Bankowość mobilna

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

tablet.250xInternet mobilny szybko zyskuje na popularności w Polsce. Wyniki badań przeprowadzonych przez Reserach.NK* wśród użytkowników telefonów komórkowych wskazują, że niemal co drugi jego posiadacz (46%) wykorzystuje to urządzenie do korzystania z Internetu.

Możliwość sprawdzenia skrzynki mailowej, wrzucenia zdjęć i komentarzy na serwisy społecznościowe czy znalezienia najświeższych wiadomości bez względu na miejsce, w którym aktualnie się znajdujemy, jest bardzo atrakcyjna i wygodna. Wygodna na tyle, że coraz więcej czynności, do których wykonania dotychczas niezbędny był nam komputer z dostępem do Internetu, chcielibyśmy wykonywać za pośrednictwem telefonu komórkowego. Przykładem może być bankowość mobilna. Co prawda jest ona wciąż zdecydowanie mniej popularna niż bankowość internetowa, ale w obliczu wzrastającej popularności smartfonów w najbliższym czasie możemy się spodziewać jej dynamicznego rozwoju.

Według danych z badania Research.NK co piąty użytkownik telefonu komórkowego korzysta z możliwości obsługi swojego konta za pośrednictwem telefonu, a kolejne 8% deklaruje, że w przeciągu najbliższego roku rozpocznie swoją przygodę z mobilną bankowością po to, aby jak pokazują wyniki badania przede wszystkim sprawdzać stan swojego konta, a w drugiej kolejności zlecać przelewy. Bowiem te dwie czynności okazały się być najpopularniejszymi wśród aktywności podejmowanych za pośrednictwem mobilnej bankowości.

Pora przyjrzeć się, kim są użytkownicy bankowości mobilnej. Patrząc na zmienne demograficzne możemy powiedzieć, że nieznacznie częściej są to mężczyźni. Ponadto największy odsetek użytkowników mobilnej bankowości jest wśród osób w wieku 25-34 lata, z wykształceniem średnim lub wyższym, dobrze zarabiających i mieszkających w największych miastach, liczących 500 tysięcy mieszkańców i większych.

Na uwagę zasługuje jeszcze jedna cecha, wykraczająca poza wymienione wcześniej aspekty demograficzne, ale mocno z nimi skorelowana. Otóż, odsetek osób korzystających z bankowości mobilnej jest ponad dwukrotnie wyższy (34%) wśród osób korzystających ze smartfonów niż wśród posiadaczy tradycyjnych telefonów (15%).

Nie jest to zaskakujące, wszak smartfony są dużo lepiej niż tradycyjne telefony przystosowane do tego, by za ich pomocą korzystać ze stron czy aplikacji mobilnych. Pozwala jednak wysnuć przypuszczenie, że wraz ze wzrostem popularności smartfonów w Polsce, coraz więcej będzie osób potencjalnie gotowych i chętnych do tego, by korzystać z bankowości internetowej. Ważne jest zatem, by mogli korzystać z przyjaznych i lekkich stron czy też wygodnych aplikacji, które sprawią, że korzystanie z banku za pomocą telefonu będzie równie łatwe i przyjemne jak za pomocą komputera.

Ewa Kubica
badaczka w Research.NK
agencji badawczej portalu Nk.pl

* Badanie przeprowadzone przez Research.NK metodą CAWI w październiku 2012 roku na próbie 1209 użytkowników telefonów komórkowych.