Raport Specjalny | Windykacja Należności | Brat łata
Duża kultura osobista i umiejętność rozmowy z innymi; empatia, ale i asertywność, a przy tym umiejętność łączenia faktów. To pożądane cechy pracownika departamentu windykacji.
Duża kultura osobista i umiejętność rozmowy z innymi; empatia, ale i asertywność, a przy tym umiejętność łączenia faktów. To pożądane cechy pracownika departamentu windykacji.
Windykacja międzynarodowa bywa poważnym wyzwaniem. Z reguły mamy do czynienia nie tylko z barierą językową czy kulturową, ale i odmiennym systemem prawnym niż polski czy nawet europejski. To znacząco komplikuje postępowanie, narażając wierzyciela na kolejne koszty.
Nierzetelni kredytobiorcy hipoteczni, najemcy niepłacący czynszu, a także uciążliwi lokatorzy zyskali niespodziewanego sprzymierzeńca w postaci… koronawirusa. Uchwalone we wczesnej fazie pandemii przepisy, wykluczające możliwość eksmisji, obowiązują niemal dwa lata, i wiele wskazuje na to, że odejdą w niebyt dopiero wraz z ustaniem COVID-19. Dzieje się tak mimo powszechnej krytyki nie tylko ze strony właścicieli lokali, ale również samorządu komorniczego, a nawet Rzecznika Praw Obywatelskich.
Od 1 stycznia 2019 r. obowiązuje ustawa z dnia 22 marca 2018 r. o komornikach sądowych, której wejście w życie budziło kontrowersje wśród egzekutorów. W trakcie konsultacji społecznych związanych z tworzeniem nowych przepisów zwracano uwagę choćby na wprowadzone ograniczenia w działaniu komorników, mogące obniżyć skuteczność ich pracy.
Dynamiczny postęp technologiczny oraz trwająca pandemia wzmacnia konieczność wdrożenia narzędzi usprawniających pracę w banku. Aby zachować przewagę konkurencyjną w dobie cyfryzacji i obecnych realiach rynkowych, należy pochylić się nad możliwościami, które zoptymalizują przepływ pracy, środków pieniężnych oraz bezpieczeństwo. Sytuacja spowodowana koronawirusem jest swoistym motorem napędowym i pokazuje, że system elektronicznego obiegu dokumentów jest niezbędnym elementem zapewniającym ciągłość procesów biznesowych i sprawne działanie w każdych warunkach.
Jeżeli bank chce nie tylko utrzymać się na rynku, ale i zyskiwać coraz więcej na nim miejsca i coraz więcej klientów, musi odpowiadać na ich potrzeby. I być dla nich dostępny praktycznie o każdej porze. Nie da się tego uczynić bez wykorzystywania nowoczesnych technologii i produktów.
Firmy i usługi już nigdy nie będą takie same. Pandemia przyspieszyła to, co musiało nadejść. Każda firma, instytucja czy organizacja, musiała podporządkować się zmianom, aby pozostać konkurencyjną. Skalę tych przemian doskonale oddają liczby. Przykładowo, w okresie od stycznia do września 2020 r., profil zaufany założyło prawie 3,5 mln Polaków, co stanowiło 42% wszystkich aktywnych profili. Fakt ten tylko przyspieszył już i tak dynamiczny proces zmian w obszarze bankowości.
Przed kadrą zarządzającą dzisiejszym bankiem spółdzielczym stoi wyzwanie, aby technologia nie przesłoniła relacji międzyludzkich i nie zabiła lokalnego charakteru instytucji. Albowiem to ten charakter sprawia, że bank nie jest tylko instytucją finansową, ale żywą częścią społeczności, w której funkcjonuje – podkreśla Urszula Zalewska, prezes zarządu Banku Spółdzielczego w Wąsewie, w rozmowie z Maciejem Małkiem i Konradem Machowskim.
Funkcjonowanie gospodarki determinowane przez kolejne fale COVID-19, gwałtowny wzrost inflacji, za którym usiłowały nadążyć kolejne decyzje Rady Polityki Pieniężnej i niepewność odnośnie uzyskania tak potrzebnych polskiej gospodarce środków z unijnego Funduszu Odbudowy to tylko część przyczyn, dla których jedynie nieliczni mogli podsumować minione 12 miesięcy lapidarnym stwierdzeniem: „To był dobry rok”.
Wśród szczęśliwców bez wątpienia znalazły się lokalne instytucje finansowe.
Zanim powszechną uwagę przykuł pieniądz cyfrowy banku centralnego (ang. CBDC)
i – nieco wcześniej – kryptowaluty, cyfrowe pieniądze władały przez lata wieloma wirtualnymi światami. Ich poligonem doświadczalnym okazała się bowiem branża gier wideo.
Dobra luksusowe od zawsze były skutecznym sposobem ochrony kapitału w czasach kryzysu. Ulokowanie pieniędzy w rzeczach, których wartość nie spada, jest kluczowym krokiem, aby w trudnych czasach nie stracić lub w najgorszym wypadku stracić jak najmniej.
Wśród działań edukacyjnych polskich instytucji finansowych podejście mBanku wyróżnia skoncentrowanie na rozwoju kompetencji matematycznych. Choć nie jest ono, ściśle rzecz biorąc, edukacją finansową, to jednak bez zaprzyjaźnienia się z matematyką trudno wyobrazić sobie podejmowanie jakichkolwiek racjonalnych decyzji finansowych.
Dziś nikt nie ma wątpliwości, że na rynku przetrwają ci, którzy będą umieli dostosować się do szybko zmieniającej się rzeczywistości. A nawet potrafiący zmiany te przewidzieć i wyprzedzić. Mający przy tym świadomość, że bez technologii nie da się tego osiągnąć.
Czy po wybuchu pandemii nastąpiła w Polsce zapaść kredytowa, czyli credit crunch? Nie. Czy nam to grozi? Mało prawdopodobne. Ale sektor finansowy i gospodarka zmagają się od lat z innym, nie mniej groźnym dla rozwoju kraju zjawiskiem. To notoryczne niedokredytowanie, wynikające z niskiej skłonności przedsiębiorstw do inwestycji.
Polski sektor bankowy w okresie pandemii COVID-19 wykazał się dobrą odpornością na szoki zewnętrzne i przygotował się na nowe wyzwania, z których kluczowym będzie inflacja. Wynik finansowy sektora bankowego w III kw. 2021 r. poprawił się względem roku poprzedniego, jednak nie osiągnął poziomu sprzed pandemii.
Niewykluczone, że jesteśmy właśnie świadkami największego kryzysu w relacjach amerykańsko-rosyjskich od czasu pamiętnych wydarzeń z lat 60. XX w. Wtedy to polityczne zwarcie w temacie radzieckich głowic jądrowych na Kubie omal nie doprowadziło do III wojny światowej – część historyków wskazuje jednak, że Związek Radziecki blefował, a twarda postawa Amerykanów zaskoczyła Nikitę Chruszczowa.
Cogito ergo sum – stwierdził w siedemnastym wieku Rene Descartes, zwany Kartezjuszem. Uznał zatem, że warunkiem naszej egzystencji jest nasz umysł. Skoro tak, dlaczego korzystamy z niego raczej rzadziej niż częściej?
Chyba jeszcze nigdy tak duży pesymizm nie wynikał z ekonomicznych prognoz odnośnie zbliżających się kwartałów. A poglądy ekonomistów określają zarówno zagrożenia międzynarodowe, wciąż rosnąca niepewność w zakresie kierunków rozwoju pandemii oraz problemy stricte finansowe związane z przyśpieszającą inflacją. Warto jednak podkreślić, że mimo rysowania negatywnych scenariuszy odnoszących się do przyszłości bankowcy dość pozytywnie podsumowali rok miniony. W ankiecie zrealizowanej […]
KADRY Premier na wniosek ministra finansów powołał Bohdana Pretkiela, adwokata i prawnika z wieloletnim doświadczeniem, na stanowisko Rzecznika Finansowego. Kadencja trwa cztery lata. Rada nadzorcza GBS Banku w Barlinku powołała Grzegorza Flanza na stanowisko prezesa banku. Funkcję obejmie po uzyskaniu zgody Komisji Nadzoru Finansowego. Grzegorz Flanz od stycznia 2022 r. obejmuje ponadto funkcję wiceprezesa i do czasu zgody KNF będzie […]
Prezentowane opinie stanowią odzwierciedlenie prywatnych poglądów i nie wyrażają stanowiska żadnej z instytucji, z którymi ich autorzy są związani zawodowo.