Artykuły ze źródła: Miesięcznik Finansowy BANK

0001
BANK 2024/05

Bankowość i Finanse | Rozliczenia Międzybankowe – KIR | Elixir – fundament nowoczesnej bankowości

W ciągu ostatnich 30 lat, w Polsce zmieniło się niemal wszystko – od kultury,
przez muzykę, politykę, aż po gospodarkę i biznes. W przyspieszonym tempie rozwijały się usługi bankowe. Siłą napędową wielu zmian w sektorze finansowym stał się pierwszy elektroniczny system rozliczeniowy Elixir, który stabilnie i bezpiecznie połączył ze sobą banki. Od 1994 r., czyli od początku swojego funkcjonowania, system rozliczył transakcje o wartości niemal 113 bln zł, czyli równowartość kosztu budowy 56 tys. Stadionów Narodowych. Dotychczas system przetworzył ponad 35 mld transakcji, czyli cztery razy więcej niż liczba ludzi mieszkujących obecnie na Ziemi.

BANK 2024/05

Bankowość i Finanse | Rozliczenia międzybankowe – Bazy i Systemy Bankowe Spółka z o.o. | Big-Bang w rozliczeniach SORBNET

Najbliższe miesiące przyniosą prawdziwą rewolucję w dziedzinie międzybankowych rozliczeń wysokokwotowych. Po przeszło dziesięciu latach pożegnamy SORBNET2, najważniejszy polski system obsługi płatności, umożliwiający rozrachunek złotowych operacji wysokokwotowych w czasie rzeczywistym. Wejście na rynek jego nowej odsłony, SORBNET3, spowoduje konieczność dostosowania się wszystkich uczestników rynku.

wirtualna kula ziemska i symbole walut wokół niej
BANK 2024/05

Bankowość i Finanse | Utrzymanie klienta – VISA | Banki mogą zaoferować wiele benefitów i usług dodanych. Które z nich pozwalają utrzymać klientów?

Na rynek wchodzą nowi gracze, w tym fintechy, a bankom coraz trudniej się wyróżnić.
Poprzez obudowywanie oferty w benefity i usługi dodane chcą przyciągnąć nowych klientów
lub podtrzymać lojalność obecnych. Wyzwaniem jest dobór elementów oferty wykraczających poza podstawowe konto, kartę, lokatę czy kredyt, a kluczem – wiedza o potrzebach konsumenta czy przedsiębiorcy.

BANK 2024/05

Bankowość i Finanse | Bezpieczeństwo – DAGMA ESET | Threat intelligence i cyberbezpieczeństwo instytucji finansowych | Jak w oparciu o dane zabezpieczać się przed atakami?

Threat intelligence, a więc usługi dostarczające wartościowych, szczegółowych danych i informacji o cyberzagrożeniach, atakach oraz atakujących, wciąż zyskują na znaczeniu. Jak wykorzystywać raporty o zagrożeniach w branży finansowej i co powinny one zawierać – wyjaśniają eksperci specjalizującej się w cyberbezpieczeństwie marki ESET: Juraj Knapec, Product Manager oraz Jakob Souček, Senior Malware Researcher.

banknoty pod młotkiem sędziowskim
BANK 2024/05

Bankowość i Finanse | Sądownictwo | Cena sprawiedliwości w Europie

Zasługą współczesnych państw jest wypracowanie wspólnego instrumentarium przestrzegania standardów niezależności władzy sądowniczej w Unii Europejskiej. Szczególnym momentem w tych działaniach okazała się jednogłośna aprobata sześciu rządów dla koncepcji ustanowienia „własnego systemu sądowego” w początkach lat 50. XX w. A jak to określił Walter Hallstein, pierwszy szef Komisji Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej (EWG), „prawo…jest jedyną bronią Wspólnoty… jej misja byłaby zagrożona w najwyższym stopniu i ostatecznie unicestwiona, gdyby ten podstawowy środek realizacji celów Wspólnoty stracił swój wiążący oraz jednolity charakter we wszystkich państwach członkowskich”.

