Bez płatności bezgotówkowych nie ma cyfrowej gospodarki

Bez płatności bezgotówkowych nie ma cyfrowej gospodarki
Fot. Robert Lidke, aleBank.pl
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Ruszyła druga edycja kampanii społecznej "Warto Bezgotówkowo", która promuje płatności kartą i telefonem. A te są nie tylko wygodne i bezpieczne dla wykonujących je konsumentów, ale i przynoszą realne zyski korzystającym z nich przedsiębiorcom, a także całej gospodarce. Płatności bezgotówkowe to bowiem pierwszy krok do budowania gospodarki cyfrowej.

#PłatnościBezgotówkowe to pierwszy krok do budowania gospodarki cyfrowej #WartoBezgotówkowo @MPiT_GOV_PL @bezgotowkowo

Honorowy patronat nad drugą edycję kampanii „Warto Bezgotówkowo” objęło Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii.

Przedsiębiorczość i technologia, które są w nazwie ministerstwa, zobowiązują, żeby zająć się tym tematem, podkreślał w czasie konferencji inaugurującej drugą edycję kampanii Dominik Wójcicki, dyrektor Departamentu Gospodarki Elektronicznej w Ministerstwie Przedsiębiorczości i Technologii.

– Mówimy o jednej z podstawowych rzeczy, które wykonujemy na co dzień, czyli płatnościach. Jeżeli wykonujemy je w sposób analogowy, papierowy, to nie pomagamy w żaden sposób cyfryzacji gospodarki. Jest bardzo duża korelacja pomiędzy tym, za pomocą jakich nośników wykonujemy codzienne czynności, a całą falą innowacji, digitalizacji i cyfryzacji, która za tym idzie – wyjaśniał przedstawiciel MPiT.

Czytaj także: Rusza kampania „Warto Bezgotówkowo”. Będzie promować płatności kartą i telefonem >>>

Cyfryzacja gospodarki

Bez cyfrowych płatności nie ma cyfrowej gospodarki, podkreślił Dominik Wójcicki.

– Obywatel, przedsiębiorca, który wybierze tę formę płatności, pomaga cyfryzować gospodarkę. Dzisiaj płaci kartą czy telefonem, korzysta z BLIK-a, za chwilę korzysta z bankowości internetowej, wnioskuje o różne rzeczy online, a krok dalej jest założenie działalności gospodarczej z poziomu bankowości internetowej lub załatwienie spraw urzędowych przez internet. Dla nas tym pierwszym krokiem jest posługiwanie się cyfrowymi nośnikami. Dzięki temu mamy wpływ na wysokość produktu krajowego brutto, lepsze wykorzystanie zasobów, ale także na strukturę PKB – mówił Dominik Wójcicki.

Dlatego, jak podkreślał, wykonywanie i przyjmowanie płatności bezgotówkowych jest takie ważne.

– Przedsiębiorcy, który skorzysta z tych nowoczesnych form, bardzo łatwo jest włączyć kolejną funkcjonalność, jak programy lojalnościowe, lepsze gospodarowanie relacjami ze swoimi klientami. Dzisiejszy świat na tym się opiera – zaznaczył Dominik Wójcicki.

Ponad połowa urzędów ma już terminale

Projekt upowszechniania płatności bezgotówkowych w jednostkach administracji publicznej Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii wraz z Krajową Izbą Rozliczeniową, realizuje już od kwietnia 2017 roku, przypomniał Dariusz Marcjasz, wiceprezes zarządu KIR.

– Program ten jest ważnym krokiem w budowie nowoczesnej i sprawnej administracji – zaznaczył przedstawiciel KIR.

Czytaj także: Terminale płatnicze w urzędach. Fundacja Polska Bezgotówkowa i KIR łączą siły >>>

Do sierpnia tego roku już 1590 urzędów przystąpiło do programu.

