Bankowość i Finanse | Gospodarka | Miesięczny przegląd raportów gospodarczo-finansowych | Najpierw Data, potem AI

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Współczesne tempo wdrażania innowacji nawet na chwilę nie pozwala stracić czujności w obserwowaniu technologicznego postępu. AI to z pewnością kluczowe pojęcie bieżącego roku, jednakże wciąż niesie ono ze sobą więcej obietnic niż realnych zmian. Efektywne wykorzystanie potencjału technologii sztucznej inteligencji w dużej mierze zależy od tego, czy już teraz udało się przygotować systemy do zbierania tego, co dla AI jest najważniejsze – danych.

Maksymilian Stefański
analityk ekonomiczny, absolwent ekonomii oraz międzynarodowego programu CEMS MIM Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie

Trudno dzisiaj kwestionować to, iż firmy z nowoczesnymi architekturami technologicznymi osiągają – dzięki zoptymalizowanym operacjom oraz kompleksowej i szybkiej obsłudze klientów – lepsze wyniki niż ich konkurenci. Jak jednak wskazują analitycy Bain & Company w najnowszym raporcie „Technology Report 2023” ewolucja architektury korporacyjnej zachodzi stopniowo i stosunkowo wolno – dekadę lub więcej zajmuje przejście technologii z najnowocześniejszych do głównego nurtu. „Jedynie 13% zarządzających pytanych o zdanie stwierdziło, że uzyskują wartość biznesową, jakiej oczekują za kwotę wydaną na innowacje technologiczne. Większość firm jest ograniczona przez swoją starą technologię, a w niektórych przypadkach przez brak zrozumienia, czym jest nowoczesna architektura” – wskazują analitycy.

Jak dodają, nowoczesna architektura nie tylko wspiera cyfrowe możliwości w całym przedsiębiorstwie, od obsługi klienta po podstawowe systemy biznesowe i operacyjne, ale także ma kluczowe znaczenie dla skalowania nowych technologii. „Skalowanie aplikacji AI w całym przedsiębiorstwie wymaga dostępu do danych w formacie zrozumiałym dla modeli sztucznej inteligencji. Ta transformacja informacji wymaga nowoczesnej architektury danych i możliwości integracji, łączącej silosy, które w przeciwnym razie mogłyby oddzielić systemy zaangażowania klientów i systemy operacyjne” – podkreślają autorzy raportu. Zmiany te wymagają zaangażowania w długoterminowe inwestycje, które z punktu widzenia decydentów nie są tak nośne, jak tworzenie modeli AI. Bez tego kroku trudno jednak oczekiwać, że wdrożone rozwiązania z zakresu sztucznej inteligencji przyniosą jakiekolwiek korzyści biznesowe.

Kwestia zaufania

Kluczem do sukcesu AI są dane, a tu od razu pojawia się pytanie o ich pozyskiwanie oraz wykorzystanie. W dużym uproszczeniu chodzi przede wszystkim o to, czy użytkownicy i klienci ufają organizacjom na tyle, by te mogły wykorzystać ich prywatne dane do tworzenia modeli AI i tym samym podnoszenia jakości swoich usług. Eksperci Światowego Forum Ekonomicznego starają się odpowiedzieć na to pytanie w ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK