BLIK głównym europejskim rozwiązaniem płatniczym?

BLIK głównym europejskim rozwiązaniem  płatniczym?
Dariusz Mazurkiewicz, Fot. PSP,
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
BLIK chce w ciągu trzech lat podwoić wszystkie swoje wyniki na rynku polskim. Dotyczy to rozwoju firmy we wszystkich segmentach, liczby transakcji, liczby klientów, wielkości zysku netto - mówił Dariusz Mazurkiewicz prezes Polskiego Standardu Płatności, operatora systemu BLIK podczas konferencji podsumowującej wyniki spółki za pierwsze pół roku.

Celem PSP jest m.in. przekroczenie 5 mld transakcji rozliczonych przez system BLIK w ciągu roku – deklarował Dariusz Mazurkiewicz. Wyniki spółki za pierwsze półrocze pokazują, że BLIK jest na dobrej drodze aby osiągnąć cele, o których mówił prezes PSP.

Klienci BLIKA w I półroczu wykonali ponad 1,1 mld operacji, czyli o 40 proc. więcej w odniesieniu do tego samego okresu w roku ubiegłym. Od stycznia do czerwca br. największy wzrost procentowy pod względem liczby transakcji odnotowano w segmencie POS, gdzie liczba płatności BLIKIEM wzrosła o 58 proc. w porównaniu do pierwszego półrocza 2023 roku. Użytkownicy zrealizowali w tym kanale 258 mln operacji, z czego ponad 100 mln odbyło się zbliżeniowo.

Mimo to największy udział w całkowitej liczbie transakcji nadal przypada płatnościom online – stanowią one niemal 49 proc. wszystkich płatności BLIKIEM.

Monika Król, wiceprezeska Polskiego Standardu Płatności szacuje udział BLIKA w rynku e-commerce na 70 procent.

„Widzimy realne szanse na osiągnięcie w najbliższych latach jeszcze większego udziału. To wyzwanie, ale też cel, który z pewnością będziemy chcieli osiągnąć” – stwierdziła.

Źródło: PSP,

Rosnące płatności zbliżeniowe

Między styczniem a czerwcem br. rosnącą popularnością wśród użytkowników BLIKA cieszyły się transakcje w tradycyjnych terminalach płatniczych. W tym okresie Polacy zapłacili w ten sposób 258 mln razy, czyli o 58 proc. więcej niż analogicznym okresie rok wcześniej.

Duży wpływ na rozwój tego kanału miały płatności zbliżeniowe BLIK, które na koniec czerwca br. stanowiły już ponad 40 proc. wszystkich operacji w POS.

Zdaniem prezesa PSP około 10 procent transakcji w terminalach POS w Polsce jest wykonywanych BLIKIEM.

W pierwszej połowie roku rosły też przelewy na telefon BLIK. W drugim kwartale br. użytkownicy zlecili aż 150,7 mln takich transakcji, czyli o połowę więcej niż w analogicznym okresie rok wcześniej.

Celem podbój strefy EURO

Dariusz Mazurkiewicz mówił także o dalekosiężnych planach BLIKA. Deklarował, że obecność BLIKA na Słowacji to pierwszy krok w ekspansji aplikacji na rynki pozostałych krajów strefy euro.

Kolejnym przedsięwzięciem stymulującym rozwój BLIKA na innych rynkach jest wejście PSP w usługę „as a service”. To rozwiązanie pozwoli różnym podmiotom z sektora finansowego, także fintechom, korzystanie z BLIKA, również poza Polską.

Dariusz Mazurkiewicz mówił o planie udostępnienia BLIKA w Iphonach. Jak zauważył firma APPLE pod naciskiem Unii Europejskiej otwiera się szerzej na współpracę z innymi podmiotami.

Ambicją PSP jest aby BLIK był pierwszą europejską aplikacją płatniczą działającą na urządzeniach systemu IOS. Aby to było możliwe jest m.in. konieczna aktualizacja oprogramowania na urządzenia Apple.

Pytany czy banki matki, których banki córki w Polsce są udziałowcami operatora BLIKA, widzą szybki rozwój polskiej metody płatności cyfrowych i nie myślą o udostępnieniu BLIKA swoim klientom w Europie, Dariusz Mazurkiewicz stwierdził, że nie wyklucza scenariusza, w którym BLIK będzie główną europejską aplikacją płatniczą.

Wskazał na konkurentów BLIKA do tej roli w Hiszpanii i w Holandii, ale jego zdaniem o tym, które rozwiązanie płatnicze wygra rozstrzygną nie scenariusze układane przez polityków, ale rynek, czyli klienci.

Jak zaznaczył Polska jest dla BLIKA głównym hubem innowacji, a wypracowane w naszym kraju rozwiązanie są eksportowane.  

Źródło: BANK.pl