Buty do biegania a przyszłość e-commerce
Zakupy kiedy i gdzie chcesz
Wyobraźmy sobie, że śledzimy profil jakiegoś sportowca. Kiedy przeglądamy jego posty, naszą uwagę przyciągają buty do biegania, które nosi na jednym ze zdjęć. Możemy polubić jego post i zostaniemy przekierowani do sprzedawcy internetowego, który akurat ma dostępny ten model.
Okazją do zakupu może stać się właściwie każda cyfrowa interakcja. Wraz z upowszechnianiem się inteligentnych urządzeń, każde z nich będzie mogło stać się punktem zakupu. Przykładowo, kiedy będziemy wracać z pracy samochodem i okaże się, że buty do biegania, które ostatnio spodobały nam się w Internecie, właśnie stały się dostępne w pobliskim sklepie, nasz podłączony do sieci samochód powiadomi nas o możliwości ich zakupu w tej lokalizacji, a następnie wytyczy trasę do miejsca, gdzie będziemy mogli je odebrać, a wszystko to jeszcze w drodze do domu.
Jeszcze bardziej płynne i bezpieczne płatności dzięki tokenizacji
Z pomocą może tu przyjść tokenizacja. Polega ona na ukryciu i pozbawieniu wartości wrażliwych danych dotyczących karty. Choć tokenizacja powstała jako kolejna warstwa zabezpieczeń, jest również istotna do zapewnienia konsumentom wygodnego i płynnego doświadczenia płatniczego.
Tokeny mogą być ,,wbudowane” w urządzenia, aplikacje, portfele elektroniczne lub powstać przy zapisywaniu danych karty w sklepie internetowym, ograniczając zakłócenia płynności w przypadku większości transakcji. Tokenizacja to także technologia stojąca za Visa Mobile.
W ramach tego rozwiązania, numer rachunku Visa zastępowany jest przez cyfrowy token, który odszyfrować może tylko Visa. Wykorzystanie tokenów do realizacji płatności bez fizycznej obecności karty doprowadziło w pierwszym kwartale 2023 roku do 3% wzrostu liczby zatwierdzonych transakcji oraz spadku liczby oszustw o 30%[2].
Płatność w tle
Tokenizacja sprawia, że wszystko może stać się urządzeniem płatniczym. Wróćmy do naszego inteligentnego samochodu. Przy zakupie butów jego rola ograniczyła się do logistyki, ale samochód – podobnie jak każde inne połączone z siecią urządzenie – mógłby umożliwić nam sfinalizowanie transakcji w ramach jednego, bardziej płynnego, wygodnego i bezpiecznego procesu płatności.
Podobnie jak kupowanie staje się integralną częścią różnych aktywności, takich jak przeglądanie treści, płatność coraz częściej jest zaszyta w samym doświadczeniu zakupowym. Ten wyraźny trend dążenia ludzi do wygody skłoni firmy, władze publiczne i całe gospodarki do zmiany sposobu działania i myślenia.
Zmiana ta przyjdzie szybciej niż może nam się wydawać. Zrozumienie, że ludzie chcą żyć prościej i wygodniej, to dla firm być albo nie być, jest to także warunek zbudowania prężnie rozwijającej się gospodarki.
Cieszymy się, że żyjemy w tak ekscytujących czasach, i że możemy w Visa robić to, czym się zajmujemy. Pomagamy naszym klientom i partnerom odnaleźć się w tym zmieniającym się świecie, wspierając ich w przygotowaniu się na nadejście nowej ery w handlu. Oczekiwaniom nowego pokolenia sprostają tylko ci, którzy najszybciej przystosują się do nadchodzących zmian.
***
Opisy przypadków, porównania, statystyki, analizy oraz rekomendacje odnoszą się do stanu obecnego. Ich publikacja ma cel informacyjny i nie należy się na nich opierać w zakresie doradztwa operacyjnego, marketingowego, prawnego, technicznego, podatkowego, finansowego lub jakiekolwiek innego.
Visa Inc. nie gwarantuje kompletności ani dokładności informacji zawartych w tym dokumencie. Nie przyjmuje także żadnej odpowiedzialności, która może wynikać z polegania na takich informacjach. Informacje zawarte w niniejszym dokumencie nie stanowią porady inwestycyjnej ani prawnej, a czytelników zachęca się do zasięgnięcia porady kompetentnego specjalisty, jeżeli jest wymagana.
***
[1] Badanie na zlecenie Visa przeprowadzone przez Opinium na próbie 500 dzieci w wieku 8-14 lat, zrealizowane w Polsce w dniach 15-20 sierpnia 2023 r. Dane zebrano na podstawie badania internetowego.