– Od kwietnia 2017 r. do końca sierpnia 2018 r. w urzędach wykonano ponad 900 tys. transakcji na kwotę 114 mln zł. Jeśli dodamy do tego 110 tys. transakcji zrealizowanych przez Policję na 15 mln zł, to przekroczyliśmy 1 mln transakcji – podał liczby Dariusz Marcjasz.

Dzięki tej współpracy pomiędzy Ministerstwem Przedsiębiorczości i Technologii oraz KIR i Fundacją KIR na Rzecz Rozwoju Cyfryzacji Cyberium ponad połowa urzędów administracji publicznej została już wyposażona w terminale płatnicze.

Dużo zostało jeszcze do zrobienia

Jak zaznaczał jednak Paweł Widawski, wiceprezes Fundacji Polska Bezgotówkowa, wciąż dużo pozostało do zrobienia.

– Punktów usługowo-handlowych, które nie obsługują płatności bezgotówkowych, w Polsce jest nadal bardzo dużo. To kolejne kilkaset tysięcy. Dlatego powstał pomysł, aby stworzyć unikalny w skali świata program, który będzie wspierał rozwój obrotu bezgotówkowego i który doprowadzi do niwelacji tej luki, która mamy dzisiaj w polskiej infrastrukturze płatniczej – podkreślał przedstawiciel Fundacji Polska Bezgotówkowa.

Cel: płatności bezgotówkowe w każdym punkcie usługowo-handlowym

Fundacja dąży do zrealizowania swojej wizji, czyli możliwości płatności w każdym punkcie usługowo-handlowym w Polsce w sposób bezgotówkowy.

– Jednocześnie chcielibyśmy, aby każdy Polak miał prawo wyboru, czy chce zapłacić bezgotówkowo, czy gotówkowo – mówił Paweł Widawski. – Chcemy postawić kilkaset tysięcy terminali płatniczych w ciągu kolejnych 3 – 4 lat – dodał.

Program Polska Bezgotówkowa, jak przypomniał Paweł Widawski, pozwala przedsiębiorcom, a od września również podmiotom publicznym na bezpłatne korzystanie z terminala POS przez 12 miesięcy.

– Jest to gigantyczna zachęta dla tych wszystkich podmiotów, które dotychczas nie były w świecie bezgotówkowym, które skazane były na gotówkę, aby wejść do tego świata – podkreślił wiceprezes Fundacji Polska Bezgotówkowa.

Od marca tego roku do chwili obecnej w ramach Programu Polska Bezgotówkowa udało się ulokować ponad 70 tys. terminali płatniczych.

– Wierzymy, że nasz cel na ten rok, czyli 100 tys. terminali, zostanie zrealizowany, a Polska stanie się jednym z tych krajów w Unii Europejskiej, a może i na świecie, który będzie posiadał jedną z najnowocześniej infrastruktur płatniczych. Dzięki temu cała gospodarka również będzie bardziej innowacyjna – mówił Paweł Widawski.

Akcja informacyjno-edukacyjna i atrakcyjne promocje

Druga edycja kampanii „Warto Bezgotówkowo” będzie obejmować m.in. akcję informacyjno-edukacyjną, mówił Waldemar Zbytek, wiceprezes Warszawskiego Instytutu Bankowości. WIB jest koordynatorem kampanii „Warto Bezgotówkowo”.

– Włączonych zostanie w tym roku po raz pierwszy do kampanii ponad 6 tys. polskich szkół. Nasze doświadczenie wskazuje na to, że te działania informacyjno-edukacyjne są niezbędne do tego, aby po tej pierwszej fali przyłączających się do kampanii samorządów, przedsiębiorców, przekonać tych, którzy na końcu będą mieli pewne wątpliwości – zaznaczył wiceprezes WIB.

Podczas tegorocznego tygodnia płatności bezgotówkowych, czyli 15 – 19 października, klienci mogą liczyć na szereg akcji promocyjnych. Będą one na bieżąco ogłaszane na stronie internetowej kampanii: www.wartobezgotowkowo.pl.