Automatyzacja kluczowa dla rozwoju i poprawy efektywności procesów gotówkowych

Automatyzacja kluczowa dla rozwoju i poprawy efektywności procesów gotówkowych
Źródło: BANK.pl
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Przed zbliżającym się Kongresem Obsługi Gotówki (5 września 2024 roku) o wyzwaniach i kosztach, o automatyzacji procesów gotówkowych portal BANK.pl rozmawiał z Iwoną Dąbrowską, Menedżerem ds. Płynności Finansowej, Leroy-Merlin Polska Sp. z o.o.

Karol Mórawski: Jakie są główne wyzwania w obszarze obsługi gotówki w branży retail?

Iwona Dąbrowska: Niezmiennie, w biznesie liczy się każda złotówka. Nie każdy klient chce rozliczać się bezgotówkowo i ma do tego prawo, a przedsiębiorcy powinni to szanować i w pewien sposób „polubić” gotówkę, zapewniając i klientom, i sobie, optymalny proces jej obsługi.

Leroy Merlin Polska Sp. z o.o. cały czas się rozwija, otwierane są kolejne, nowe powierzchnie handlowe, stąd cały czas istnieje potrzeba obsługi procesów gotówkowych w naszej sieci z coraz większym naciskiem na zwiększenie jej efektywności.

Wyzwania w obszarze obsługi gotówki to rosnące koszty, czyli: koszty jej przeliczania, przechowywania, zapewnienia jej bezpieczeństwa (w tym koszty konwojów/transportu gotówki), koszty stałego szkolenia pracowników zaangażowanych w obsługę gotówki, koszty wymiany i serwisowania urządzeń do obsługi gotówkowej, koszty tworzenia planów zapasowych oraz czas od pozyskania gotówki do jej zaksięgowania na rachunkach bankowych.

Czy obecny model współpracy między sieciami handlowymi, bankami i firmami CIT jest optymalny, czy może wymaga pewnych zmian, a jeśli tak, to w jakich obszarach?

– Bezwzględnie istnieją obszary do poprawy efektywności w cyklu obrotu gotówki. Trzeba stale analizować każdy fragment procesu i dokonywać jego rewizji w celu identyfikacji potencjalnych nieefektywności i szukania sposobów obniżenia kosztów, przy jednoczesnym podnoszeniu jakości obsługi z perspektywy klienta.

Z pewnością obecnie jest to czas operacji wykonywanych przez pracowników, i czas w którym gotówka jest aktywem „niepracującym”. Czas pracy kasjera, czas konwojowania gotówki, czas księgowania gotówki na rachunkach bankowych – to elementy wymagające ciągłej analizy.

Należy zwrócić w tym miejscu również uwagę na bardzo ważny element wdrażania wszelkich optymalizacji. Otóż przy wdrażaniu optymalizacji zmierzających do obniżki kosztów, nie powinien umykać nam element poprawy jakości pracy naszych pracowników.

Nowe wdrożenia powinny przyczyniać się nie tylko do poprawy efektywności kosztowej, ale do poprawy jakości pracy kasjerów, konwojentów i innych osób zaangażowanych w proces. Powinny zmniejszać liczbę operacji manualnych i bardziej angażować pracowników w czynności kontroli procesu.   

Jakie są perspektywy dla automatyzacji procesów gotówkowych i wdrażania AI?

– Niewątpliwie istnieje wielka perspektywa dla automatyzacji procesów gotówkowych poprzez zmniejszenie pracy manualnej, eliminację dokumentacji papierowej, zmniejszenie śladu węglowego, szybszej dostępności gotówki na rachunkach bankowych.

Automatyzacja jest kluczowa i to nie tylko w zakresie kosztowym, ale w zakresie poprawy jakości i zadowolenia naszych pracowników z wykonywanej pracy.

Szybkość, techniczna i operacyjna niezawodność urządzeń, intuicyjność aplikacji, łatwość korygowania omyłek, zmniejszanie liczby omyłek, łatwe płatności poprzez przyjazny mix płatności gotówkowej i bezgotówkowej i wszystko inne co zainteresuje, przyciągnie i ułatwi zakupy naszym klientom, jest i będzie wartością dla firm z branży retail.

Źródło: BANK.pl