Raport Specjalny | Bezpieczeństwo Banków – BIK SA | Bez dobrych danych nie ma mowy o dobrym AI
Z dr. Piotrem Wojewnikiem, Head of Data Science w Biurze Informacji Kredytowej SA, rozmawiał Karol Materna.
Z dr. Piotrem Wojewnikiem, Head of Data Science w Biurze Informacji Kredytowej SA, rozmawiał Karol Materna.
Sektor bankowy zawsze był liderem wdrażania najbardziej zaawansowanych rozwiązań IT. Zmiany naszych zachowań i nawyków, wynikające między innymi z doświadczeń pandemii czy zagrożeń związanych z wojną za wschodnią granicą, skutkują nowymi wyzwaniami także w kontekście rozwoju systemów informatycznych. Poza inwestycjami w zabezpieczenia swoich środowisk IT, banki inwestują także ogromne środki w rozwój bankowości elektronicznej i nowych usług dla swoich klientów. Zazwyczaj są one tworzone w duchu Agile i charakteryzują się dynamicznym rozwojem.
W dzisiejszych czasach chmura obliczeniowa jest jednym z najważniejszych trendów w branży IT. Chmura oferuje szereg korzyści, takich jak elastyczność, skalowalność, dostępność i kontrolę kosztów. Jednak, aby je uzyskać, firmy muszą wybrać odpowiednią platformę chmurową i dopasować ją do swoich potrzeb. Elastyczność oferty i proponowanych rozwiązań stanowi jedną ze stale rosnących przewag biznesowych. W świecie rynków finansowych, gdzie konkurencja jest duża, organizacja, która nie jest w stanie dostosować się do zmieniających się potrzeb swoich klientów, naraża się na ryzyko utraty pozycji na rynku.
W świecie napędzanym cyfrowo, aplikacje i API stają się coraz bardziej złożone. Według raportu F5 – State of Application Strategy (SOAS), 85% organizacji obsługuje aplikacje o wielu architekturach i wdraża je w środowiskach rozproszonych. Liderzy IT mierzą się z rosnącą liczbą cyberataków, a także zwiększeniem wymogów regulacyjnych, co przekłada się na wzrost kosztów. Do tego dochodzą jeszcze wzrastające oczekiwania użytkowników końcowych w zakresie bezpieczeństwa aplikacji, dostępności i ogólnego doświadczenia.
Kradzież tożsamości nieprzypadkowo zyskała miano przestępczości XXI stulecia. „Transformacja cyfrowa sprawiła, że oszuści przenieśli swoje działania na telefony i do internetu. Wystarczy zdobyć twoje dane osobowe, aby pozbawić cię oszczędności” – podkreślono w uzasadnieniu projektu ustawy o zwalczaniu nadużyć w komunikacji elektronicznej. Czy rządowe inicjatywy ustawodawcze okażą się barierą dla cybergangów?
Utrzymująca się wysoka inflacja i niepewne perspektywy makroekonomiczne uderzają w biznes i zmuszają do szukania oszczędności. Praktycznym pomysłem jest redukcja kosztów outsourcingu usług IT poprzez odpowiednią ich kontrolę i monitoring, co bardzo dobrze sprawdzi się m.in. w sektorze bankowym.
Ma wiele zalet, a w dobie postępującej cyfryzacji jest jednym z kluczowych czynników rozwoju. Choć jednak daje szansę na zwiększenie poziomu bezpieczeństwa danych, to równocześnie generuje wyzwania w tym zakresie. Mimo to outsourcing IT ma w tym roku być jednym z najszybciej rosnących obszarów rynku oprogramowania.
Prace nad reformą unijnej polityki w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu weszły w decydującą fazę. 17 kwietnia Parlament Europejski podjął faktyczną decyzję o rozpoczęciu negocjacji z Radą UE w sprawie ostatecznego kształtu tzw. pakietu AML.
Tegoroczne Forum otworzył dr Tadeusz Białek, prezes zarządu ZBP. Jak stwierdził, Forum na stałe wpisało się w kalendarz wydarzeń dotyczących bezpieczeństwa. Komitet zajmujący się tą problematyką jest największym komitetem w strukturze ZBP. Jeśli chodzi o sprawy związane z bezpieczeństwem, to nie ma na tym polu konkurencji pomiędzy bankami, lecz współpraca. Cyberprzestępcy stosują coraz bardziej wyspecjalizowane metody, a w minionym roku nastąpił duży cyberatak z innego państwa po wybuchu wojny w Ukrainie. Ważne jest wzmacnianie odporności i neutralizacja działań dezinformacyjnych.
