Artykuły ze źródła: ZEN

0011
Artykuły

Po książkę? Idź do pracy

Tylko 37 proc. Polaków powyżej 15. roku życia przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę, a aż 54% nie przeczytało tekstu dłuższego niż 3-stronicowy – tak wynika z raportu Biblioteki Narodowej o stanie czytelnictwa. 66 proc. respondentów nie kupiło w 2016 r. ani jednej książki (wyłączając podręczniki szkolne). Przykładem dla swoich współpracowników nie mogą być także osoby zajmujące wysokie stanowiska. Tylko 56 proc. z nich jest choćby okazjonalnymi czytelnikami, podczas gdy jeszcze 15 lat temu 97 proc. deklarowało czytanie co najmniej jednej książki rocznie.

CZYTAJ WIĘCEJ
0013
Finanse osobiste

Sprawdź zakres ubezpieczenia szkolnego

Początek roku szkolnego to nie tylko intensywny czas dla uczniów i nauczycieli, ale również dla rodziców, którzy we wrześniu dopełniają formalności związanych z edukacją dzieci. W kręgu ich zainteresowania pojawia się także odpowiednie ubezpieczenie, które obejmie ochroną najmłodszych. Co roku na terenie szkół i placówek oświatowych dochodzi do kilkudziesięciu tysięcy wypadków. Dyrektorzy szkół zachęcają do zakupu ubezpieczenia następstw nieszczęśliwych wypadków. W interesie rodziców leży to, by przed podpisaniem umowy sprawdzić zakres oraz sumę ubezpieczenia.

CZYTAJ WIĘCEJ
Artykuły

KIR: Do czego najczęściej używamy przelewów natychmiastowych

Jak wynika z badania TNS Kantar zrealizowanego na zlecenie Związku Banków Polskich i KIR, dwóch na trzech klientów banków w Polsce uważa, że przelewy natychmiastowe to użyteczna usługa. Zdaniem ankietowanych ten rodzaj przelewów jest szczególnie przydatny przede wszystkim wtedy, gdy trzeba szybko uregulować rachunki, np. za prąd lub gaz, oraz gdy chcemy mieć od razu pewność, że odbiorca otrzymał przelew. Coraz większe zapotrzebowanie na przelewy natychmiastowe potwierdzają również dynamicznie rosnące statystyki uruchomionego dokładnie pięć lat temu i obsługiwanego przez KIR systemu Express Elixir.

CZYTAJ WIĘCEJ
Technologie i innowacje | Z rynku finansowego

Rusza usługa QLIPS

W pierwszym banku w Polsce rusza operacyjnie nowa usługa o nazwie QLIPS. Narzędzie pozwala firmom wystawiającym faktury na przesłanie informacji o płatności bezpośrednio do serwisu transakcyjnego bankowości elektronicznej klientów. Tym samym mogą oni w bardzo prosty sposób regulować cykliczne opłaty za prąd, gaz czy telefon bezpośrednio ze swojego konta w bankowości on-line. Rozwiązanie to przyspiesza proces płatności oraz przyczynia się do wyeliminowania papierowych faktur z obiegu. Dostęp do usługi jako pierwsi otrzymają klienci Banku Millennium. Dostawcą technologicznym jest Krajowa Izba Rozliczeniowa S.A. (KIR).

CZYTAJ WIĘCEJ
Raporty

Płatności natychmiastowe Express Elixir

Pięć lat temu Polacy uzyskali możliwość wykonywania natychmiastowych przelewów. Stało się to możliwe dzięki uruchomieniu przez KIR systemu Express Elixir. Dziś to najpopularniejszy w kraju system pozwalający przekazać pieniądze do odbiorcy w czasie liczonym w sekundach. W każdym miesiącu za jego pośrednictwem rozliczane są kwoty przekraczające miliard złotych. Operator systemu nie zwalnia tempa. Trwają właśnie prace nad usługą, dzięki której klienci banków prowadzących działalność w Polsce będą mogli zlecać przelewy natychmiastowe w euro.

CZYTAJ WIĘCEJ
Artykuły

Tak szukaliśmy informacji o rachunkach bankowych

Minął właśnie rok od startu Centralnej informacji o rachunkach bankowych (Centralna informacja). Z danych KIR, który jest podmiotem uprawnionym do prowadzenia Centralnej informacji wynika, że w tym czasie do systemu wpłynęło ponad 27,4 tys. zapytań. Usługa umożliwiła sprawniejsze pozyskiwanie informacji o kontach nieaktywnych w bankach i SKOK-ach. Dzięki niej wnioskodawca, tj. osoba, która uzyskała tytuł prawny do spadku po posiadaczu rachunku, osoba fizyczna poszukująca własnych rachunków albo organ uprawniony mogą sprawdzić, w której instytucji znajdują się rachunki należące do zmarłego, jak i te, o których istnieniu zapomnieli sami właściciele. Z rozwiązania skorzystać mogą także organy uprawnione, takie jak np. sądy, komornicy sądowi czy Policja. Usługa działa w ramach obsługiwanego przez KIR systemu Ognivo.

CZYTAJ WIĘCEJ
Z rynku finansowego

Zielone światło dla nowych kwalifikowanych usług zaufania KIR

Ministerstwo Cyfryzacji wydało w dniu 28 czerwca br. decyzję odnośnie kontynuacji świadczenia przez KIR kwalifikowanych usług zaufania w zakresie wydawania kwalifikowanych certyfikatów podpisu elektronicznego i znaczników czasu oraz rozpoczęcia wydawania kwalifikowanych certyfikatów pieczęci elektronicznej oraz uwierzytelniania stron www. Podstawą tej opinii był złożony przez KIR raport z audytu, który potwierdził zgodność usług świadczonych przez KIR z wymaganiami określonymi w unijnym rozporządzeniu eIDAS. KIR jest pierwszą w Polsce firmą, która pozytywnie przeszła tę procedurę.

CZYTAJ WIĘCEJ
Raporty

System Express Elixir umacnia pozycję na rynku płatności natychmiastowych

Z najnowszego raportu NBP na temat rozliczeń międzybankowych wynika, że w IV kw. 2016 r. w systemie płatności natychmiastowych Express Elixir klienci banków zlecili 900,6 tys. transakcji o łącznej wartości 3,17 mld zł. W porównaniu z III kw. 2016 r. oznacza to 30 proc. wzrost liczby transakcji oraz 20 proc. wzrost łącznej wartości rozliczonych przelewów natychmiastowych. System Express Elixir obsługiwany jest przez KIR – kluczową instytucję infrastruktury polskiego sektora bankowego.

CZYTAJ WIĘCEJ
Artykuły | Raporty

KIR: Ile rachunków bankowych przenoszą klienci w systemie Ognivo?

Moduł służący przenoszeniu rachunków bankowych w systemie Ognivo został wdrożony przez KIR w 2010 r. Polska to pierwszy kraj w Unii Europejskiej, który udostępnił
tę usługę w sposób elektroniczny. W IV kw. 2016 r. decyzję o zmianie rachunku bankowego, z wykorzystaniem systemu Ognivo, podjęło 7 571 osób. W skali miesiąca najwięcej wniosków – 2,7 tys. wpłynęło w październiku. W ciągu całego roku 2016 liczba rachunków przenoszonych przez klientów banków w systemie udostępnianym przez KIR, wyniosła ponad 40,8 tys.

CZYTAJ WIĘCEJ
NBS 2016/11

Prezentacja KIR S.A.: Bankujący on-line chcą mobilnych przelewów

Co czwarty Polak, aktywnie korzystający z bankowości elektronicznej chciałby mieć możliwość przesyłania pieniędzy z wykorzystaniem swojego smartfonu, bezpośrednio na numer telefonu odbiorcy – wynika z sondażu zrealizowanego dla KIR przez ARC Rynek i Opinia1. Do korzystania z takiej usługi zachęca przede wszystkim szybkość i prostota, bo aby przelać pieniądze w kilkanaście sekund, nie trzeba znać numeru konta odbiorcy. Popularność mobilnych usług finansowych będzie rosnąć wraz z liczbą oferujących je banków i powiększającym się gronem użytkowników bankowości mobilnej2.

CZYTAJ WIĘCEJ
STRONA 25 Z 27