Aż 95 procent odrzuconych wniosków o pożyczki na portalach porównywarkowych

Aż 95 procent odrzuconych wniosków o pożyczki na portalach porównywarkowych
Fot. stock.adobe.com / Андрей Яланский
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Liczba wniosków kredytowych, składanych przez konsumentów poprzez portale porównywarkowe produktów finansowych w kwietniu i maju 2020 roku była ponad 2-krotnie wyższa niż tych samych miesiącach w roku poprzednim. Jednak w konsekwencji wprowadzenia przepisów o obniżeniu limitu kosztów pozaodsetkowych w ramach tzw. tarczy antykryzysowej, aż 95% wniosków o finansowanie było odrzucanych - wynika z analizy przeprowadzonej przez Związek Przedsiębiorstw Finansowych na podstawie danych porównywarek produktów finansowych.

Mimo nowego strumienia klientów, dotąd finansowanych przez #SektorBankowy, posiadających nadal zdolność kredytową, zainteresowanych zaciągnięciem pożyczki pozabankowej, #SektorPożyczkowy odrzucał aż ok. 95% wniosków #KredytKonsumencki #Koszty Pozaodsetkowe @ZPF_PL

W okresie pierwszych pięciu miesięcy 2020 r. popyt na kredyt konsumencki w formie pożyczek pozabankowych utrzymywał się na poziomie wyższym niż w roku 2019.

Liczba wniosków kredytowych, składanych przez konsumentów poprzez portale porównywarkowe, zarówno w kwietniu jak i maju 2020 r.  (tj. już po wybuchu pandemii koronawirusa, jak również po wejściu w życie przepisów w ramach tzw. Tarczy antykryzysowej 1.0., drastycznie obniżającej pozaodsetkowe koszty kredytu konsumenckiego) była ponad 2-krotnie wyższa niż tych samych miesiącach w roku poprzednim.

Porównując sumaryczne dane w całym okresie pięciu pierwszych miesięcy 2019 r. i 2020 r., dynamika r/r wzrostu łącznej liczby wniosków o pożyczkę była imponująca i wyniosła prawie 176%.

Czytaj także: UKNF o sposobie informowania klientów o ich zdolności kredytowej

Portale porównywarkowe w nowej roli

‒ W sytuacji, gdy banki przyjmują coraz bardziej restrykcyjne polityki kredytowe antycypując skutki gospodarcze lockdownu, na znaczeniu zyskuje miejsce w którym w jednym miejscu są oferty  bankowe i pozabankowe czyli porównywarki.

Portale porównywarkowe stały się quasi giełdą kredytową na której oferty „kup” i „sprzedaj” mogły zostać zrealizowane po cenie odpowiadającej  potencjalnym kredytobiorcom i kredytodawcom.

Ich znaczenie zyskało na wartości właśnie z racji lockdownu, ponieważ niemal eksplodowały zakupy e-commerce, gdzie o sukcesie decyduje szybkość i elastyczność. Ten temat podejmiemy w najnowszych badaniach i na kongresach pośrednictwa finansowego i pożyczkowym ‒ wyjaśnia dr Mirosław Bieszki.

Czytaj także: Będzie trudniej pożyczać nie tylko w bankach, ale i w firmach pożyczkowych

Tarcza 4.0 zmieniła rynek

Pomimo znacznego wzrostu zainteresowania produktami kredytowymi oferowanymi za pośrednictwem portali porównywarkowych, liczba wypłacanych pożyczek pozabankowych (tzw. konwersja wniosków do umów kredytowych) w okresie marzec-maj 2020 r. była jednak zdecydowanie niższa niż rok wcześniej.

Po wprowadzeniu przepisów o obniżeniu limitu kosztów pozaodsetkowych w marcu 2020 r. jedynie około co 25 wniosek był rozpatrywany pozytywnie, w kwietniu co ok. 40, natomiast w maju co ok. 30 (i to w obu miesiącach mimo malejącej łącznej liczby wniosków składanych w tych miesiącach na portalach porównywarkowych).

Czytaj także: Dyrektor Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP: jest ryzyko ograniczenia akcji kredytowej

Dla porównania: w styczniu 2020 pozytywnie był rozpatrywany co 16 wniosek, a w styczniu 2019 co ok. 5.

Mimo nowego strumienia klientów, dotąd finansowanych przez sektor bankowy i posiadających nadal zdolność kredytową, zainteresowanych zaciągnięciem pożyczki pozabankowej, sektor pożyczkowy odrzucał aż ok. 95% wniosków o takie finansowanie.

‒ Dane z portali porównywarkowych pozwalają postawić tezę, że zaostrzenie polityk kredytowych  na rynku kredytów konsumpcyjnych „wypychało” z tego rynku część klientów, nie mieszczących się w zaostrzonych politykach. To z kolei skłaniało tych klientów do shoppingu kredytowego i uaktywnienia się na stronach porównywarek ‒ ocenia dr Mirosław Bieszki.

Czytaj także: Zaciąganie kredytu gotówkowego w czasie pandemii – o czym trzeba pamiętać

Istotne pogorszenie się sytuacji kredytobiorców kredytu konsumenckiego w dostępie do produktów kredytowych w kwietniu i maju 2020 r., również w sektorze instytucji pożyczkowych, potwierdza analiza dynamiki konwersji wniosków w tych miesiącach w relacji r/r.

Zanotowano tu bowiem ujemne dynamiki odpowiednio -79,4 i -81,9%. Wskazuje to, że tak wysoki współczynnik odrzucanych wniosków o pożyczkę nie wynikał w tym okresie z sytuacji gospodarczej w naszym kraju w wyniku wybuchu koronakryzysu, a był spowodowany zmianami regulacji prawnych dla sektora kredytu konsumenckiego.


Badanie przeprowadzono we współpracy z Czerwona Skarbonka, Loando.pl, Pozyczkaportal.pl, Sfera-finansów.pl, Sowafinansowa.pl.

Źródło: Związek Przedsiębiorstw Finansowych / ZPF