Bankowcy i ubezpieczyciele podpisali dobre praktyki w zakresie ubezpieczeń spłaty kredytu lub pożyczki
To istotny krok w kierunku samoregulacji branży ubezpieczeniowej i bankowej, mającej na celu podniesienie wartości produktu CPI dla klienta.
Dobre praktyki są efektem współpracy Polskiej Izby Ubezpieczeń i Związku Banków Polskich pod auspicjami Komisji Nadzoru Finansowego.
Stanowią odpowiedź branży ubezpieczeniowej na raport EIOPA „Thematic Review on Credit Protection Insurance (CPI) sold via banks” i ostrzeżenie europejskiego organu nadzoru z 2022 r. Uzupełniają również znowelizowaną Rekomendację U przyjętą przez KNF w czerwcu 2023 r.
Dobre praktyki obejmują cały okres życia produktu CPI. Dotyczą tworzenia produktu CPI i jego wartości dla klienta, sposobu dotarcia do klienta, jakości dystrybucji, podejmowanych w interesie klienta działań, nadzoru nad dystrybutorem produktu CPI oraz jego monitorowania.
Skierowane są przede wszystkim do zakładów ubezpieczeń i banków oferujących produkt CPI, ale mogą być również stosowane przez inne instytucje finansowe oferujące podobne produkty.
Po podpisaniu dokumentu dr Tadeusz Białek, prezes Związku Banków Polskich powiedział dziennikarzom:
„To bardzo dobry dokument dlatego, że standaryzuje podejście dotyczące wspólnego produktu jakim jest produkt bancassurance banków i zakładów ubezpieczeń przez całe życie tego produktu, od początku jego konstruowania, po tak zwaną obsługę posprzedażową, monitoring produktu i sprawdzanie czy nie należy czegoś w nim poprawić.”
Dodał, że chodzi o to aby produkt CPI zgodnie z najlepszymi praktykami był właściwie dostosowany do potrzeb klienta. „Stawiamy na jakość tego produktu, na jego przydatność dla klienta i wreszcie przystępność” – stwierdził.
Przybliżając dziennikarzom opis produktu CPI tłumaczył, że obejmuje on różnego rodzaju ubezpieczenia spłaty kredytu i pożyczki na przykład od utraty pracy. W grę wchodzą różne okoliczności losowe z powodu których klient może mieć trudność ze spłatą kredytu czy pożyczki.
– Intencją Polskiej Izby Ubezpieczeń jest wprowadzenie postanowień dobrych praktyk jako uzupełnienia do nowelizacji Rekomendacji U KNF. Wierzę, że wprowadzenie tych standardów przyczyni się do zwiększenia zaufania klientów do produktów CPI i całego rynku bancassurance – wyjaśniał Jan Grzegorz Prądzyński, Prezes Zarządu Polskiej Izby Ubezpieczeń.