Banki i Klienci: Bezpieczeństwo środków klientów banków zależy od ich ustawicznej edukacji
Niska świadomość polskich konsumentów w dziedzinie cyberzagrożeń stanowi jeden z głównych czynników sprzyjających sieciowym przestępcom. W jaki sposób banki powinny edukować swych klientów w zakresie bezpiecznego korzystania z elektronicznych kanałów transakcyjnych, i kto powinien kierować tym procesem?
– Proces edukacji konsumentów powinien mieć charakter ciągły (ustawiczny), i rozpoczynać się już na etapie wczesnoszkolnym, zgodnie z przysłowiem „czym za młodu skorupka nasiąknie, tym na starość trąci„. Musi być też długofalowy, a nie bazować na jednostkowych akcjach i kampaniach informacyjnych. Kluczowe znaczenie ma oczywiście przygotowanie odpowiedniej polityki edukacyjnej, której powinny być podporządkowane późniejsze działania. Ważne, by takowy program edukacyjny był starannie zaplanowany, oparty na profilu typowego klienta banku, a zatem był dostosowany do percepcji odbiorcy. W tym celu należy wykorzystywać różne kanały komunikacji do podnoszenia świadomości konsumentów w zakresie bezpiecznego korzystania z bankowości internetowej i mobilnej (filmy w mediach społecznościowych, reklamy telewizyjne, wywiady radiowe, materiały prasowe, broszury). Zgodnie z opiniami ekspertów, banki powinny koncentrować działania na marketingu przychodzącym (monitorować obecność klientów w internecie), a nie na marketingu wychodzącym, który charakteryzuje zdecydowanie mniejsza skuteczność. Szczególne znaczenie w całym procesie ma odpowiednie wykorzystanie mediów społecznościowych oraz tzw. marketing wirusowy, czyli pozyskanie opinii klientów banku stosujących właściwe zasady zachowania w cyberprzestrzeni. Procesem tym powinien kierować departament biznesowy odpowiedzialny za bankowość internetową i mobilną, przy wsparciu merytorycznym departamentu ds. bezpieczeństwa (CSO – Chief Security Officer/ABI – Administrator Bezpieczeństwa Informacji/IOD – Inspektor Ochrony Danych) oraz departamentu odpowiedzialnego za sprzedaż produktów bankowych. Proces ten powinien być opomiarowany, poprzez wykorzystanie narzędzi w postaci ankiet, quizów czy też testów wiedzy.
Niebezpieczeństwa nie pojawiają się z chwilą logowania do bankowego systemu transakcyjnego, ale związane są ogólnie z aktywnością w przestrzeni wirtualnej. Jak budować szerszą świadomość cyberzagrożeń w polskim społeczeństwie?
– Procesu tego nie można rozdzielić. Bezpieczeństwo w sieci internet przekłada się wprost na bezpieczeństwo bankowości elektronicznej. Jak już wspomniałem, konieczne jest kształcenie ustawiczne, od etapu wczesnoszkolnego, a nawet od przedszkola, poprzez kolejne etapy edukacji, aż po studia wyższe. Uważam, że każdy użytkownik sieci powinien legitymować się tzw. komputerowym prawem jazdy, dopuszczającym do korzystania z usług sieci internet, coś na wzór karty rowerowej, motorowerowej lub prawa jazdy uprawniającej do kierowania odpowiednio rowerem, motorowerem czy autem w ruchu drogowym. Przykładem jest certyfikat EDCL (Europejski Certyfikat Umiejętności Komputerowych lub Europejskie Komputerowe Prawo Jazdy). Potwierdzenie takich umiejętności powinno mieć miejsce już w szkole podstawowej w ramach zajęć komputerowych (lekcji informatyki). W tym celu niezbędne jest współdziałanie wszystkich instytucji odpowiedzialnych za cyberbezpieczeństwo, takich jak: Ministerstwo Edukacji Narodowej, Ministerstwo Finansów, Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, Ministerstwo Sprawiedliwości, Komisja Nadzoru Finansowego, Narodowy Bank Polski, Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa, Rządowe Centrum Bezpieczeństwa, Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Urząd Komunikacji Elektronicznej oraz Związek Banków Polskich. Wiodącą rolę powinno odgrywać Ministerstwo Cyfryzacji.
W najbliższym czasie – w terminie do 9 maja 2018 r. – czeka nas wdrożenie ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa, będącej implementacją dyrektywy NIS (Dyrektywa 2016/1148 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie środków na rzecz wysokiego, wspólnego poziomu bezpieczeństwa sieci i systemów informatycznych na terytorium ...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI