Bankowość i Finanse | Technologie – Debata Redakcyjna | Gotowi na wejście w zwinny, zautomatyzowany świat
Aby osiągnąć wszystkie wskazane wyżej cele, niezbędne jest właściwe sformatowanie współpracy z dostawcami technologii. Jedynie wtedy realne staje się wdrażanie procesów nie tylko w zgodzie z ogólną strategią organizacji, ale również po myśli pracowników. To zadanie niezwykle odpowiedzialne, acz warto podkreślić, że banki mają w tej sferze wieloletnie doświadczenie. Transformacja cyfrowa branży finansowej, w tym również implementacja rozwiązań zwinnych i automatyzacja procesów, nie jest jedynie efektem ostatnich dwóch czy trzech lat, a wyznacznikiem owych zmian jest radykalny spadek liczebności kadr bankowych na przestrzeni minionej dekady, z niemal 180 tys. do niespełna 140 tys. zatrudnionych. Wspominał o tym Paweł Minkina, redaktor naczelny „Miesięcznika Finansowego BANK”, podczas debaty eksperckiej zatytułowanej,,Automatyzacja i standaryzacja procesu wytwórczego i wdrożeniowego (SDLC) w cyfrowej transformacji banku”. Partnerem wydarzenia, zorganizowanego przez redakcję czasopisma, była firma CloudBees.
Cztery filary zwinnej transformacji
Dynamiczne przemiany, jakim w ostatnim czasie podlega infrastruktura bankowa, uzasadniają pytanie, na jakim etapie procesu transformacji znajduje się sektor. Joanna Jędrychowska (Santander Bank Polska) stwierdziła, że należy mówić dopiero o fazie początkowej. Nieco inny pogląd wyraził Emil Andryszczyk (Bank Ochrony Środowiska), jego zdaniem transformacja cyfrowa przypomina raczej przysłowiowe gonienie króliczka. – Ten proces trwa i będzie trwał, ponieważ będą się pojawiały nowe trendy, nowe podejścia, metodyki i technologie – dodał. Z tym stanowiskiem polemizował Łukasz Zieliński (BNP Paribas Bank Polska), twierdząc, iż dynamika wzrostu technologicznego w bankowości ma charakter wykładniczy, a lokomotywą tego trendu jest rynek oprogramowania, zarówno komercyjnego, jak i open source, a także coraz szybsze metody wytwarzania związane z Agile oraz technologiami DevOps.
Doskonałym zobrazowaniem tego trendu jest przytoczona przez Pawła Minkinę wypowiedź prezesa BNP Paribas Banku Polska, Przemka Gdańskiego, iż świat nigdy dotąd nie rozwijał się tak szybko, i nigdy już nie będzie się rozwijać tak wolno, jak obecnie. Co to oznacza dla poszczególnych instytucji finansowych? Jednym z efektów stosowania zwinnych metodyk będzie stopniowe odchodzenie od silosów, tradycyjnie już uznawanych za główną barierę zmian. – DevOps nie dzieli organizacji na obszary. To nie jest metodyka, która mówi oddzielnie o operacjach, a oddzielnie o rozwoju czy też współpracy z biznesem. DevOps łączy te wszystkie obszary w jeden, wspólny proces, budowany w oparciu o jednolite narzędzia i zorganizowane w ramach jednego cyklu wytwórczego – zauważył Emil Andryszczyk. Jego zdaniem, jednym z efektów zmian będzie znacznie większa elastyczność wewnętrznej struktury banku. Należy jednak pamiętać, iż proces wdrażania innowacyjnych rozwiązań przebiegać może odmiennie w poszczególnych instytucjach, zależnie od ich specyfiki.
Joanna Jędrychowska
dyrektor Biura Architektury Platform i Infrastruktury, Santander Bank Polska
Jacek Serwatyński
kluczowy kierownik, Wydział Jakości Oprogramowania i Architektury, Departament Rozwoju Oprogramowania, Getin Noble Bank
Emil Andryszczyk
dyrektor Departamentu Informatyki i Telekomunikacji, Bank Ochrony Środowiska
Paweł Dudek (Bank Pocztowy) zaznaczył, że w mniejszych podmiotach, takich jak jego instytucja, w dalszym ciągu spora część systemów IT funkcjonuje w modelu on premise, a transformacja koncentruje się na tych obszarach, które przekładają się wprost na konkurencyjność, jak choćby bankowość elektroniczna. Przestrzegł też przed nieco bezrefleksyjnym szermowaniem pojęciami w rodzaju DevOps czy agile, twierdząc, iż w wielu przypadkach poruszamy się de facto w przestrzeni nie do końca zdefiniowanej.
Reprezentant BOŚ wskazał cztery filary efektywnej transformacji instytucji finansowej w kierunku zwinnym. Pierwszym z nich jest standaryzacja zarówno w poszczególnych obszarach IT, jak też w ramach współpracy IT z biznesem. Drugi niezbędny element to integracja narzędzi w procesie wytwórczym. – Im więcej mamy narzędzi używanych w IT, które nie dają się zintegrować, nie stanowią jednego, wspólnego procesu, tym więcej dodatkowej, powtarzalnej pracy do wykonania – sugerował Emil Andryszczyk. Ostatnie dwa obszary to szeroko rozumiana automatyzacja i wspólne rozumienie architektury IT.
Paweł Dudek
dyrektor zarządzający Pionem Informatyki, Bank Pocztowy
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI