Allegro: 295,9 mln zł zysku netto, 559,9 mln zł skorygowanej EBITDA w II kw.

Allegro: 295,9 mln zł zysku netto, 559,9 mln zł skorygowanej EBITDA w II kw.
By Joanna wagner - Praca własna, Domena publiczna, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=27616991
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Allegro odnotowało 295,9 mln zł skonsolidowanego zysku netto w II kw. 2021 r. wobec 185 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka w raporcie.

Zysk operacyjny wyniósł 421,8 mln zł wobec 324,4 mln zł zysku rok wcześniej.

Wynik EBITDA wyniósł 547,6 mln zł w II kw. br. wobec 438,4 mln zł rok wcześniej. Skorygowana EBITDA wyniosła 559,9 mln zł w II kw. br. wobec 452,4 mln zł rok wcześniej (wzrost o 23,8% r/r).

Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 1 308,1 mln zł w II kw. 2021 r. wobec 1 019 mln zł rok wcześniej.

Czytaj także: Allegro zainstalowało pierwsze cztery automaty paczkowe, do końca roku będzie ich 1500 >>>

„Przychody wzrosły o 28,4% r/r do 1,3 mld zł, a przychody z działalności reklamowej o 39,5% r/r. Wartość wskaźnika Take Rate wzrosła o 153 pb. r/r, pozostając na stabilnym poziomie w ujęciu kwartał do kwartału” – czytamy w komunikacie poświęconym wynikom. 

„Dzisiejsze wyniki udowadniają, że nasza strategia zakładająca nieustanne inwestowanie w jakość obsługi klienta, a także pakiet Smart!, Allegro Pay i wiele innych innowacji powstałych z myślą o kupujących i sprzedających pozwoliły nam utrzymać znaczną część dodatkowego popytu ze strony 2 kupujących wykreowanego po wybuchu pandemii COVID-19 i dobrze przygotowały nas na drugie półrocze 2021 roku. W drugim kwartale przychody wciąż rosły szybciej od GMV, przy utrzymaniu stabilnego poziomu wskaźnika take rate w ujęciu kwartał do kwartału i wysokim popycie na nasze usługi reklamowe, co przełożyło się na wzrost kwartalnych przychodów o 28,4% do 1,3 mld zł. Skorygowana EBITDA wzrosła w drugim kwartale o 23,8% r/r, a my kontynuujemy inwestowanie w rozwój dostaw, marketing i rekrutację, czemu towarzyszy miarowy wzrost tego wskaźnika. Niższa dźwignia, obecnie poniżej dwukrotności EBITDA, spowodowała wzrost zysku netto o 60% r/r za II kwartał i niemal podwoiła się w ciągu półrocza do 565,5 mln zł. Wyniki te nie tylko przekonują do podtrzymania naszej prognozy na 2021 rok, którą wcześniej podnieśliśmy po pierwszym kwartale, ale także zachęcają do kontynuowania aktywnego inwestowania w rozwój działalności” – powiedział dyrektor finansowy Jon Eastick, cytowany w komunikacie. 

Przychody wyniosły 1,3 mld zł w II kwartale 2021 roku

Przychody wyniosły 1,3 mld zł w II kwartale 2021 roku (wzrost o 28,4% r/r), przy czym w segmencie marketplace odnotowano wzrost o 29,4% r/r, który ma największy udział w przychodach ogółem, wynoszący niemal 83%.

Allegro podało, że GMV Grupy osiągnęło 10,4 mld zł w II kw. 2021 roku (wzrost o 10,6% r/r), co przełożyło się na ponad 20 mld zł wartości sprzedaży brutto na platformie w pierwszym półroczu 2021 roku (wzrost o 25,2% r/r).

„Udało się to osiągnąć dzięki licznym usprawnieniom w ramach tzw. podstaw handlu detalicznego (wyboru, ceny, wygody – kluczowych czynników wpływających na doświadczenie klienta). Allegro rozszerzyło pakiet Smart! i zrealizowało ambitny plan innowacji, a wiele kolejnych udoskonaleń jest w realizacji” – czytamy w komunikacie. 

Wyniki z działalności reklamowej

Wyniki z działalności reklamowej Allegro rosły w tempie znacznie przewyższającym wzrost GMV – o 39,5% r/r w II kw., stanowiąc blisko 9% przychodów grupy w tym okresie, w porównaniu z 8% w poprzednim roku. Jednocześnie wskaźnik take rate wzrósł o 153 pb. w II kwartale w ujęciu rok do roku, kształtując wyniki kw/kw na poziomie 10,46% GMV. eBilet, spółka zależna Allegro, wznowiła sprzedaż biletów po ponownym uruchomieniu imprez masowych w II kwartale, ponownie przyczyniając się do osiągania coraz lepszych wyników przez grupę, podano także. 

