Bankowość i Finanse | Debata Redakcyjna | Od otwartej bankowości ku otwartym finansom

Bankowość i Finanse | Debata Redakcyjna | Od otwartej bankowości ku otwartym finansom
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Implementacja unijnej dyrektywy PSD2 przyczyniła się do otwarcia rynku bankowego. Regulacja ta miała stanowić odpowiedź na ewoluujące oczekiwania konsumentów, dla których łatwy dostęp do wszystkich produktów stanowi dziś standard. Kontynuację owych przemian przynieść ma procedowany obecnie pakiet PSD3/PSR.

Paweł Minkina
redaktor naczelny
„Miesięcznika Finansowego BANK”

Karol Mórawski
redaktor prowadzący
„Miesięcznika Finansowego BANK”

Niemal równolegle trwają prace nad rozporządzeniem FIDA w sprawie ram dostępu do danych finansowych, którego zapisy obejmą wymianę informacji pomiędzy bankami a innymi segmentami branży finansowej, takimi jak zakłady ubezpieczeń, biura maklerskie czy towarzystwa funduszy inwestycyjnych. Jak, zdaniem reprezentantów sektora bankowego, przebiegać będzie ewolucja od open banking do open finance, na ile aktualne trendy, wyznaczane w tym zakresie przez regulatorów, wpisują się w faktyczne potrzeby i oczekiwania klientów sektora, a także o znaczeniu technologii dla rozwoju otwartego rynku finansowego dyskutowano podczas debaty „Miesięcznika Finansowego BANK”, moderowanej przez Pawła Minkinę, redaktora naczelnego i Karola Mórawskiego, redaktora prowadzącego tego pisma.

W dyskusji uczestniczyli Piotr Helbich, dyrektor Formacji Otwartej Bankowości w PKO Banku Polskim; Cezary Liszkiewicz, Head of Strategic Projects and Analytics Sub-Unit (including Open Banking Team) w Banku Millennium; Ewelina Magdziak, Product Area Lead w Tribe Bankowość Codzienna w ING Banku Śląskim; Janusz Mucha, Menedżer Zespołu Open Banking w Alior Banku; Patrycja Rajczykowska-Strugalska, dyrektor Biura Otwartej Bankowości, Pion Bankowości Detalicznej w Santander Banku Polska; ­Przemysław Soboń, dyrektor Linii biznesowej płatności internetowe w KIR i ­Katarzyna Tomczyk-Czykier, Head of Innovation and digitisation division, Tribe Owner FoCUS Omnichannel w Credit Agricole Banku Polska. Partnerem spotkania była firma CRIF Poland, reprezentowana przez Kamila Gosławskiego.

Openbankingowe tsunami nie nadeszło

Wdrożenie PSD2 było bezprecedensowym zadaniem dla sektora finansowego i zarazem wielkim sprawdzianem jego możliwości. Zdaniem Eweliny Magdziak, banki zdały ten test celująco, zwłaszcza jeśli wziąć pod uwagę fakt, iż instytucje te na co dzień konkurują na rynku. – To był impuls, żeby zastanowić się i wypracować wspólny standard – dodała przedstawicielka ING Banku Śląskiego. Ów standard to oczywiście PolishAPI, nad którym prace były, jak to określiła Patrycja Rajczykowska-Strugalska, „poszukiwaniem złotego środka”, z uwzględnieniem zróżnicowanej specyfiki poszczególnych instytucji, tak od strony produktowej, jak i zarządzania danymi. – Było to wyzwanie nie tylko z punktu widzenia stricte technologicznego, ale również procesowego czy biznesowego – zaznaczyła przedstawicielka Santander Banku Polska.

Niełatwym zadaniem było chociażby zapewnienie dostępu do wrażliwych danych, w tym objętych tajemnicą bankową, w sposób otwarty, również dla tych podmiotów, z którymi dana instytucja nie posiada zawartych bilateralnych umów, nadmienił Piotr Helbich. Jego zdaniem, polska bankowość poradziła sobie z tym zadaniem znacznie lepiej niż inne państwa europejskie, w których niekiedy nawet co drugi bank nie udostępnił API we wskazanym czasie. Z opinią tą zgodził się Cezary Liszkiewicz, twierdząc, iż mieliśmy do czynienia z pokazem siły technologiczno-biznesowej sektora finansowego, i choć wdrażaniu takich rozwiązań, jak PolishAPI, towarzyszyły pewne słabości, to biorąc pod uwagę perspektywę czasową i tempo narzucone przez ustawodawcę były one w pełni zrozumiałe.

Choć implementację postanowień PSD2 na polski grunt można uznać za przedsięwzięcie udane, to jednak nie doprowadziła ona do rewolucji na rynku. – Openbankingowe tsunami nie nadeszło – zauważyła Ewelina Magdziak, jako jedną z przyczyn takiego stanu rzeczy wskazując wysoki poziom zaufania Polaków do tradycyjnych instytucji finansowych, czemu towarzyszy przywiązanie do dotychczasowego dostawcy. Piotr Helbich przywołał w tym kontekście wyniki badań opinii publicznej, z których wynika, że już od lat Polacy największym zaufaniem darzą te banki, z których usług korzystają, im też są najbardziej skłonni powierzyć swe dane finansowe.

Piotr Helbich
dyrektor Formacji Otwartej Bankowości w PKO Banku Polskim

Cezary Liszkiewicz
Head of Strategic Projects and Analytics Sub-Unit (including Open Banking Team) w Banku Millennium

Cezary Liszkiewicz odniósł się do innej kwestii, mianowicie do zagregowanego zarządzania finansami z poziomu jednego dostawcy, które tak naprawdę nie wpisywało się w oczekiwania sporej części klientów. Z całkiem innym doświadczeniem mieliśmy do czynienia w przypadku otwierania konta za pośrednictwem otwartej bankowości, co zyskało aprobatę Polaków. – Tu mieliśmy do czynienia z realną potrzebą, która została właściwie zaadresowana – dodał ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK