Brexit: Czy od 2021 roku Polacy w Wielkiej Brytanii będą mogli korzystać z usług brytyjskich banków?
W dniu 31 stycznia 2020 r. Wielka Brytania (UK) opuściła Unię Europejską (BREXIT) na mocy Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (2019/C 384 I/01).
Zgodnie z art. 126 wskazanej umowy od dnia wejścia w życie umowy do dnia 31 grudnia 2020 r. obowiązuje okres przejściowy, w trakcie którego prawo Unii Europejskiej ma w dalszym ciągu zastosowanie na terytorium UK, traktowanej nadal jako państwo członkowskie.
Po zakończeniu okresu przejściowego instytucje finansowe z Wielkiej Brytanii nie będą mogły świadczyć usług na terytorium UE na zasadzie jednolitego paszportu europejskiego – niezbędne będzie uzyskanie zezwolenia na świadczenie usług przez taką instytucję w państwie członkowskim.
Z tego względu część z banków w Wielkiej Brytanii (te które nie zamierzają wystąpić o zezwolenie na świadczenie usług w państwach członkowskich) wypowiada umowy swoim klientom nie mającym adresu zamieszkania w Wielkiej Brytanii.
Podobna sytuacja może spotkać obywateli polskich nie posiadających adresu zamieszkania (rezydencji) w Wielkiej Brytanii.
Z wiadomości prasowych możemy uzyskać informacje, że banki w Wielkiej Brytanii będą weryfikować adres zamieszkania swoich klientów i w przypadku nieposiadania przez klienta takiego adresu – wypowiadać umowy.
Aleksandra Bańkowska, adwokat, partner w kancelarii PwC Legal
Czytaj także: Brexit: 1,8 mln Brytyjczyków w UE może mieć kłopot z obsługą bankową