„Odnotowujemy dalszy wzrost kluczowych wskaźników i to pomimo tego, że w ubiegłym roku wzmożony ruch w sieci i nasze wsparcie dla kupujących i sprzedających przełożyło się na wzrost dynamiki GMV do 71,5% w drugim kwartale 2020” – powiedział Eastick. 

Liczba aktywnych kupujących wzrosła o 7,2% r/r

Allegro podało, że liczba aktywnych kupujących wzrosła o 7,2% r/r do 13,2 mln w II kw., pomimo powrotu do działalności sklepów stacjonarnych po całkowitym lockdownie w poprzednim roku. Roczna kwota wydawana przez aktywnego kupującego wciąż rośnie i osiągnęła wysokość 2 969 zł (wzrost o 29,4% r/r i o 3,1% kw/kw). 

Spółka podała, że wskaźnik NPS obsługi klienta osiągnął poziom 78,5 pkt.

„Od marca ubiegłego roku branża handlowa dotknięta była kilkoma lockdownami o różnym stopniu restrykcyjności. Obecnie sklepy stacjonarne zostały ponownie otwarte, a konsumenci znów mogą swobodnie decydować o sposobie spędzania czasu i miejscu robienia zakupów. Nie tylko utrzymaliśmy, ale wręcz zwiększyliśmy naszą bazę aktywnych kupujących o kolejne 7% w porównaniu z ubiegłym rokiem, a coraz większy wybór i konkurencyjne ceny spowodowały, że konsumenci wydają na naszej platformie coraz więcej. Dzięki temu po raz kolejny odnotowujemy dobre wyniki kwartalne, robiąc znaczne postępy we wszystkich obszarach biznesowych, co jest dobrym prognostykiem na przyszłość” – powiedział prezes Francois Nuyts, cytowany w materiale.

Liczba ofert opublikowanych przez sprzedawców wzrosła o połowę w ujęciu rocznym

Allegro podało, że liczba ofert opublikowanych przez sprzedawców w II kw. br.  wzrosła o połowę w ujęciu rocznym, a grupa intensywnie inwestuje w rozwój platformy marketplace z myślą o nich. Obejmuje to wzrost wydatków na darmowe dostawy o 32% r/r, wzrost wydatków na marketing o 40% r/r oraz zwiększenie zatrudnienia o 29% r/r.

Nakłady inwestycyjne w II kwartale wzrosły o 24% r/r do 7,1% w skali roku. 

W I-II kw. 2021 r. spółka miała 565,5 mln zł skonsolidowanego zysku netto w porównaniu z 289,7 mln zł zysku rok wcześniej, przy przychodach ze sprzedaży w wysokości 2 518,3 mln zł w porównaniu z 1 770,1 mln zł rok wcześniej.

Allegro obniżyło wartość planowanych nakładów inwestycyjnych na 2021 rok

Allegro obniżyło wartość planowanych nakładów inwestycyjnych na 2021 rok do przedziału 475-525 mln zł z wcześniejszych 560-600 mln zł, podała spółka. Jednocześnie Allegro podtrzymał cele dotyczące wyników finansowych, zgodnie z którymi wartość sprzedanych produktów (GMV) wzrośnie w br. o ok. 20% r/r, przychody netto grupy wzrosną o nieco ponad 30% r/r, a skorygowana EBITDA wzrośnie o ok 20% r/r.

„Grupa podtrzymuje dotychczasowe oczekiwania [dotyczące wyników za 2021 r.] z wyjątkiem planów inwestycyjnych na rok nakładów inwestycyjnych na rok 2021, które zostały obniżone do oczekiwanego do oczekiwanego przedziału od 475 mln zł do 525 mln zł z wcześniejszych 560 mln zł do 600 mln zł. Zmiana ta wynika z oszczędności w zakresie nakładów inwestycyjnych na sprzęt IT, który został leasingowany, z przesunięcia niektórych prac związanych z wykańczaniem budynków na przyszłe okresy, co wynika z opóźnienia w oddawaniu nowych powierzchni” – czytamy w raporcie kwartalnym. 

Grupa potwierdziła swoje roczne prognozy finansowe na ten rok

Jednocześnie grupa potwierdziła swoje roczne prognozy finansowe na ten rok, przewidując wzrost GMV o kilkanaście do dwudziestu kilku procent w całym bieżącym roku, wzrost przychodów o nieznacznie powyżej trzydziestu procent oraz wzrost skorygowanej EBITDA o nieco poniżej do nieco powyżej dwudziestu procent, podano. 

„Skorygowana EBITDA wzrosła w drugim kwartale o 23,8% r/r, a my kontynuujemy inwestowanie w rozwój dostaw, marketing i rekrutację, czemu towarzyszy miarowy wzrost tego wskaźnika. Niższa dźwignia, obecnie poniżej dwukrotności EBITDA, spowodowała wzrost zysku netto o 60% r/r za II kwartał i niemal podwoiła się w ciągu półrocza do 565,5 mln zł. Wyniki te nie tylko przekonują do podtrzymania naszej prognozy na 2021 rok, którą wcześniej podnieśliśmy po pierwszym kwartale, ale także zachęcają do kontynuowania aktywnego inwestowania w rozwój działalności” – powiedział dyrektor finansowy Jon Eastick, cytowany w komunikacie. 

„Spodziewamy się przyspieszenia dynamiki wzrostu GMV w ujęciu rok do roku w tym półroczu względem tempa w drugim kwartale, dążąc do realizacji celów finansowych na 2021 rok” – dodał prezes Francois Nuyts. 

Allegro planuje uruchomić automaty paczkowe, gdy stanie ich kilkaset

Allegro planuje uruchomić własne automaty paczkowych wówczas, gdy będzie ich mieć zainstalowanych kilkaset – poinformował także Jon Eastick. Podtrzymał wcześniejsze zapowiedzi, że start usługi ma nastąpić jesienią br.

„Jesteśmy w fazie intensywnych przygotowań. Zwiększamy liczbę automatów paczkowych z tygodnia na tydzień. Liczymy na to, że za kilka tygodni będziemy mieli wystarczającą liczbę zainstalowanych automatów, żeby zaczynać komercyjnie działanie. Musimy mieć kilkaset maszyn zainstalowanych, żeby zaoferować tę usługę. Start usługi planujemy jesienią” – powiedział dyrektor finansowy.

Allegro postawiło na początku czerwca pierwsze cztery własne automaty paczkowe. Spółka informowała wówczas, że rozbudowa sieci zaplanowana jest na okres wakacyjny, a pierwsze przesyłki z nowych urządzeń klienci będą mogli odebrać jesienią 2021 roku.

Allegro poinformowało na początku marca o podpisaniu listu intencyjnego z Modern-Expo na dostawę automatów paczkowych do odbioru i nadawania przesyłek. Do końca tego roku platforma planuje budowę sieci 1.500 urządzeń w polskich miastach. W ramach pierwszej fazy spółka chce uruchomić łącznie 3.000 automatów.

Uruchomienie usług logistycznych

Wśród tegorocznych projektów grupy jest też uruchomienie usług logistycznych.

„Jesteśmy blisko uruchomienia fazy testów, do którego zaprosiliśmy kilku merchantów. Liczymy, że do końca roku projekt zostanie uruchomiony komercyjnie. Zainteresowanie jest duże”- powiedział Eastick.

Allegro informowało w lutym, że w 2021 roku spółka planuje uruchomienie nowej usługi logistycznej dla firm prowadzących sprzedaż na platformie. Obsługa zamówień obejmie m.in. przechowywanie towarów oraz pakowanie i nadawanie przesyłek, a także obsługę zwrotów.

Allegro rozważa program emisji obligacji złotowych o łącznej wartości ponad 1 mld zł

Allegro rozważa program emisji obligacji złotowych o łącznej wartości ponad 1 mld zł – poinformował Jon Eastick.

Chcemy zdywersyfikować nasze źródła finansowania, więc rozważamy program emisji obligacji złotowych, jako jedną z potencjalnych opcji.

„Potencjalnie mogłoby to być ponad miliard złotych ogółem w rozbiciu na transze w ramach potrzeb, ale nie podjęto jeszcze żadnych konkretnych decyzji. Będziemy o tym myśleć najwcześniej pod koniec roku lub dopiero w 2022. Wciąż generujemy znaczne środki pieniężne, ale też mocno inwestujemy w Allegro Pay. Obligacje złotowe to atrakcyjne źródło finansowania, a rynek ten jest wystarczająco głęboki, aby przyciągnąć też dużych inwestorów” – powiedział dyrektor finansowy.

W czwartek Allegro podało w komunikacie prasowym, że Fintech Allegro Pay cieszy się coraz większą popularnością, a kwota udzielonych pożyczek sięgnęła 347 mln zł w II kwartale (wzrost o 95 proc. kw/kw). 

Allegro jest platformą handlową numer 1 w Polsce. Sprzedaż realizowana jest głównie przez firmy za pośrednictwem platformy e-commerce typu marketplace Allegro.pl. Wartość sprzedanych produktów (GMV) na platformie grupy stanowiła ok. 3% rynku handlu detalicznego w Polsce w 2019 r. Platforma Allegro.pl umożliwia sprzedaż nowych produktów przede wszystkim firmom prowadzącym działalność w formule biznes-klient i przyciąga średnio 21 mln internautów miesięcznie, co odpowiada 66% mieszkańców Polski w wieku 16 lat lub więcej oraz 78% wszystkich użytkowników Internetu w Polsce. Od października 2016 r. Allegro należy do funduszy Cinven, Permira i Mid Europa. Spółka zadebiutowała na GPW w październiku 2020 r.

Źródło: ISBnews, PAP BIZNES