![BIG InfoMonitor nowe logo 2022](https://sp-ao.shortpixel.ai/client/to_webp,q_glossy,ret_img,w_380,h_214/https://bank.pl/wp-content/uploads/2022/03/big-infomonitor-nowe-logo-2022-753x424-big-infomonitor-425x239.jpg)
15 procent MŚP może zniknąć z rynku w 2023 roku
Z cyklicznego badania Skaner MŚP, przeprowadzonego dla BIG InfoMonitor wynika, że zaledwie 8,2 proc. badanych firm spodziewa się poprawy swojej sytuacji finansowej w 2023 roku.
Z cyklicznego badania Skaner MŚP, przeprowadzonego dla BIG InfoMonitor wynika, że zaledwie 8,2 proc. badanych firm spodziewa się poprawy swojej sytuacji finansowej w 2023 roku.
Tegorocznego sylwestra Polacy spędzą w domach (87 proc.) – własnych lub u rodziny i znajomych. Tak duża popularność domówek obserwowana jest od 2020 roku, jednak wtedy powodem były względy bezpieczeństwa, tym razem to nic innego jak wysoka inflacja, która zmusza do ograniczania wydatków. Efekt jest jeden, 2023 rok przywitamy nie tylko spokojnie, ale przede wszystkim oszczędnie. Średnio wydamy na ten cel 195 zł. Co czwarty Polak nie planuje ponosić żadnych wydatków na świętowanie sylwestra, wynika z najnowszego badania przeprowadzonego na zlecenie BIG InfoMonitor.
Przybywa przeterminowanych zaległości sklepów internetowych i firm kurierskich. Obie branże notują wysoki roczny skok zaległości. E-handel o 18 proc. do ponad 342 mln zł, a kurierzy o 11 proc. do 73,5 mln zł – wynika z danych wpisanych do Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor i bazy informacji kredytowych BIK.
Wysokie rachunki za prąd, gaz oraz wodę znalazły się w czołówce najbardziej dotkliwych płatności Polaków. Ale to nie kres zmartwień, bo następne w kolejce jako szczególnie problematyczne są też obecnie wydatki na paliwo i zakup żywności.
Już niemal 94 proc. przedsiębiorców przyznaje, że zdarza im się przesuwać płatności w czasie, gdy w firmie dochodzi do kumulacji płatności – wynika z badania Skaner MŚP przeprowadzonego dla BIG InfoMonitor. Zaległe zobowiązania firm wobec banków i kontrahentów wynoszą już prawie 40 mld złotych.
Branża beauty, jako jedna z niewielu, zdaje się nie odczuwać kryzysu gospodarczego. Galopującą inflację oraz rosnące ceny energii przedsiębiorcom z sektora rekompensuje fakt, że mimo rynkowych perturbacji Polacy nadal chętnie korzystają z ich usług i nie zamierzają ograniczać wydatków na ten cel. Z danych Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor i bazy BIK wynika, że sytuacja fryzjerów i kosmetyczek – na tle innych profesji – jest stabilna. Zaległe zadłużenie tych biznesów w październiku 2022 r. wyniosło 109 mln zł. To wzrost o zaledwie 7,5 proc. względem analogicznego okresu w roku ubiegłym.
Kwota zaległości alimentacyjnych w ciągu roku urosła o blisko 4 mld zł i aktualnie wynosi rekordowe prawie 13,4 mld zł, wynika z danych zgromadzonych w Rejestrze Dłużników BIG InfoMonitor.
Hamowanie gospodarki zaczyna coraz mocniej odbijać się na kondycji finansowej firm z sektora MŚP. Niemal co czwarty przedsiębiorca przyznaje, że doświadczył w tym roku realnego ryzyka likwidacji swojego biznesu — wynika z badania „Skaner MŚP” dla BIG InfoMonitor.
Polacy w reakcji na drożyznę złapali się za portfele. Niemal połowa rodaków deklaruje, że ma obecnie kłopoty finansowe, co dla większości z nich jest źródłem stresu i napięcia emocjonalnego. Na problemy zdarzające się co najmniej raz w miesiącu wskazuje już co piąta osoba, podczas gdy jeszcze w ubiegłym roku mówiła o tym co siódma. Czy w związku z tym dopadnie Polaków wyprzedażowy szał zakupów? Trudno o jednoznaczną odpowiedź, bo w sytuacji braku pieniędzy na podstawowe wydatki Polacy najczęściej starają się ograniczać je do minimum. Największa grupa osób oszczędza na gastronomii oraz na odzieży i obuwiu – wynika z badania Quality Watch dla BIG InfoMonitor.
Inflacja osiągnęła kolejny już w tym roku rekord, koszty życia stale rosną, a Polacy zaczynają z większą uwagą planować swoje wydatki, również te dotyczące większych zakupów. Nowy telewizor, telefon, obuwie czy ubranie, a może te, które mamy wystarczy naprawić? Decydująca jest tu cena, a ta w przypadku renowacji czy naprawy potrafi być niekiedy wyższa niż kupno nowego produktu. Tracą na tym serwisy naprawcze, których zaległe zadłużenie rok do roku ulega zwiększeniu. Wg danych BIG InfoMonitor i BIK przeterminowane zobowiązania są najwyższe wśród punktów zajmujących się serwisem i naprawą komputerów oraz urządzeń gospodarstwa domowego, jednak zadłużenie niemal całej branży wzrasta równomiernie. Z blisko 58 mln zł w 2021 do 149 mln zł we wrześniu 2022 roku.
Osoby posiadające już zaległe zobowiązania wyrażają silne przekonanie, że gdyby nie galopująca drożyzna, to szybciej wyszłyby z zadłużenia – wynika z badania Quality Watch dla Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor.
Co trzeci Polak przyznaje, że wydaje mniej na wyjścia do restauracji i kawiarni, tak samo sytuacja wygląda w przypadku podróżowania. Powodem jest galopująca inflacja. Dlatego spotkania na mieście czy wyjazdy zaczynają być luksusem, a to odbija się na całej branży HoReCa, która i tak już nie miała lekko. Przez ostatnie dwa lata nie tylko przybyło długów, ale i dłużników. Z danych Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor i bazy BIK wynika, że aktualne zobowiązania branży wynoszą już ponad 1,8 mld zł — to wzrost o blisko 45 mln zł. Najgorzej radzi sobie gastronomia.
Przeterminowane zobowiązania stacji kontroli pojazdów, na koniec września 2022 roku, wynosiły już 67,8 mln zł wobec 25 mln zł jeszcze przed rokiem. To wzrost o niemal 170 proc., wynika z danych Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor i bazy informacji kredytowych BIK.
Zaległości czynszowe lokatorów i firm wynoszą 194,5 mln zł, a średnia zaległość w kraju już 24 400 zł – wynika z danych zgromadzonych w Rejestrze Dłużników BIG InfoMonitor. Problem ten dotyka całej Polski, ale patrząc wyłącznie na miasta, najwyższe zaległości czynszowe zgromadzili mieszkańcy Bydgoszczy oraz Warszawy.
Połowa firm przyznaje, że w obecnych okolicznościach podniesie ceny swoich towarów bądź usług, a co trzecia wstrzyma inwestycje – wynika z badania „Skaner MŚP” przeprowadzonego dla Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor.
Pandemia i związana z nią zmiana modelu korzystania przez Polaków z usług firm przewoźników pasażerskich mocno dotknęła tę branżę. W najgorszej sytuacji są firmy przewozów autokarowych, oferujące dalekobieżne kursy, wynajem o charakterze turystycznym i biznesowym oraz działalność w obszarach wiejskich. W tej gałęzi transportu pasażerskiego zaległe zadłużenie między sierpniem 2021 a sierpniem 2022 wzrosło aż o 225 proc. i wynosiło blisko 312 mln zł., poinformował BIG InfoMonitor.