Tegoroczny, siódmy już Kongres Edukacji Finansowej i Przedsiębiorczości, był bodaj najważniejszym wydarzeniem w Polsce poświęconym edukacji finansowej. Wystąpienia przedstawicieli najwyższych władz państwowych, ciekawe debaty i rozmowy z ekspertami sektora finansowego, świata nauki, wiele strategicznych wniosków – tak w skrócie można podsumować wydarzenie przygotowane przez Fundację Warszawski Instytut Bankowości i Fundację GPW.
Kiedy w 1998 r. programista Wei Dai po raz pierwszy opisał koncepcję stworzenia wirtualnej waluty, wizja ta wydawała się nierealna. Dla porównania w tym samym roku w Polsce rozpoczęto negocjacje przystąpienia do Unii Europejskiej, co idealnie obrazuje horyzonty kraju wciąż borykającego się ze skutkami transformacji ustrojowej.
O kryptowalutach, tokenach, smart contracts i perspektywach rynku kryptowalut pod kątem sektora bankowego, piszą w ramach Programu Analityczno-Badawczego Fundacji Warszawski Instytut Bankowości autorzy raportu „Kryptowaluty, wybrane kluczowe aspekty”: prof. dr hab. Mirosław Kutyłowski, dr Elżbieta Lewańska i dr inż. Przemysław Błaśkiewicz.
Wyniki banków w 2023 r. nie będą gorsze niż w roku ubiegłym – mówią prognozy. Wieloletnie trendy pokazują jednak, że obciążenia sektora doprowadziły już do zachwiania modelu biznesowego, a instytucje coraz mniej efektywnie wykorzystują środki finansujące ich działalność. Sektor się kurczy, następuje deprecjacja kapitałów, słabnie akcja kredytowa, a banki finansują zadłużenie państwa zamiast gospodarkę.
Od wielu lat Związek Banków Polskich prowadzi szereg prac na różnych płaszczyznach tematycznych. Jedną z takich inicjatyw jest dynamicznie działający Komitet ds. Jakości Usług Finansowych, który został powołany Uchwałą Zarządu Związku Banków Polskich. Jego celem jest „działanie na rzecz zapewnienia najwyższego poziomu jakości obsługi klientom sektora usług finansowych oraz propagowanie skutecznych metod realizacji strategii jakościowych wśród instytucji z sektora usług finansowych poprzez ułatwianie dostępu do wiedzy na temat zarządzania procesami i jakością.”
Forum Technologii Bankowości Spółdzielczej jest znakomitą okazją do zaprezentowania najlepszych instytucji finansowych tego sektora. Prezentujemy zatem laureatów tegorocznego, XXVI Krajowego Rankingu „Wyróżniające się Banki Spółdzielcze”.
Z Leszkiem Modzelewskim, dyrektorem Pionu Wdrożeń CEE w Hitachi Europe, rozmawiał Kazimierz Lubicz.
Krzysztof Karwowski, prezes zarządu Banku Spółdzielczego w Szczytnie został nowym przewodniczącym Sekcji Banków Spółdzielczych i Banków Zrzeszających Związku Banków Polskich.
Bankowość internetowa stała się integralną częścią codziennego życia. Z jednej strony zapewnia ona wygodę, a z drugiej – niesie ze sobą zagrożenia związane z cyberprzestępczością. Jednym z najważniejszych wyzwań dla banków jest zapewnienie bezpieczeństwa swoich klientów, aby korzystanie z usług bankowych przez internet było dla nich bezpieczne i niepodważalne.
FINGO systems opracowało rozwiązanie chmurowe do sprawozdawczości obligatoryjnej eON, które czyni proces bezpieczniejszym i komfortowym. Jakie ma zalety oraz co tak naprawdę myślą firmy i instytucje finansowe używające tego systemu na co dzień?
Obecna sytuacja na rynku instytucji finansowych, którą można nazwać nieprzewidywalną, a nawet nieobliczalną, powoduje, że bardzo istotne stało się posiadanie bieżącej wiedzy o efektywności działania banku. Bank musi na bieżąco analizować popyt na poszczególne produkty, ich marżowość, efektywność pracy, ale również trendy. Musi też nauczyć się prognozować zmiany. Dzisiaj wszystko to jest możliwe dzięki dostępnej technologii, w tym sztucznej inteligencji.
Jesteśmy trójmiejską firmą informatyczną działającą na polskim rynku od 1995 r. Tworzymy i utrzymujemy kompleksowe systemy informatyczne dla banków i instytucji finansowych. Dostarczamy rozwiązania zwiększające efektywność oraz automatyzację dużych i średnich przedsiębiorstw. Zgodnie z maksymą HUMAN FACE OF IT tworzymy rozwiązania dla ludzi i przez ludzi.
Według raportu Digital 2023 Global Overview, każdego miesiąca prawie 40% Polaków korzysta z usług finansowych za pośrednictwem internetu. Z kolei ok. 60% ruchu sieciowego w naszym kraju generują telefony komórkowe. Jak wskazują eksperci Asseco, smartfony stały się głównym narzędziem do korzystania z sieci, a co za tym idzie usług cyfrowych, również tych finansowych. Aplikacje mobilne są ważnym narzędziem banków, niezależnie od skali działania organizacji. Przykładem jest GBSBank, który jako jeden z pierwszych banków spółdzielczych wprowadził aplikację mobilną i sukcesywnie rozwija usługi udostępnione klientom w tym kanale.
W bankowym środowisku pracy, gdzie zwykle każdy pracownik odpowiada za inny proces, a sposób zbierania danych nie jest usystematyzowany, zarówno podwładni, jak i przełożeni miewają problemy z odszukaniem potrzebnych informacji i ich analizą. Zebrane dane bywają niepełne, zawierają błędy, są rozproszone, trudne do odnalezienia i odczytu. Możliwym rozwiązaniem przykładowych problemów są odpowiednio przygotowane procedury dotyczące zbierania informacji. Z drugiej jednak strony, istnieje prostszy sposób, czyli wdrożenie i zastosowanie odpowiedniego narzędzia ułatwiającego pracę z danymi i dokumentami.
Długofalowe relacje z klientami stanowią jedną z głównych przewag konkurencyjnych lokalnych banków. Cyfrowa gospodarka, bazująca w znacznej mierze na kanałach zdalnych, wyznacza nowe standardy owej relacyjności. Usługa Contact Center, oferowana przez ITCARD, pozwala połączyć najlepsze doświadczenia banków spółdzielczych w zakresie budowy i utrzymywania relacji z aktualnymi oczekiwaniami klientów. A to wszystko przy znaczącej redukcji kosztów.
Banki mają tylko kilka miesięcy, żeby dostosować swoje sieci bankomatów do nowych przepisów dotyczących zabezpieczenia banknotów. Prawo nakłada na banki i operatorów bankomatów obowiązek instalowania systemów uszkadzających banknoty w razie napadu na bankomat lub innych nieuprawnionych działań. O co chodzi w tym procesie i jak do niego mają przygotować się banki spółdzielcze?
Choć pojęcia cyfryzacji i paperless w kontekście sektora bankowego odmieniane są przez wszystkie przypadki, fizyczne dokumenty szybko nie znikną z placówek bankowych. Szczególnie na szczeblu lokalnym i w sektorze spółdzielczym, gdzie demografia klientów (75% klientów banków spółdzielczych to osoby powyżej 40. roku życia) i czynnik „poczucia bliskości i bezpośredniego kontaktu z bankiem” jest wciąż na wysokim poziomie.
Kilkanaście lat temu wiele się zmieniło. Nagle okazało się, że banki centralne mogą prowadzić dodruk pieniądza, a nawet zejść ze stopami procentowymi poniżej zera. I to wcale nie na krótki czas, co pokazuje chociażby przykład Japonii.
To jedna z najczęstszych chorób mowy, choć w żaden sposób w mówieniu nie przeszkadza. A jaką przy tym przyjemność, niemalże perwersyjną, daje ją stosującym. Branie na języki innych ludzi to charakterystyczna, niestety, cecha homo sapiens.
„Wysoka waloryzacja skusiła część osób, by właśnie teraz przejść na emeryturę” – mówi prof. Agnieszka Chłoń-Domińczak, ekonomistka, prorektor SGH w rozmowie prowadzonej przez Jana Bolanowskiego w kwietniowym numerze Miesięcznika Finansowego BANK. Przedstawiamy fragmenty tego wywiadu.
Regulacje stanowią dziś ogromne wyzwanie dla całej gospodarki, a zwłaszcza sektora bankowego. W zasadzie wszystkie najważniejsze problemy, które stoją przed bankowością, mają źródło w regulacjach, i to zarówno na poziomie krajowym, jak i unijnym – wskazuje dr Tadeusz Białek, prezes Związku Banków Polskich w rozmowie z Pawłem Minkiną.