Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie miesięcznika BANK dostępne w sklepach i online Sprawdź szczegóły i zapisz się na prenumeratę roczną -20%
search Szukaj
zamknij wyszukiwarkę
  • Rejestracja
  • Logowanie
  • Newsletter
menu
logo BANK.pl
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
Forum Bankowe 2026
24-25 lutego 2026 r.
Pozostało:
65dni
16godzin
15minut
Strategiczna Szkoła Polskiego Sektora Bankowości Spółdzielczej 2026
17-18 marca 2026 r.
Pozostało:
86dni
16godzin
15minut
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie
  • WIBOR
  • Miesięcznik
zamknij menu
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie
  • WIBOR
  • Miesięcznik
Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
Cyberbezpieczeństwo | Technologie i innowacje

Bankowość otwarta: banqUP wdraża usługę TPP-as-a-service

21.04.2020 15:02 mb | aleBank.pl
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Bankowość otwarta: banqUP wdraża usługę TPP-as-a-service
Fot. stock.adobe.com/WrightStudio
Usługa TPP-as-a-service wdrażana jest już obecnie u ponad 20 partnerów. Są to przede wszystkim podmioty z branży technologii finansowych. Będą z niego korzystali między innymi jeden z liderów rynku e-commerce w Polsce oraz brytyjski fintech Limitless.

#ŁukaszChmielewski: Możemy sprawdzić, jak nazywa się klient końcowy, czy należy do niego dane konto, czy posiada wystarczające do danej operacji środki #FinTech #OpenBanking #BezpieczeństwoDanych @BanqupTeam

Otwarta bankowość pozwala firmom na wykorzystywanie danych bankowych. Ale nie każdemu.

Mogą to robić firmy, które uzyskały licencję AISP od Komisji Nadzoru Finansowego lub jej zagranicznego odpowiednika na bazie europejskiego paszportu.

Usługa TPP-as-a-service oferowana przez banqUP pozwala na użycie zagregowanych danych bankowych również innym firmom-partnerom, przy użyciu licencji posiadanej przez banqUP.

Dzięki temu dane bankowe mogą stać się nowym i wartościowym źródłem informacji o kliencie końcowym dla rozmaitych podmiotów, również takich, które do tej pory z bankowością wcale się nie kojarzyły.

Bezpieczeństwo klienta i firmy

BanqUP, przy wykorzystaniu swojej licencji AISP (Account Information Service Provider), wydanej przez KNF, jest w stanie ‒ oczywiście za zgodą klienta ‒ potwierdzić jego tożsamość, sprawdzić, czy jego dane osobowe lub numer konta w systemie bankowym zgodne są z tymi, które podał przy rejestracji w serwisie partnera, upewnić się, czy podany rachunek rzeczywiście należy do danej osoby, albo czy znajdują się na niej środki potrzebne do przeprowadzenia transakcji.

>> (otwiera się na nowej zakładce)”>Bądź na bieżąco – zapisz się na nasz newsletter >>>

Poza wykorzystaniem danych bankowych, usługa pozwala też partnerom na weryfikację współpracujących z nimi biznesów, odpowiadając na pytania związane nie tylko z tożsamością osób fizycznych, ale także firm.

Nowa usługa banqUP, polsko-belgijskiego fintechu, pozwala na przekazanie danemu partnerowi minimum danych potrzebnych do zrealizowania danej usługi.

‒ Jesteśmy świadomi tego, że dane bankowe to informacje wrażliwe i niosą dużo informacji o podmiocie dlatego, jeśli to możliwe, nasz system odpowiada na określone pytania, a nie udostępnia im surowych danych.

Możemy więc na przykład sprawdzić, jak nazywa się klient końcowy, czy należy do niego dane konto, czy posiada wystarczające do danej operacji środki ‒ wyjaśnia Łukasz Chmielewski, CTO i jeden ze współzałożycieli banqUP.

‒ Nasza usługa, TPP-as-a-service, może też być wykorzystana do odpowiedzi na bardziej skomplikowane pytania, choćby przy ocenie kredytowej czy doborze produktu finansowego ‒ dodaje.

Jak działa TPP-as-a-service?

Usługa banqUP może zostać zintegrowana z usługą partnera na różne sposoby ‒ począwszy od integracji, gdzie całość procesu odbywa się po stronie partnera, do przekierowania klienta końcowego do usługi banqUP.

W tym drugim wariancie klient końcowy przenosi się na stronę usługi banqUP, loguje do swojego konta i zostaje poinformowany, jakie dane zostaną przekazane partnerowi.

Klient potwierdza swoją zgodę na dokonanie tej operacji. Po przekazaniu potrzebnych danych, zostają one usunięte z systemu banqUP.

