Alior Bank: e-commerce, bankowość cyfrowa i płatności bezgotówkowe największymi wygranymi pandemii
Stawiane na początku roku pytanie o to, czy koronawirus jest w stanie zachęcić nieprzekonanych do bankowości cyfrowej, bez wątpienia znajduje dziś twierdzącą odpowiedź. Trendu związanego z rozwojem tego kanału i wzrostu popularności płatności bezgotówkowych prawdopodobnie nie da się już zatrzymać.
Rozwój szeroko pojętego obszaru e-commerce i niezawodność cyfrowych płatności w czasie pandemii potwierdzają też dane transakcyjne Kantoru Walutowego Alior Banku.
E-zakupy czyli jak na chwilę oderwać się od codzienności
Ostatnie trudne miesiące, które Polacy częściowo spędzili w zamknięciu, zdecydowanie wpłynęły na ich aktywność zakupową. Aby oderwać się od monotonnej codzienności rozgrywającej się w domowej przestrzeni, chętniej korzystaliśmy z możliwości oferowanych przez e-sklepy.
Z danych udostępnionych przez Kantor Walutowy Alior Banku wynika, że szczególną popularnością w listopadzie cieszyły się internetowe platformy handlowe, na których można zakupić różnego rodzaju asortyment – m.in. odzież, akcesoria czy kosmetyki.
W odniesieniu do wyników z września, kiedy to nie obowiązywały restrykcje i Polacy częściej odwiedzali centra handlowe, w przedostatnim miesiącu roku użytkownicy karty wielowalutowej zrealizowali w tego typu serwisach średnio o 50 proc. więcej transakcji.
Takie wyniki mogą być też efektem przypadającej na drugą połowę listopada gorączki zakupowej związanej z Black Friday i Cyber Monday. Dla branży e-commerce to jeden z najintensywniejszych okresów w roku. Wówczas ludzie zaczynają kupować już pierwsze świąteczne prezenty.
Potwierdzają to zresztą dane z najnowszego badania Związku Banków Polskich (ZBP), według których blisko jedna piąta ankietowanych, większość upominków zakupiła właśnie w tym czasie, korzystając z promocji tzw. czarnego tygodnia.
Czytaj także: Jak pandemia zmieniła rynki handlowe w regionie Europy Środkowo-Wschodniej
Zmierzch bankomatów?
Klienci coraz chętniej korzystają także z nowoczesnych rozwiązań oferowanych przez banki. Bankowość cyfrowa to aktualnie najlepsze narzędzie do zarządzania finansami osobistymi. Użytkownicy doceniają przede wszystkim to, że w każdym momencie mogą skontrolować swoje wydatki, zlecić przelew lub opłacić zakupy online.
Nie ma konieczności odwiedzania oddziału, a wszystkie te czynności są dla nich proste i intuicyjne. Ten czynnik, a także chęć uniknięcia transmisji wirusa powoduje, że Polacy coraz rzadziej sięgają po gotówkę. Według danych transakcyjnych Kantoru Walutowego Alior Banku w listopadzie br., czyli w kulminacyjnym momencie drugiej fali pandemii, w stosunku do września tego roku obserwowano 22 proc. spadek wypłat z bankomatów przy użyciu karty przypisanej do kantoru.
Klienci coraz chętniej korzystają także z nowoczesnych rozwiązań oferowanych przez banki. Bankowość cyfrowa to aktualnie najlepsze narzędzie do zarządzania finansami osobistymi
Warto zaznaczyć, że już w podsumowaniu II kwartału 2020 r. Narodowy Bank Polski sygnalizował, że Polacy mniej ochoczo korzystają z tych urządzeń. We wspomnianym okresie zrealizowano 112 milionów wypłat z bankomatów i jest to jeden z niższych wyników w historii. