Bankowość i Finanse. Subskrypcje: Czasy własności odchodzą do lamusa
Wielu użytkownikom „serialowe” platformy VOD, takie jak Netflix czy HBO GO zastępują tradycyjną telewizję. Inny przykład stanowi branża motoryzacyjna. Tylko w pierwszym półroczu 2019 r. zakupiono na zasadzie wynajmu długoterminowego o 3,6% więcej nowych samochodów osobowych niż rok wcześniej. Powoli rośnie również polski rynek wynajmu mieszkań. Obecnie aż 15% ludności naszego kraju mieszka w wynajmowanych lokalach. W ciągu ostatnich 25 lat wartość leasingu w Polsce zwiększyła się z 1,5 do 83 mld zł.
– Skoro wynajmujemy samochód, dlaczego nie mielibyśmy wynajmować sprzętu IT? Wraz z większą liczbą zleceń oraz klientów rosną również potrzeby firm. Muszą one zatrudniać nowych pracowników, którzy potrzebują służbowego komputera czy telefonu komórkowego. Nie każde przedsiębiorstwo, w szczególność z sektora MŚP, może sobie pozwolić na taką inwestycję z dnia na dzień, dlatego możliwość wynajmu sprzętu jest dla nich bardzo atrakcyjna – zapewnia Marcin Kazimierczyk, odpowiedzialny za kanał sprzedaży Surface dla Biznesu w polskim oddziale Microsoftu.
Ten model rozbudowy infrastruktury IT nie hamuje rozwoju firmy i pozwala szybko zapewnić narzędzia pracy nowym członkom zespołu. Koszty inwestycyjne są zastępowane kosztami operacyjnymi, co przyśpiesza proces decyzyjny.
Mobilność jako usługa
Zdaniem uczestników ankiety przeprowadzonej wspólnie przez CITE Research i Dassault Systèmes, w 2030 r. pojazdy autonomiczne, usługi MaaS oraz samochody elektryczne będą codziennością. Z ankiety wynika też, że idea mobilności w sposób radykalny zmieni ukierunkowanie z produktów na usługi. Koncepcja posiadania pojazdu ustąpi rozwiązaniom z zakresu mobilności współdzielonej. Mobilność jako usługa (ang. Mobility
As A Service, MaaS) unifikuje różne usługi związane z publicznymi i prywatnymi środkami transportu i jest dostępna na żądanie za pośrednictwem systemu do zarządzania przejazdami i płatnościami.
Dzięki rozwiązaniom do zarządzania przejazdami transport publiczny ma stać się kluczowym elementem zrównoważonego systemu mobilności. Popularność oraz zapotrzebowanie na współdzielone usługi transportowe, takie jak wspólne przejazdy samochodem lub taksówką oraz systemy rowerów miejskich i autobusy, rosną na całym świecie. 77% millennialsów (25-34-latków) zamierza współdzielić pojazd w 2030 r. Co więcej, 38% respondentów z tej grupy wiekowej uważa, że posiadanie pojazdu spersonalizowanego i w pełni przystosowanego do potrzeb jest jedną z głównych zalet technologii mobilności.
Do roku 2030 część rynku mobilności jako usługi będzie obsługiwana przez pojazdy autonomiczne. Dla przykładu, w roku tym 15% przejazdów autobusowych ma być realizowana przez autobusy autonomiczne. Respondenci coraz bardziej oswajają się też z wizją przyszłości bez kierowców – 63% badanych spodziewa się, że do 2030 r. będzie korzystać z usług bazujących na pojazdach autonomicznych. Pojazdy te są coraz bardziej bezpieczne i oszczędne, co może zwiększyć wydajność istniejącej infrastruktury i wyeliminować błędy ludzkie.
Lojalizowanie klientów
Z punktu widzenia banku są dwie konsekwencje takiego trendu. Pierwsza bardzo pozytywna, model konsumpcji oparty na subskrypcji jest o tyle istotny, że sprzyja lojalizowaniu klientów. Za subskrypcją jest metoda płatności, która prowadzi, w przeważającej większości, do banku. Im więcej usług posiada klient opartych na subskrypcji, tym bardziej skomplikowana z punktu widzenia klienta będzie zmiana banku. Bank powinien również proaktywnie proponować dodatkowe usługi o charakterze abonamentowym, spoza obszaru swojej głównej działalności, tak aby jak najbardziej ułatwić życie klientów, takich jak np. wynajem samochodów czy dostęp do automatycznych płatności za parking lub autostradę z poziomu prostego interfejsu aplikacji mobilnej.
– Drugą konsekwencją jest potrzeba zarządzania subskrypcjami z poziomu klienta, bank powinien dostarczać odpowiednie możliwości do zarządzania subskrypcjami, tak by klient miał jedno miejsce w aplikacji mobilnej czy bankowości internetowej, gdzie w prosty sposób może wyłączyć lub włączyć usługę abonamentową u dowolnego dostawcy. Taka potrzeba wiąże się z ciągłym rozwojem kanałów elektronicznych – przekonuje Marcin Jagodziński, dyrektor Departamentu Zarządzania Segmentami, Daily Banking oraz Produktami Oszczędnościowymi w Credit Agricole Banku Polska.
Model subskrypcji może opierać się na dwóch założeniach, pierwszym jest stała, powtarzalna opłata za dany okres, a drugim jest opłata pobierana w zależności od ilości czy czasu użycia usługi lub produktu. Taki rodzaj dostarczania usługi dla banków nie jest niczym nowym, dokładnie w taki sposób działa odnawialny kredyt w koncie, gdzie płacimy tylko wtedy, kiedy z niego korzystamy, a za gotowość płacimy stałą opłatę. W ten sam sposób korzystamy z karty kredytowej. Ubezpieczenie podróżne to również dobry przykład modelu subskrypcyjnego, wybieramy okres ubezpieczenia i płacimy tylko za czas, w którym korzystamy z produktu, cena jest skorelowana z długością ochrony. Możemy również przyjąć uproszczenie, że konto osobiste jest również takim produktem.
– Model subskrypcji jest odpowiedzią na oczekiwania klientów, którzy chcą elastycznie zarządzać dostępem do swoich produktów czy usług, w moim odczuciu jest to również wyraz wzrastającej świadomości klientów oraz stopniowego odejścia, w części obszarów życia, od modelu posiadania do modelu najmu – zauważa Marcin Jagodziński.