Bank i Klient: Trwały nośnik w kolejnych bankach

Bank i Klient: Trwały nośnik w kolejnych bankach
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Wchodzimy w okres gospodarki elektronicznej, obowiązujące dotychczas regulacje okazują się zatem rozwiązaniami archaicznymi, generują koszty, są kłopotliwe dla firm oraz klientów. Tak jest choćby z wymogiem dostarczania konsumentom dokumentów na trwałym nośniku, np. na papierze, płycie CD itp. Rozpoczął się proces praktycznego wdrażania nowych technologii w tym zakresie.

Jerzy Krokusiewicz

Zgodnie z definicją UOKiK, trwały nośnik ma pozwalać konsumentowi bądź przedsiębiorcy na przechowywanie informacji o umowie w sposób umożliwiający dostęp do niej w trakcie i po wygaśnięciu oraz jej odtworzenie w postaci niezmienionej, bez ingerencji podmiotu, który był jej twórcą. Informacje umieszczone na stronie internetowej nie spełniają takich warunków.

Na początku tego roku opublikowano „Raport – Trwały nośnik informacji. Rozwiązanie sektorowe”, przygotowany przez Związek Banków Polskich we współpracy z Krajową Izbą Rozliczeniową i Biurem Informacji Kredytowej. Przedstawiono w nim opis rozwiązania sektorowego dla banków. Przewidziano trzy warianty. Pierwszy to pieczęć elektroniczna oraz przechowywanie dokumentów w zewnętrznym wobec banku archiwum, umieszczonym u zaufanej strony trzeciej. Kolejne dwa wykorzystują technologię blockchain Hyperledger Fabric (HLF) w wersji open source oraz przechowywanie dokumentów w zewnętrznym wobec banku archiwum, umieszczonym u zaufanej strony trzeciej, oraz w wersji kontrolowanej przez bankową spółkę infrastrukturalną, w którym dokumenty będą przechowywane w zewnętrznym wobec banku archiwum umieszczonym w rozproszonej księdze głównej (DLT).

Technologie

Obecnie wśród rozwiązań dotyczących tzw. trwałego nośnika ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI