BLIK: liczba transakcji wzrosła o 46% r/r – do 426 mln w II kwartale ’23

BLIK: liczba transakcji wzrosła o 46% r/r – do 426 mln w II kwartale ’23
Monika Król BLIK
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Za pomocą BLIK-a wykonano 426 mln transakcji (wzrost o 46% r/r) o wartości 57,9 mld zł (wzrost o 49% r/r) w II kw. 2023 r., podał Polski Standard Płatności (PSP), operator systemu BLIK. Na koniec II kwartału br. z BLIK-a aktywnie korzystało ponad 14,1 mln osób (+25% r/r).

„W okresie od kwietnia do czerwca br. użytkownicy zrealizowali 426 mln transakcji, co stanowi wzrost o 46% w porównaniu do tego samego okresu ubiegłego roku.

Wartość wszystkich transakcji wzrosła natomiast rok do roku o 49% – osiągając poziom 57,9 mld zł.

Łącznie w I półroczu 2023 r. wykonano 800 mln operacji o wartości 108 mld zł. Liczba aktywnych użytkowników BLIK-a (takich, którzy każdego miesiąca realizują przynajmniej jedną transakcję) wynosiła na koniec czerwca br. 14,1 mln osób – to wzrost o 25% r/r” – czytamy w komunikacie.

BLIK: 100 milionów przelewów na telefon

W analizowanym okresie najdynamiczniej rosła liczba przelewów na telefon BLIK. Polacy skorzystali z tej usługi aż 100 mln razy (+75% r/r). Wartość przekazanych w ten sposób pieniędzy wyniosła 13,3 mld zł (wzrost o 98 proc. r/r), a średnia wartość pojedynczej transakcji to 141 zł, podano.

Rosnącym zainteresowaniem użytkowników cieszyły się również płatności zbliżeniowe BLIK. W II kwartale 2023 r. zapłacono w ten sposób 32,5 mln razy – to dwukrotnie więcej niż w analogicznym okresie 2022 r, podano również.

„Przelewy na telefon BLIK to obecnie najdynamiczniej rosnąca usługa BLIK-a, która stanowi blisko jedną czwartą wszystkich transakcji. Jej natychmiastowość, całodobowa dostępność, brak konieczności znajomości numeru konta odbiorcy oraz możliwość błyskawicznych rozliczeń pomiędzy klientami różnych banków to zalety, które mają bezpośrednie przełożenie na coraz większą bazę użytkowników.

Obecnie do odbioru przelewów na telefon BLIK zarejestrowanych jest już ponad 15 mln numerów telefonów. Sądzimy, że w perspektywie kolejnych kwartałów ta forma rozliczeń będzie w dalszym ciągu zyskiwać na popularności. Istotnym czynnikiem, który może się do tego dodatkowo przyczynić, jest sukcesywnie rozwijana opcja Prośba o przelew na telefon BLIK” – powiedziała wiceprezes PSP Monika Król, cytowana w komunikacie.

Czytaj także: BLIK na telefon 24/7 dla klientów Banku Pocztowego

BLIK-iem najczęściej płacimy za zakupy w sieci

Najwięcej transakcji BLIK-iem realizowanych było w II kw. 2023 r. w e-commerce – ich udział stanowi nieco ponad połowę wszystkich operacji. Między kwietniem a czerwcem br. użytkownicy BLIK-a zapłacili w sieci aż 218,6 mln razy – to o 1/3 więcej niż rok wcześniej. Wartość transakcji online osiągnęła 29,7 mld zł wobec 20,9 mld rok wcześniej. Średnia wartość pojedynczego zakupu online w drugim kwartale 2023 r. wyniosła 136 zł, podano.

Przewagę utrzymały platformy typu marketplace – to właśnie tam Polacy najchętniej płacili BLIKIEM, generując w okresie od kwietnia do czerwca średnią wartość koszyka zakupowego na poziomie 121,7 zł.

Wśród kategorii usług i produktów, za które Polacy chętnie płacili BLIK-iem znalazły się zakłady bukmacherskie oraz bilety komunikacyjne. W tych segmentach odnotowano wzrost liczby transakcji odpowiednio o 40 i 36% r/r, wymieniono także w materiale.

Czytaj także: Płatności BLIK dostępne w Kantorze Walutowym Alior Banku

2 miliony transakcji zbliżeniowych BLIK

Liczba transakcji BLIK w tradycyjnych terminalach płatniczych wyniosła w II kw. br. 92,3 mln, czyli o 67% więcej niż rok temu. Duży wpływ na ten wynik miało rosnące zainteresowanie płatnościami zbliżeniowymi BLIK.

Od początku udostępnienia tej usługi przez sześć największych polskich banków aktywowało ją już ponad 2 mln użytkowników. W drugim kwartale zrealizowali oni 32,5 mln transakcji o wartości 1,3 mld zł. Oznacza to wzrost odpowiednio o 111 i 124% w stosunku do wyniku osiągniętego rok wcześniej. Do tej pory z usługi skorzystano w 131 krajach na całym świecie, wskazał też PSP.

W II kwartale 2023 r. liczba operacji w ATM zwiększyła się o jedną czwartą rok do roku, osiągając poziom 15,5 mln. Średnia wartość pojedynczej wpłaty bądź wypłaty wyniosła w tym kanale 644 zł.

„Od kwietnia do czerwca br. użytkownicy realizowali BLIK-iem średnio 4,7 mln transakcji każdego dnia. To blisko o połowę więcej niż w tym samym okresie 2022 r. W najlepszym dniu drugiego kwartału, który przypadł na 10 maja br., odnotowano blisko 6,7 mln transakcji. Średnia kwota transakcji BLIK-iem to 136 zł” – dalej czytamy w komunikacie.

Czytaj także: BLIK: Plus Bank S.A. uruchomił bramkę płatniczą dla klientów Plusa

***

BLIK to powszechny standard płatności mobilnych. Za rozwój systemu odpowiada spółka Polski Standard Płatności (PSP).

Jej udziałowcami są: Alior Bank, Bank Millennium, Santander Bank Polska, ING Bank Śląski, mBank, PKO Bank Polski oraz Mastercard.

Źródło: ISBnews