Jak wynika z badania „Stosunek Polaków do oszczędzania w czasach drożyzny” wykonanego przez Quality Watch na zlecenie Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor, co drugi Polak posiadający oszczędności musiał po nie sięgnąć w ostatnich sześciu miesiącach, w celu sfinansowania swoich podstawowych potrzeb (49 proc.).
Przedawnione zobowiązania producentów masy włóknistej, papieru i tektury w ciągu ostatniego roku zwiększyły się o 380 proc. i wynoszą 77 mln zł. Cały sektor zalega kontrahentom i instytucjom finansowym przeszło 239 mln zł., wynika z danych Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor i bazy informacji kredytowych BIK.
Jak pokazują dane zgromadzone w Rejestrze Dłużników BIG InfoMonitor i bazie informacji kredytowych BIK – w grupie wiekowej 18-24 jest dziś o blisko 27 tys. niesolidnych dłużników mniej niż w marcu 2020 r., a ich zaległy dług jest mniejszy o 347 mln zł, to zaległe zadłużenie wciąż jest faktem. W bazach nadal widnieje 125 tys. niesolidnych płatników, którzy zalegają ze spłatą 853 mln zł.
Polacy od zawsze szczycili się pysznym i zdrowym pieczywem bez ulepszaczy. Jakość jednak ma swoją cenę, a ta w obliczu rosnących kosztów energii może okazać się nieosiągalna dla wielu klientów. Zaległe zobowiązania branży piekarskiej i mącznej sięgają już ponad 0,5 mld zł, to prawie o 10,5 proc. więcej niż przed rokiem — podaje Rejestr Dłużników BIG InfoMonitor.
Częstotliwość korzystania z komunikacji zbiorowej wzrosła u jednej czwartej Polaków, a zaległości za jazdę na gapę sięgają już 136 mln zł, wynika z danych gromadzonych przez BIG InfoMonitor w Rejestrze Dłużników oraz z badania Quality Watch.
Zerwane łańcuchy dostaw dają się we znaki polskim przedsiębiorcom. Blisko połowa firm przyznaje, że to zjawisko wpłynęło negatywnie na prowadzoną przez nich działalność gospodarczą. W tej grupie co trzeci przedsiębiorca wskazuje na ograniczenie sprzedaży i tyle samo informuje o konieczności szukania nowych dostawców i zamienników. Najbardziej zaniepokojeni są przedstawiciele sektora transportowego, przemysłowego i handlowego. Niemal co 4. przedsiębiorca prognozuje pogorszenie swojej sytuacji finansowej.
Polacy coraz częściej wybierają zakupy bez wychodzenia z domu i – nawet po ustaniu pandemii – deklarują chęć korzystania z online’owych kanałów sprzedaży. To dobra wiadomość dla branży kurierskiej, która podczas wprowadzenia obostrzeń w dobie Covid-19, zanotowała skokowy wzrost zapotrzebowania na swoje usługi. Nie uchroniło jej to jednak przed problemem rosnących zaległości. Jak wynika z danych Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor, w ciągu roku dług firm kurierskich wzrósł o 5,7 mln zł do 67,4 mln zł. Kłopoty z terminowymi płatnościami ma co dziesiąta firma z tej branży. Co zatem stoi za problemem rosnącego zadłużenia branży kurierskiej?
W ciągu pierwszego półrocza 2022 roku kwota przeterminowanych zaległości Polaków z tytułu nieopłaconych rachunków i kredytów wzrosła aż o 3,32 mld zł, osiągając kwotę 75,83 mld zł, choć grono dłużników powiększyło się nieznacznie, co oznacza, że problemy finansowe pogłębiły się u osób, które miały je już wcześniej. W najgorszej sytuacji są przedstawiciele pokolenia X (45-54 r.ż.), ich długi rosną najszybciej i stanowią już niemal 30 proc. wszystkich zaległości w kraju.
