Bankowość spółdzielcza: Model biznesowy i bezpieczeństwo w cyberprzestrzeni
Bohdan Szafrański
Zapewne dlatego właśnie tej tematyce poświęcono znaczną część pierwszego dnia tegorocznego Forum Liderów Banków Spółdzielczych.
O tym, jak bezpiecznie zmieniać model biznesowy i jak odpowiedzieć na wyzwania technologiczne przy zmieniających się zasadach świadczenia usług bankowych rozmawiano w trakcie panelu dyskusyjnego moderowanego przez prezesa Związku Banków Polskich, Krzysztofa Pietraszkiewicza. Wprowadzeniem do dyskusji było wystąpienie dr. Mariusza Cholewy, prezesa zarządu Biura Informacji Kredytowej S.A. Mówił on o tym, jaki jest potencjał rynku, gdzie są ryzyka i jak szukać pomysłów na zrównoważony wzrost bankowości spółdzielczej. Przedstawił między innymi dane statystyczne dotyczące kredytów i ich jakości w bankach spółdzielczych. Wynika z nich, że udział sektora spółdzielczego w akcji kredytowej banków jest największy na Podkarpaciu i wynosi 16%. Lojalność wobec banków spółdzielczych jest większa niż komercyjnych, przodują w tym także południowo-wschodnie regiony Polski. Z nią wszakże bywa różnie, bo w województwie śląskim jest ona zdecydowanie słabsza i porównywalna z tą odnotowywaną w bankach komercyjnych.
Bardzo wysoki jest scoring klientów banków spółdzielczych – zdecydowanie lepszy niż w bankach komercyjnych. To dobra wiadomość dla tych instytucji, oznacza bowiem, że w najbliższej przyszłości – w perspektywie kolejnych dwunastu miesięcy – nie powinni oni wchodzić w przeterminowanie kredytów. Co prawda liczba klientów banków spółdzielczych zmalała, ale głównie w grupie tych nielojalnych. Mariusz Cholewa stwierdził też, że banki komercyjne pytały kilka razy częściej w BIK o klientów banków spółdzielczych. Zbierają informacje o nich wcześniej, zanim ci przyjdą zapytać o kredyt. W ten sposób chcą proaktywnie wychodzić z ofertą.
Konieczność modyfikacji działalności
Liczba klientów banków spółdzielczych systematycznie się zmniejsza, co może wskazywać, że skutecznie podbierają ich banki komercyjne. Prezes BIK zapytał zatem dla-czego podobnie nie mogą działać banki spółdzielcze. Czy nie warto kopiować takich działań i częściej pytać w ba-zach BIK o klientów, by móc z wyprzedzeniem zaoferować im dobry, zgodny z ich potrzebami produkt? W dyskusji panelowej wypowiadali się: Stanisław Murawski – prezes zarządu Poznańskiego Banku Spółdzielczego, Bożena Głogowska – wiceprezes zarządu Gospodarczego ...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI