Artykuły ze źródła: Bank.pl

Norbert Jeziolowicz, ZBP
Nieruchomości

Banki powinny mieć dostęp do elektronicznych ksiąg wieczystych

Banki jako instytucje uprawnione do udzielania kredytów hipotecznych powinny mieć zapewniony dostęp do systemu teleinformatycznego obsługującego elektroniczne księgi wieczyste (EKW). To jeden z postulatów sektora finansowego w związku z prowadzonymi przez rząd pracami nad nowelizacją ustawy o księgach wieczystych i hipotece, mówi Norbert Jeziolowicz, dyrektor Zespołu Bankowości Detalicznej i Rynków Finansowych Związku Banków Polskich.

dźwigi, budynek w budowie
Gospodarka

Budownictwo to jeden z sektorów o najwyższej kwocie zaległości w polskiej gospodarce

Według danych z baz BIG InfoMonitor i BIK skala zobowiązań po terminie sięga w budownictwie na kwotę ponad 5,8 mld zł i w zależności od specjalizacji jest mocno podzielona. Balansuje pomiędzy stabilnością a ryzykiem – sytuacja rynkowa największych podmiotów mierzy się z problemami z płynnością finansową podwykonawców. Firmy wznoszące budynki zredukowały niespłacone zadłużenie o przeszło 508 mln zł – do ponad 3 mld zł, podczas gdy u podwykonawców problemy urosły o 328 mln zł i zbliżają się do 2 mld zł, czytamy w informacji prasowej.

MF BANK październik 2025, okładka, grafika
Bezgotówkowo

„Miesięcznik Finansowy BANK”: październik 2025. Stabilizacja, ale i wyzwania

W październikowym numerze miesięcznika poruszamy tematy, które kształtują nie tylko dzisiejszy obraz sektora finansowego, ale i przyszłość gospodarki. Spotykamy się w czasie, gdy z jednej strony obserwujemy oznaki stabilizacji po okresie wysokiej inflacji, z drugiej zaś – stajemy wobec nowych wyzwań: politycznych, technologicznych, regulacyjnych i społecznych. Ten numer jest zaproszeniem do refleksji nad tym, jak sektor bankowy i instytucje finansowe powinny reagować na dynamicznie zmieniające się otoczenie.

młoda kobieta z banknotami 50 zł w dłoni
Z rynku finansowego

Nieoprocentowana pożyczka Minikasa z misją edukacyjną dla młodych klientów mBanku

mBank uruchomił pilotaż nowego produktu finansowego dla młodych dorosłych. Minikasa to pierwsza na polskim rynku nieoprocentowana pożyczka, która łączy edukację finansową, budowanie pozytywnej historii kredytowej oraz wygodę w realizacji codziennych, ważnych celów. Produkt przeznaczony jest dla osób w wieku od 18 do 25 lat. Mogą oni pożyczyć nawet do 500 zł na maksymalnie 5 miesięcy, czytamy w informacji prasowej banku.

wirtualne ikony finansowe, laptop
Z rynku finansowego

97. webinar PAB WIB: „Wpływ czynników regulacyjnych i fiskalnych na wyniki finansowe banków w II kwartale 2025 roku”

W piątek, 3 października 2025 r., odbył się 97. webinar PAB WIB dotyczący omówienia raportu „Wpływ czynników regulacyjnych i fiskalnych na wyniki finansowe banków w II kwartale 2025 roku”. Raport jest współautorską, cykliczną analizą omawiającą kwestie związane z warunkami funkcjonowania banków w II kwartale 2025 roku oraz prognozą na 2026 rok.

Future of Payments. Arkadiusz Szulczyński. Źródło: FPB
Technologie i innowacje

Od gotówki do danych: nowa mapa świata płatności

Nie chodzi już tylko o to, by płatności były szybsze, prostsze i tańsze. Powinny być bardziej ludzkie, użyteczne i zrozumiałe – podkreślał Arkadiusz Szulczyński, ekspert z ponad dwudziestoletnim doświadczeniem w analizie trendów technologicznych i konsumenckich, w swym wystąpieniu podczas Future of Payments 2025. Wspomniał także o wzajemnej zależności: technologia wpływa na zachowania człowieka, zarazem ludzie, poprzez swoje nawyki i potrzeby, kształtują technologie.

Future of Payments 2025. Dariusz Standerski. Źródło: BANK.pl
Technologie i innowacje

Polska strategia sztucznej inteligencji do 2030 roku

– To na tej scenie i w kuluarach rodzą się pomysły, które później będziemy wspólnie wdrażać – powiedział Dariusz Standerski, otwierając swoje wystąpienie podczas Future of Payments 2025. Wiceminister cyfryzacji podkreślił, że spotkanie to odbywa się w kluczowym momencie: tuż przed publikacją przez Komisję Europejską projektu Strategii wykorzystania sztucznej inteligencji w Unii Europejskiej, a zarazem w trakcie finalizacji polskiej Polityki Rozwoju Sztucznej Inteligencji do 2030 roku.

grafika, raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą”.
Gospodarka

69% przedsiębiorców ma przygotowanie związane z biznesem, lecz 46% uważa, że dyplom nie pomaga

EFL w tegorocznej edycji raportu „Pod lupą” sprawdził, jak edukacja wpływa na prowadzenie własnej firmy. Aż 69% właścicieli firm MŚP w Polsce deklaruje, że ich wykształcenie jest zgodne z profilem prowadzonego biznesu, a w usługach ten odsetek rośnie do 84%. Najmniej spójni są przedsiębiorcy z branży transportowej, wśród których ponad połowa (55%) prowadzi firmę niezwiązaną z profilem swojej edukacji. 52% przedsiębiorców uważa, że wyższe wykształcenie realnie pomaga im w codziennym prowadzeniu firmy, a 46% jest przeciwnego zdania. Co ciekawe, w średnich firmach dyplom docenia aż 92% zarządzających, podczas gdy w mikrofirmach jedynie 22%, wynika z 15. edycji raportu EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą”.

Prof. Andrzej Dragan, UW
Technologie i innowacje

Andrzej Dragan o tym czym jest rozumująca sztuczna inteligencja

Prof. Andrzej Dragan, fizyk i futorolog z Uniwersytetu Warszawskiego, poświęcił swoje wystąpienie w ramach Future of Payments 2025 granicom ludzkiego i maszynowego postrzegania świata. Zamiast przewidywać przyszłość technologii, skoncentrował się na tym, co już dziś wiemy o ewolucji modeli językowych – a w konsekwencji, jak bliskie są one przekroczenia granicy rozumienia świata w sposób analogiczny do człowieka. Czym jest rozumująca sztuczna inteligencja?

grafika, Bank BPS umacnia pozycję w obsłudze MŚP i wyznacza obszary strategiczne w segmencie biznesowym
Bankowość spółdzielcza

Bank BPS umacnia pozycję w obsłudze MŚP i wyznacza obszary strategiczne w segmencie biznesowym 

Bank BPS przyjął strategiczne kierunki rozwoju segmentu klientów biznesowych na najbliższe trzy lata. Nowa strategia określa obszary, które będą dla banku dochodowe, a także wskazuje na konkretne działania, które poprawią efektywność procesową. Głównym celem jest umocnienie pozycji banku w obsłudze małych i średnich przedsiębiorstw, czytamy w informacji prasowej banku.

STRONA 22 Z 1760