Bankowość i Finanse | Kryptowaluty | Oszuści zagrażają bankom i klientom

Bankowość i Finanse | Kryptowaluty | Oszuści zagrażają bankom i klientom
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Fałszywe firmy doradztwa inwestycyjnego mogą poprosić klientów o udostępnienie poufnych danych, takich jak login i hasło do bankowości internetowej lub danych karty płatniczej. Aby pozyskać wrażliwe dane, fałszywi doradcy mogą również poprosić o zainstalowanie dodatkowego oprogramowania.

Kapitalizacja rynku kryptowalut na koniec czerwca br. osiągnęła wartość 1,17 biliona USD, co oznacza wzrost o 30% w porównaniu do 30 czerwca 2022 r. To wyraźnie pokazuje odrodzenie rynku kryptowalut po burzliwym roku minionym, w którym m.in. zamknięto kilku giełd kryptowalutowych – tak przynajmniej wynika z raportu na temat kondycji branży krypto w pierwszej połowie br. przygotowanego przez Binance Research, część globalnej giełdy kryptowalut Binance.

Oszuści chcą zyskać na hossie – zamieszczają zatem w mediach społecznościowych atrakcyjne kolorowe reklamy, wysyłają ciekawe maile i wykorzystują wizerunki znanych celebrytów, polityków i sportowców. To dodatkowe pokusy, mające uwiarygodnić inwestycje. Klikający w taką reklamę zostaje przekierowany na fałszywą stronę zarządzaną przez przestępów. Wystarczy, że poda numer telefonu, a dosłownie za chwilę skontaktuje się z nim przedstawiciel firmy, który przedstawi wyjątkowo atrakcyjną ofertę i jednocześnie zaproponuje swoją ekspercką pomoc w inwestowaniu.

Oszukańcze inwestycje

Fałszywe inwestycje od dłuższego czasu są jednym z najbardziej popularnych ataków polegających na zamanipulowaniu ofiary i nakłonieniu jej do inwestycji, która finalnie okazuje się oszustwem. Inwestycja w kryptowalutę jest modna, a jeśli na horyzoncie dodatkowo pojawia się szybki i duży zysk, to trudno jest się temu oprzeć – twierdzi Anna Kulas, manager Zespołu Zapobiegania Oszustwom Bankowym w Credit Agricole Banku Polska.

Inną metodą oszustwa jest vishing. – To sytuacja, kiedy oszust dzwoni do klienta i przedstawia ofertę inwestycji. W trakcie rozmowy prosi go np. o podanie danych do logowania lub namawia do instalacji oprogramowania umożliwiającego dostęp zdalny do komputera. Pamiętajmy, że pracownicy banku nigdy nie proszą o takie rzeczy. Bank BNP Paribas dba o bezpieczeństwo i regularnie przypomina klientom jego podstawowe zasady – takie informacje można znaleźć w naszych mediach społecznościowych i na naszej stronie www. Klienci, którzy korzystają z aplikacji mobilnej GOmobile, mogą zdalnie zweryfikować pracownika banku, z którym rozmawiają. Jeżeli klient ma wątpliwości co do bezpieczeństwa, może również rozłączyć się i samodzielnie zadzwonić na infolinię banku – wyjaśnia Krzysztof Słotwiński, dyrektor zarządzający Pionu Bezpieczeństwa i Zarządzania ciągłością działania w BNP Paribas Banku Polska.

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK