Bank i Klient: Odpowiedzialny biznes
CSR jest coraz rzadziej postrzegany jako wydatek na filantropię czy działania ekologiczne, a coraz częściej jako filozofia prowadzenia biznesu, w której bierze się pod uwagę oczekiwania otoczenia.
Konrad Polaczekz
Społeczna odpowiedzialność biznesu (Corporate Social Responsibility, CSR) doczekała się definicji zawartej w normie PN-ISO 26 000: „odpowiedzialność organizacji za wpływ jej decyzji i działań na społeczeństwo i środowisko zapewniana przez przejrzyste i etyczne postępowanie”. Jest coraz bardziej popularna wśród korporacji, również tych bankowych. Programy CSR są realizowane w wielu obszarach jako zobowiązanie wobec pracowników, klientów, partnerów biznesowych, społeczeństwa i środowiska naturalnego.
Chyba najlepszym przykładem takich działań z ostatnich lat są starania Banku Zachodniego WBK o zachowanie pamięci historycznej Polaków. Projekty finasowania m.in. serialu „Czas honoru” i innych filmów wystaw doprowadziły do nazywania ówczesnego prezesa banku Mateusza Morawieckiego nieformalnym ministrem polskiej kultury, tak jak Jerzego Owsiaka nieformalnym ministrem zdrowia.
– Bank jest instytucją, której klienci powierzają swoje pieniądze, więc na jego pozytywny wizerunek składają się dwa zasadnicze elementy: etyka i zaufanie. Prowadzimy programy CSR z różnych obszarów, szczególnie ważne są jednak działania związane z promowaniem kultury etyki w organizacji oraz Polaczekz prowadzeniem edukacji finansowej. CSR jest dla nas sposobem zarządzania firmą, który zakłada osiąganie założonych celów biznesowych z uwzględnieniem potrzeb otoczenia, w którym działamy. Oznacza to, że badamy i uwzględniamy potrzeby naszych klientów, pracowników, inwestorów, partnerów biznesowych i społeczności w planowaniu i realizacji strategii działania firmy – przekonuje Anna Pulnar, specjalista ds. CSR w Banku Millennium.
Spójna wizja
Jednak czy klienci banków oczekują takich działań, czy je doceniają? Czy większość nie uważa, że bank ma dbać o pieniądze, a nie np. sadzić drzewa, czy sponsorować foki. Czy takie działania nie odnoszą skutku odwrotnego, tzn. czy klienci nie myślą, że pośrednio ich pieniądze są marnotrawione?
– Klienci doceniają działania CSR, jeśli nie dotyczą one jedynie filantropii i ochrony środowiska. CSR oznacza przede wszystkim słuchanie klienta i uwzględnianie jego potrzeb w działaniach firmy. Jeśli tak rozumiemy działania CSR, to klienci doceniają, że firma bada ich potrzeby i zgodnie z nimi projektuje swoje produkty, dba o wysoką jakość obsługi klienta, działa etycznie, zapewnia bezpieczeństwo powierzonych środków. CSR jest coraz rzadziej postrzegany jako wydatek na filantropię czy działania ekologiczne, a coraz częściej jako filozofia prowadzenia biznesu, w której bierze się pod uwagę oczekiwania otoczenia – przekonuje Anna Pulnar.
Klienci (a także inwestorzy) doceniają również większą wiarygodność firm, które prowadzą biznes etycznie i odpowiedzialnie. W Polsce istnieją już rankingi odpowiedzialnych społecznie firm oraz Respect Index – ...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI