Autor: Credit Agricole Bank Polska S.A.

cukier, podatek, napoje
Z rynku finansowego

Podatek cukrowy to wzrost cen napojów i ograniczenie inwestycji w branży

Zgodnie z ustawą z dnia 14 lutego 2020 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z promocją prozdrowotnych wyborów konsumentów, z dniem 1 stycznia 2021 r. w Polsce wejdzie w życie tzw. podatek cukrowy. Będą nim objęte napoje słodzone. Zgodnie z zapowiedziami rządu podatek ma charakter prozdrowotny i jego celem jest obniżenie spożycia cukru w Polsce na mieszkańca. Przedmiotem poniższej analizy jest ocena wpływu tego podatku na inflację CPI oraz sektor rolno-spożywczy, w szczególności producentów napojów ‒ piszą w komentarzu analitycy Credit Agricole.

CZYTAJ WIĘCEJ
Mężczyzna siedzący przed komputerem i patrzący na wykresy gospodarcze
Gospodarka

Pandemia uruchomiła zmiany strukturalne w polskiej gospodarce

Zgodnie z danymi opublikowanymi przez GUS, nominalne inwestycje przedsiębiorstw zatrudniających co najmniej 50 osób zmniejszyły się w III kw. o 8,0% r/r wobec spadku o 13,6% w II kw. Wzrost dynamiki nakładów na środki trwałe był efektem wyłącznie wyższego wkładu inwestycji w usługach (o 9,4 pkt. proc. pomiędzy II i III kw.) podczas gdy kontrybucje pozostałych kategorii zmniejszyły się – w przemyśle o 3,6 pkt. proc. i w budownictwie o 0,3 pkt. proc., podkreślają analitycy z Departamentu Analiz Makroekonomicznych Credit Agricole Bank Polska S.A.

CZYTAJ WIĘCEJ
Krystian Jaworski - Credit Agricole Bank Polska
Komentarze ekspertów

Handel i budownictwo pod niekorzystnym wpływem drugiej fali pandemii COVID-19

Zgodnie z opublikowanymi dzisiaj danymi GUS sprzedaż detaliczna w przedsiębiorstwach zatrudniających powyżej 9 osób zmniejszyła się w październiku w cenach bieżących o 2,1% r/r wobec wzrostu o 2,7% we wrześniu, co było poniżej konsensusu rynkowego (-0,3%) i powyżej naszej prognozy (-3,9%). Dynamika sprzedaży liczonej w cenach stałych zmniejszyła się w październiku do -2,3% r/r wobec 2,5% we wrześniu. W kierunku zmniejszenia dynamiki pomiędzy wrześniem a październikiem oddziaływał efekt niekorzystnej różnicy w liczbie dni roboczych (we wrześniu br. liczba dni roboczych była o 1 większa niż w 2019 r., podczas gdy w październiku br. była ona o 1 mniejsza niż przed rokiem).

CZYTAJ WIĘCEJ
Koronawirus COVID-19 na tle wykresu gospodarczego
Gospodarka | Komentarze ekspertów

Jaki będzie wpływ pandemii koronawirusa na gospodarki Litwy, Łotwy, Estonii i Słowacji?

rzedstawiamy w skróconej formie nasz scenariusz makroekonomiczny na lata 2020-2021 dla krajów regionu – Estonii, Litwy, Łotwy i Słowacji. Sytuacja makroekonomiczna tych państw jest szczególnie ciekawa ze względu na ich członkostwo w strefie euro. Z uwagi na brak krajowej polityki pieniężnej głównym kanałem łagodzenia negatywnego wpływu pandemii na tempo wzrostu gospodarczego pozostaje polityka fiskalna. Czynnikiem różnicującym te gospodarki pozostaje również skala zachorowań w trakcie drugiej fali pandemii i obostrzenia nałożone przez rządy mające na celu przeciwdziałanie jej rozprzestrzenianiu.

CZYTAJ WIĘCEJ
Koronawirus COVID-19 na tle wykresu gospodarczego
Gospodarka

Koronawirus w Polsce: banki obniżają prognozę dynamiki PKB w 2020 roku

Ekonomiści Credit Agricole obniżyli prognozę dynamiki PKB Polski w 2020 r. do 3,1 proc. rdr z 2,8 proc., a na 2021 r. podtrzymali +3,6 proc. – wynika z poniedziałkowego raportu banku. Z kolei ekonomiści banku Citi Handlowy obniżyli prognozę dynamiki PKB Polski w 2020 r. do -3,5 proc. rdr z -3,1 proc., a w IV kw. spodziewają się nawet 4,5-proc. spadku kdk, z ryzykiem w dół – wynika z raportu Citi z 23 października.

CZYTAJ WIĘCEJ
Pieniądze euro i kalkulator z napisem koronawirus
Gospodarka

Fundusz Odbudowy UE przyspieszy wzrost gospodarczy po pandemii COVID-19

Ważnym czynnikiem determinującym tempo wzrostu gospodarczego w Polsce w najbliższych latach będzie uruchomienie unijnego Funduszu Odbudowy. W ramach tego programu zostaną wypłacone środki w wysokości 750 mld EUR wspierające odbudowę gospodarek UE po szoku związanym z COVID- 19. Polska jest czwartym największym pod względem kwoty dotacji beneficjentem tego programu – otrzyma 23,1 mld EUR w postaci bezzwrotnych dotacji oraz 34,2 mld EUR w formie ewentualnych pożyczek.

CZYTAJ WIĘCEJ
STRONA 11 Z 15