BANK 2024/05

Raport Specjalny | Technologie Bankowe | Dwadzieścia lat minęło… czyli o roli FTB w digitalizacji polskiej bankowości

W roku 2024 świętujemy nie tylko jubileusz przystąpienia Polski do struktur Unii Europejskiej. Dwadzieścia lat temu przedstawiciele polskich banków i dostawców technologii cyfrowych porozumieli się, by wspólnie działać na rzecz nowoczesnego i dostępnego dla wszystkich, a przy tym bezpiecznego sektora finansowego. Powołane wówczas do życia Forum Technologii Bankowych stało się miejscem wymiany doświadczeń, kreowania ambitnych wizji rozwoju polskiej bankowości oraz wypracowywania rozwiązań, zarówno […]

dr Wojciech Bolanowski
BANK 2024/05

Raport Specjalny | Technologie Bankowe | Niemal niewidoczny element bankowości

Dzisiaj technologia ponownie staje się tak naturalnym, że niemal niewidocznym, elementem bankowości. Przyjmujemy, że jest wszędzie i powinna działać, a to, że razem z nowymi technologiami przychodzą innowacje i rewolucyjne zmiany w zachowaniu klientów czy w strategii banków już nas nie dziwi. Paradoksalnie, wraz ze swoim dynamicznym rozwojem technologia spowszedniała bankowcom, a także klientom banków – wyjaśnia dr Wojciech Bolanowski, doradca prezesa VeloBanku SA oraz lider projektu i product owner VeloMarket.pl. Rozmawiał z nim Jan Bolanowski.

BANK 2024/05

Bankowość i Finanse | Wizerunek | Siła marki

Ludzie interesują się finansami jak Sejmem na YouTube. Mają wyrobione zdanie na temat banków, mają swój ulubiony bank, czytują finfluencerów, interesują się różnymi instrumentami finansowymi, które wcześniej były zarezerwowane bardziej dla ekspertów. To jest moim zdaniem znak czasu, z którego banki zdają sobie sprawę. Postawiły na przemyślaną, wielokanałową komunikację – podkreśla Michał Ulidis, dyrektor kreatywny w Publicon, wykładowca akademicki, w rozmowie z Janem Bolanowskim.

BANK 2024/05

Raport Specjalny | Bankowe Technologie – GFT | Integracja sztucznej inteligencji w bankowości od A(I) do Z(abezpieczeń)

W dobie cyfryzacji sztuczna inteligencja rewolucjonizuje bankowość. Jednak wprowadzając innowacje w usługach, wyznaczyła ona także nowe wyzwania związane z cyberbezpieczeństwem. Współczesne banki stoją obecnie przed trudnym zadaniem, balansując pomiędzy wykorzystaniem zaawansowanych technologii a zapewnieniem bezpieczeństwa danych i transakcji swoich klientów. Potencjał i wyzwania wykorzystania AI w sektorze bankowym przedstawia Przemysław Kulesza, Head of Global Security Practice, ekspert GFT.

wirtualny ekran z napisem AI, obraz wirtualnego mózgu,
BANK 2024/05

Raport Specjalny | Technologie Bankowe | Sztuczna inteligencja naprawdę poprawia bezpieczeństwo

Jeśli chodzi o cyberbezpieczeństwo, to sztuczna inteligencja odgrywa kluczową rolę w analizie ryzyka i wykrywaniu oszustw. Algorytmy AI mogą monitorować transakcje w czasie rzeczywistym, identyfikując podejrzane działania, które mogłyby wskazywać na próby oszustwa czy wycieku danych. Dzięki temu firmy są w stanie szybciej reagować na potencjalne zagrożenia, znacznie zwiększając bezpieczeństwo danych klientów i operacji biznesowych.

STRONA 46 Z 220