‒ Klient końcowy naszego partnera cały czas ma dostęp do swoich informacji i wie, czego dokładnie dowie się o nim firma. Gwarantujemy bezpieczeństwo danych i transparentność procesu ‒ mówi przedstawiciel banqUP.

Firma obecnie stara się o drugą licencję związaną z PSD2, PISP, która pozwoli jej przeprowadzać w imieniu klienta płatności.

Źródło: banqUP
Źródło: banqUP
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Tagi
AISP / Account Information Service ProviderBankowość elektronicznaBankowość otwartabanqUPCyberbezpieczeństwo / CyberprzestępczośćKomisja Nadzoru Finansowego / KNFOpen BankingPayment Services Directive 2 / Dyrektywa PSD2Third Party Providers / TPPUsługa TPP-as-a-service
Autor mb
Źródło aleBank.pl
Partner działu
logo Systemy Wymiany Informacji

Polecamy

Bartłomiej Getlich | Źródło: Bank.pl
Technologie i innowacje
Banki operatorami infrastruktury krytycznej państwa
Monika Rozbicka-Szlosek, dyrektor Departamentu Produktów Inwestycyjnych i Private Banking, VeloBank
Z rynku finansowego
Liczba klientów zamożnych w Polsce rośnie szybciej niż w większości krajów Europy
BBVA,
Z rynku finansowego
BBVA stawia na wykup akcji po fiasku przejęcia Sabadella
Przemysław Barankiewicz, dyrektor Finax, firmy inwestycyjnej, będącej pierwszym i największym dostawcą OIPE w Europie.
Z rynku finansowego
UE proponuje reformę OIPE. Celem zwiększenie liczby oszczędzających, ale i dostawców

Najnowsze

Visa
Technologie i innowacje
AI zmienia oblicze globalnej walki z oszustwami – czy banki nadążą za tymi zmianami?
Pieniądze na tle wykresów inwestycyjnych
Z rynku finansowego
Retail Investment Strategy coraz bliżej uchwalenia
Kurier
Z rynku finansowego
Zaległe zobowiązania branży pocztowej i kurierskiej w październiku ’25 nareszcie spadły o 8,4 proc. r/r
wirtualny obraz twarzy-sztucznej inteligencji, napis AI
Technologie i innowacje
UiPath i AGH podpisują strategiczną umowę współpracy na rzecz rozwoju kompetencji w zakresie AI i automatyzacji
smartfon z BLIKIEM
Cyberbezpieczeństwo
AI chroni, BLIK dominuje w świątecznych zakupach Polaków
książki, kula z flagą Korei Płd. , biret studenta
ESG
Edukacja – filar południowokoreańskiego sukcesu
Christine Lagarde
Z rynku finansowego
Stopy EBC bez zmian
Przelewy w okresie świąteczno-noworocznym, KIR
Z rynku finansowego
Jak przelać pieniądze w okresie świąteczno-noworocznym 2025/2026?

Zobacz także

Visa
Technologie i innowacje
AI zmienia oblicze globalnej walki z oszustwami – czy banki nadążą za tymi zmianami?
smartfon z BLIKIEM
Cyberbezpieczeństwo
AI chroni, BLIK dominuje w świątecznych zakupach Polaków
cyberprzestępca, komputer, sieć SM
Cyberbezpieczeństwo
Do kampanii „Bankowcy dla CyberEdukacji” 2025 realizowanej przez ZBP i Policję dołączyła Meta
Zobacz wszystkie z tej kategorii
logo Bank
  • O nas
  • Reklama
  • Kontakt
  • Newsletter
logo Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
logo Miesięcznika Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
© Copyright 2025 Centrum Procesów Bankowych i Informacji
  • Polityka prywatności
  • Pliki cookie
  • Bankiwpolsce.pl
Strona korzysta z plików cookie
Na stronie stosujemy pliki cookie w celu zapewnienie prawidłowego działania, ułatwienia korzystania, a także w celach statystycznych i marketingowych. Wybierając „Zaakceptuj wszystkie” wyrażasz zgodę na stosowanie wszystkich plików cookie. Jeśli chcesz wyrazić zgodę na stosowanie tylko niektórych plików cookie, wybierz „Ustawienia”, skonfiguruj preferencje i wybierz przycisk „Zapisz”. Pamiętaj, że możesz zmienić swoje ustawienia w każdym czasie klikając przycisk „Pliki cookie” w stopce portalu. Szczegółowe informacje o sposobie, w jaki  używamy plików cookie oraz przetwarzamy Twoje dane, a także o przysługujących Ci prawach, odnajdziesz w Polityce prywatności.

Niezbędne: Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.

Funkcjonalne: Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.

Analityczne: Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp.

Marketingowe: Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców
i reklamodawców strony trzeciej.
Niezbędne Zawsze aktywne
Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.
Funkcjonalne
Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.
Analityczne
Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketingowe
Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców i reklamodawców strony trzeciej.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Ustawienia
{title} {title} {title}