecz własnego pracodawcy.
Czytaj także: Od stycznia trzeba będzie rejestrować umowy o dzieło w ZUS
Sposób i terminy raportowania
Informacje o zawartych umowach o dzieło przekazuje się do ZUS na formularzu ZUS RUD, wskazując m.in.:
dane identyfikacyjne podmiotu zamawiającego dzieło,
dane identyfikacyjne wykonawcy umowy o dzieło,
przedmiot umowy,
datę zawarcia i datę wykonania umowy.
Dla każdego wykonawcy dzieła niezbędne będzie wypełnienie oddzielnego formularza ZUS RUD
Formularz ZUS RUD należy przekazać do ZUS w terminie 7 dni od dnia zawarcia umowy o dzieło. Formularz jest dostępny do wysyłki elektronicznej przez PUE.
Zgodnie z komunikatem ZUS dla każdego wykonawcy dzieła niezbędne będzie wypełnienie oddzielnego formularza ZUS RUD, przy czym w jednym formularzu ZUS RUD można wykazać informację o maksymalnie 10-ciu zawartych umowach o dzieło.
Działania po stronie płatnika
Informacje o zawartych umowach o dzieło będą ewidencjonowane przez ZUS dla celów statystycznych, a także mają służyć weryfikowaniu istnienia obowiązku ubezpieczeń społecznych osób wykonujących umowy nazwane umowami o dzieło.
W tym kontekście warto zwrócić szczególną uwagę po stronie płatników na:
– wypracowanie wewnętrznych procedur, zapewniających identyfikację i terminowe zgłaszanie do ZUS zawieranych umów o dzieło,
– przegląd zawieranych umów o dzieło pod kątem ich kwalifikacji prawnej dla celów ubezpieczeniowych i PIT,
– weryfikację stosowanych wzorów umów do współpracy z nie-pracownikami, mając na uwadze przedmiot umowy.