Przed emerytami trudny czas. Rosnące w zastraszającym tempie ceny, w tym żywności, energii czy leków, sprawiły, że podstawowe wydatki pochłaniają ich skromny domowy budżet. Pieniędzy nie wystarcza więc też na spłatę bieżących zobowiązań, nakręca się spirala zadłużenia. Z danych zgromadzonych w Rejestrze Dłużników BIG InfoMonitor i bazie informacji kredytowych BIK wynika, że kwota zaległości osób po 65 r.ż. w czerwcu br. zbliżyła się już do 10,4 mld zł, to o ponad 1 mld zł więcej niż w marcu 2020 r.
Przybywa firm zmagających się z zatorami płatniczymi. Już blisko 37 proc. przedsiębiorstw przyznaje, że w ciągu ostatnich 6 miesięcy czekało na spływ płatności od kontrahentów ponad 60 dni po terminie – wynika z badania „Skaner MŚP” przeprowadzonego w trzecim kwartale tego roku. Sytuacja jest zdecydowanie gorsza niż wiosną. Handel, przemysł i transport mają najwyższy odsetek firm skarżących się na zatory, ale w porównaniu z poprzednim kwartałem ten problem najbardziej nasilił się w przemyśle i transporcie. Gorzej jest też w budownictwie. W sumie zaległości firm, widniejących w Rejestrze Dłużników BIG InfoMonitor i bazie informacji kredytowych BIK wyniosły na koniec czerwca ponad 38,2 mld zł. Przedsiębiorcy jak nigdy dotąd mobilizują się do większej dbałości o swoją płynność finansową. Rośnie znaczenie sprawdzania potencjalnych kontrahentów.
Trudno w to uwierzyć, ale galopująca inflacja ma też dobre strony. Jedną z nich jest większy szacunek Polaków do żywności. Z badania przeprowadzonego przez Quality Watch dla Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor wynika, że już 60 proc. z nas kupuje ją w sposób przemyślany. Spadł również odsetek osób, które – wraz ze zmarnowanym jedzeniem – tracą pieniądze. Do racjonalnego podejścia do zapasów zmusza nas sytuacja finansowa – w niemal wszystkich gospodarstwach domowych, gdzie pieniędzy nie starcza nawet na podstawowe potrzeby, nie traci się na wyrzuconych produktach spożywczych nawet złotówki.
Dla 91 proc. Polaków oddawanie długów jest zawsze obowiązkiem moralnym, jednak w codziennych życiowych sytuacjach związanych z finansami przestrzeganie etycznych standardów nie jest już takie oczywiste – wynika z najnowszego raportu „Moralność finansowa Polaków”. Według niego ponad połowa społeczeństwa akceptuje m.in. pracę na czarno po to, by uniknąć ściągania długów z pensji czy zakup bez rachunku, pozwalający nie płacić podatku VAT.
Gdy na stoiskach pełno różnorodnych owoców i warzyw, zakupy na targowiskach nabierają dodatkowego uroku. Sprzyjają im też czasy drożyzny, bo oferta cenowa artykułów przemysłowych i odzieżowych jest tam atrakcyjniejsza niż w tradycyjnych sklepach. Większy ruch między straganami może pomóc handlującym tam przedsiębiorcom uregulować niemal 80 mln zł zaległości u dostawców i w bankach, albo chociaż 8 mln zł, które – jak wynika z danych Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor i bazy informacji kredytowych BIK – przybyło targowiskom tylko w czasie pandemii.
„Niemal połowa respondentów, zamierza mniej pieniędzy przeznaczać na hobby związane ze sportem. Co oznacza, że będą oszczędzać także na karnetach na zajęcia w siłowni” – mówi Sławomir Grzelczak, prezes BIG InfoMonitor. Tymczasem z danych zgromadzonych w Rejestrze Dłużników BIG InfoMonitor wynika, że zadłużenie rynku sportu – w tym klubów fitness, siłowni i trenerów personalnych – w maju 2022 r. przekroczyło kwotę 120 mln zł. To dług o niemal 50 mln zł większy niż przed pandemią.