Bankowość i Finanse. Technologie: Sztuczna inteligencja przyniesie duże zmiany
Według firmy badawczej Crowe i Uniwersytetu Portsmouth koszty gospodarcze oszustw i wyłudzeń (tzw. fraudów) w całej światowej gospodarce są ogromne. W latach 1997-2018 stanowiły one równowartość 6% światowego PKB. Od 2009 r. straty wywołane przez nie wzrosły aż o 57%. W samym tylko sektorze handlu internetowego opiewały w zeszłym roku na 57,8 mld dolarów i były skutkiem przejęcia kont klientów, umożliwiających zajęcie towaru lub przekierowanie płatności.
Jak podaje Związek Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce jeden dolar strat bezpośrednich w wyniku fraudów generuje 3,27 dolara dodatkowych kosztów w postaci wartości zaniechanych transakcji przez obawiających się oszustw klientów i operatorów oraz kosztów utraty reputacji, co także skutkuje obniżeniem wartości sprzedaży.
Coraz więcej wyłudzeń kredytów i pożyczek
Ponieważ systemy antywyłudzeniowe przynoszą ograniczony efekt, co roku widoczny jest wzrost wartości fraudów, a rosnąca liczba ataków przeprowadzana jest coraz częściej za pomocą technologii sztucznej inteligencji (artificial intelligence), w tym uczenia maszynowego (machine learning). Instytucje stosujące tradycyjne metody zabezpieczeń i przeciwdziałania wyłudzeniom mogą okazać się w takich przypadkach bardziej narażone. Według ubiegłorocznego badania przeprowadzonego przez EY i ZPF wśród polskich instytucji finansowych aż 67% badanych wskazało nasilenie wyłudzeń produktów kredytowych i pożyczek.
Dlatego też banki i instytucje finansowe inwestują coraz większe środki w przeciwdziałanie wyłudzeniom i wykrywanie ich. Firma badawcza Juniper Research podaje, że inwestycje instytucji finansowych i e-commerce w cyberbezpieczeństwo w obszarze płatności do 2023 r. opiewać będą na minimum 9,3 mld dolarów. Według badania ZPF i EY, na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy wzrosły również przeznaczone na walkę z nadużyciami nakłady finansowe polskich instytucji finansowych i nie planują one poprzestać na ich obecnym poziomie.
Duże zmiany w tym zakresie w sektorze bankowym mogą przynieść właśnie rozwiązania związane ze sztuczną inteligencją – twierdzą eksperci Deutsche Bank Research w jednym z ostatnich raportów. Zastosowanie najnowocześniejszych rozwiązań ma spowodować wzrost wydajności, spadek kosztów oraz nowe, atrakcyjniejsze dla klientów produkty.
Weryfikacja danych i analiza geopolityczna
Jak podkreślają autorzy raportu, banki wciąż eksperymentują z technologią opartą na sztucznej inteligencji. Jednak już teraz poważnie analizowane ...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI