Allegro pod lupą UOKiK: zarzut wykorzystywania pozycji rynkowej. Jest odpowiedź serwisu

Allegro pod lupą UOKiK: zarzut wykorzystywania pozycji rynkowej. Jest odpowiedź serwisu
Fot. UOKiK
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wszczął postępowanie przeciwko Allegro, podał Urząd.

Na czym polega kwestionowana praktyka #Allegro? Po pierwsze na wykorzystaniu informacji niedostępnych dla innych sklepów do pozycjonowania sklepu Allegro. Po drugie, niektóre funkcje promocyjne były dostępne tylko dla sklepu Allegro #UOKiK @UOKiKgovPL

„Wszczęliśmy postępowanie przeciwko Allegro. Uważamy, że spółka wykorzystywało swoją pozycję rynkową do faworyzowania swojego sklepu internetowego kosztem ofert niezależnych sprzedawców na platformie Allegro” – powiedział prezes UOKiK Marek Niechciał, cytowany na profilu Urzędu na Twitterze.

Czytaj także: Allegro szykuje duże zmiany. Wśród nich odroczone płatności, wyszukiwanie wizualne i bilety na wydarzenia kulturalne >>>

Kwestionowana praktyka Allegro polega po pierwsze na wykorzystaniu informacji niedostępnych dla innych sklepów do pozycjonowania sklepu Allegro. Po drugie, niektóre funkcje promocyjne były dostępne tylko dla sklepu Allegro, wyjaśnił Wojciech Dorabialski z UOKiK.

Liczne skargi od sklepów internetowych na działania Allegro

Anna Sekinda Maicka z UOKiK dodała, że jednym z impulsów do działania Urzędu były liczne skargi od sklepów internetowych na działania Allegro.

Allegro: sklep, którym interesuje się UOKiK, ma mniej niż 1% obrotów platformy

Oficjalny Sklep Allegro, który jest przedmiotem zainteresowania UOKiK, odpowiada za mniej niż 1% sprzedaży na całej platformie i przede wszystkim uzupełnia luki w ofertach sprzedawców, podało Allegro w odpowiedzi na postępowanie Urzędu.

„Od 20 lat Allegro odgrywa kluczową rolę w budowaniu polskiej gospodarki. Określane jako unikalny w skali europejskiej polski 'jednorożec’ pomaga polskim małym i średnim firmom docierać do klientów z całego kraju i rozwijać działalność. Przez ostatnie lata, zmieniliśmy się z serwisu aukcyjnego w prężnie działającą platformę handlową, opierającą się prawie w całości na niezależnych sprzedawcach. W 2019 roku wystawili oni na Allegro 40 mln nowych ofert (w sumie jest ich ponad 130 mln), znacząco zwiększając swoją sprzedaż w sieci. Oficjalny Sklep Allegro, który jest przedmiotem zainteresowania UOKiK, odpowiada za mniej niż 1% sprzedaży na całej platformie i przede wszystkim uzupełnia luki w ofertach sprzedawców, na przykład podczas szczytów zakupowych” – czytamy w komunikacie.

Allegro będzie w pełni współpracować z UOKiK

„Traktujemy zgodność z przepisami bardzo poważnie, zwłaszcza, że w pełni wspieramy cele UOKiK w zakresie ochrony praw konsumentów i ochrony uczciwej konkurencji. Jesteśmy polską firmą, z dumą wspierającą rozwój cyfrowej gospodarki i jesteśmy przekonani, że obecne postępowanie potwierdzi wysokie standardy jakimi się kierujemy w tym zakresie” – podkreślono w informacji.

„Ekosystem Allegro umożliwia każdej firmie handlowej łatwe wejście na rynek bez żadnych barier, umożliwiając konkurowanie na równych warunkach. Dzięki temu polscy konsumenci korzystający z Allegro mają praktycznie nieograniczony wybór produktów w najlepszych cenach, czyli najlepsze doświadczenie zakupowe” – powiedział prezes Allegro Francois Nuyts, cytowany w komunikacie.

Polskie firmy handlowe doświadczają codziennie gigantycznej presji ze strony europejskich i globalnych konkurentów. Allegro jest platformą, która pomaga im efektywnie stawiać czoła konkurencji z wykorzystaniem całego systemu usług i narzędzi wspierających sprzedaż. Kluczowym elementem tego systemu jest program Allegro Smart! Od startu w sierpniu 2018 roku sprzedawcy, których oferty są nim objęte, odnotowali 37% wzrost liczby transakcji. Z kolei klienci zaoszczędzili ponad 250 mln zł na kosztach przesyłek, stwierdzono w informacji.

„Każdego tygodnia na Allegro rejestruje się i rozpoczyna sprzedaż 500 nowych kont firmowych, dzięki czemu liczba firm sprzedających na Allegro – głównie małych i średnich polskich przedsiębiorstw – wzrosła do ponad 140 tys. To najlepszy dowód zaufania dla nas oraz potwierdzenie, że łatwo jest rozpocząć sprzedaż na naszej platformie, docierając z ofertą do blisko 18 mln polskich klientów w każdym miesiącu – natychmiast i bez żadnej bariery wejścia” – dodał prezes Allegro.

Wspierając wzrost sprzedawców, Allegro inwestuje znaczne środki w pozyskanie ruchu z różnych kanałów, finansowanie dostaw dla sprzedawców i klientów, rozwój platformy technologicznej w celu zwiększenia konwersji, w rozwiązania mobilne, aby klienci mogli kupować w dowolnym czasie i miejscu, zaznaczono także.

„Allegro często pokrywa koszty płatności za transakcje i rozwija usługi i produkty finansowe, takie jak raty, leasing, czy odroczone płatności – wszystko dla uatrakcyjnienia ofert sprzedawców. Allegro stworzyło także system reklamowy, który firmy mogą dowolnie wykorzystywać do zwiększania swojej sprzedaży. Dodatkowo do dyspozycji sprzedawców są wynegocjowane przez Allegro korzystne ramowe umowy logistyczne, pozwalające dostarczać klientom towary szybko i w przewidywalny sposób” – stwierdzono także.

Allegro.pl jest największą platformą handlu elektronicznego w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Społeczność Allegro tworzy ponad 20 mln zarejestrowanych użytkowników, a sprzedaż na platformie prowadzi ponad 100 tys. małych i średnich polskich firm: sklepów, importerów, dystrybutorów, producentów.

Źródło: ISBnews