Badanie UKE 2021: 96,9% Polaków i 99,5% firm korzystało z telefonu komórkowego; z Internetu 77,3% obywateli i 89,5% przedsiębiorstw
„Wśród usług telekomunikacyjnych największą popularnością cieszy się telefonia komórkowa, z której korzysta 96,9% pytanych.
0,3% badanych deklaruje, że nie stosuje żadnej z usług telekomunikacyjnych
Znacznie mniejsze znaczenie ma telefonia stacjonarna, użytkowana przez co dziesiątą osobę (10,1%). Dość powszechne wśród Polaków jest także korzystanie z Internetu (77,3%).
Z różnych form usługi telewizyjnej korzysta z kolei 89,8% badanych. Zaledwie 0,3% badanych deklaruje, że nie stosuje żadnej z usług telekomunikacyjnych” ‒ czytamy w raporcie z badania.
Najwięcej smartfonów z abonamentem
Najbardziej popularnym typem aparatu telefonicznego jest smartfon, którego używa 78% użytkowników telefonii komórkowej. Wśród konsumentów poniżej 44 r.ż. odsetek ten wzrasta do ponad 95%. Z telefonów tradycyjnych korzysta 19,6% Polaków. Dominują wśród nich osoby z najstarszej grupy wiekowej (w grupie 60+ telefonu tradycyjnego używa 55,9%).
„Najczęściej wybierana oferta to stały miesięczny abonament, z którego korzysta 70%. Znacznie mniej popularne są telefony na kartę (tj. doładowania pre-paid), użytkowane przez jedną czwartą badanych. Telefon z doładowaniem wybierany jest najczęściej przez osoby starsze” ‒ czytamy dalej.
Z telefonów tradycyjnych korzysta 19,6% Polaków
Średnie miesięczne wydatki na telefon wynoszą 54 zł. Odsetek użytkowników, którzy w ostatnim roku przenieśli numer do innego operatora wyniósł 3,8%, wskazano także w materiale.
Czytaj także: Eksperci Asseco podsumowują 2021 rok – czas cyfryzacji wielu dziedzin życia
W telefonie przede wszystkim przeglądamy strony internetowe
Spośród użytkowników telefonii komórkowej 74,6% korzysta z usługi Internetu w telefonie. Główne cele to:
Przeglądanie stron internetowych – 82,1%;
Używanie komunikatorów – 79,9%;
Korzystanie z portali społecznościowych – 74,1%;
Odbieranie/wysyłanie poczty email – 67,5%;
Korzystanie z aplikacji mobilnych – 66,6%;
Robienie zakupów przez Internet – 41,6%;
Słuchanie muzyki/radia – 40,6%;
Załatwianie spraw urzędowych – 30,1%;
Oglądanie telewizji/filmów, TV na żądanie – 22,4%;
Udostępnianie treści własnych – 21,3%;
Granie w gry – 19,5%;
Sprzedaż przez Internet – 15,4%.
Powody, dla których badani nie korzystali z Internetu to przede wszystkim deklarowany brak takiej potrzeby (61%). Blisko połowa (48,8%) nie posiada umiejętności
„Najczęstszym posiadanym dostępem do Internetu jest dostęp mobilny w telefonie komórkowym ‒ posiada go 95,1% pytanych. Z usługi stacjonarnej korzysta połowa (49,3%) posiadaczy Internetu. Znacznie mniej powszechny jest dostęp mobilny w komputerze czy laptopie oraz w innych urządzeniach przenośnych” ‒ czytamy dalej w raporcie.
Powody, dla których badani nie korzystali z Internetu to przede wszystkim deklarowany brak takiej potrzeby (61%). Blisko połowa (48,8%) nie posiada umiejętności użytkowania sieci internetowej, a niemal jedna piąta (19,8%) nie ma odpowiedniego sprzętu lub ocenia koszt takiej usługi jako zbyt wysoki (18,7%), podano także.
„Do usług internetowych wykorzystywanych najczęściej zaliczyć należy przeglądanie stron internetowych oraz korzystanie z portali społecznościowych ‒ codziennie robi to odpowiednio 67% i 57,6% ankietowanych” ‒ napisano w materiale.
Najpopularniejsza jest bezpłatna naziemna cyfrowa TV
Z bezpłatnej naziemnej telewizji cyfrowej korzysta 35,1% ankietowanych, z TV za pośrednictwem platformy cyfrowej/ satelitarnej ‒ 33,7%, TV kablowej ‒ 27%, TV internetowej ‒ 5,7%.
„Ponad połowa respondentów korzystała z programów antywirusowych, antyspyware lub innych pozwalających zabezpieczyć komputer przez zagrożeniami. Mężczyźni częściej wykorzystywali takie rozwiązania (61,3% vs. 51,5% kobiet). Wśród grup wiekowych to najmłodsi najczęściej stosowali zabezpieczenia komputera (67,9%)” – czytamy także w raporcie.
Czytaj także: Postpandemiczny, przyśpieszony cyfrowy świat: polscy finansiści na konferencji w Dolinie Krzemowej
99,5% firm korzystało z telefonii komórkowej, 89,5% z Internetu w 2021 roku
„Niemal każdy z respondentów (99,5%) przyznał, że w jego firmie korzysta się z telefonów komórkowych, a blisko dziewięć na dziesięciu (89,5%), że w ich firmie korzysta się z Internetu (niezależnie od jego rodzaju).
Ponadto niemal co czwarty (23,8%) przedsiębiorca wskazał na korzystanie w firmie z telefonu stacjonarnego, a 3% z płatnej telewizji kablowej lub satelitarnej. Wśród badanych nie było ani jednej osoby, która przyznałaby, że w jej firmie nie korzysta się z żadnych usług telekomunikacyjnych” ‒ czytamy w raporcie.
Firmy zazwyczaj dysponują nie więcej niż 4 aktywnymi kartami SIM (32,8% ‒ 1 karta i 30,4% ‒ 2 karty i 25,9% ‒ 3 ‒ 4 karty), podał Urząd.
Wśród badanych nie było ani jednej osoby, która przyznałaby, że w jej firmie nie korzysta się z żadnych usług telekomunikacyjnych
Średnia miesięczna wysokość rachunków za korzystanie z usług telefonii komórkowej to 173,4 zł.
„Prawie 80% firm jest zaznajomionych z pojęciem 'sieć 5G’. Zdecydowana większość przedsiębiorców potwierdza, że aktualne parametry dostępu do Internetu w ich firmie są wystarczające do prowadzenia działalności.
Dotyczy to takich aspektów jak prędkość (88,6%), niezawodność (86,7%) oraz wydajność (85,9%).
Prawie 80% firm jest zaznajomionych z pojęciem 'sieć 5G’
Według ponad połowy firm znających pojęcie 'sieci 5G’, jej rozwój nie wpływa/nie wpłynie na prowadzoną działalność. Jedna czwarta uważa, że przyczynia się/może przyczynić się do poprawy komunikacji (26,2%)” ‒ napisano także w materiale.
Czytaj także: Ronen Shpirer o zaletach 5G i o cyberbezpieczeństwie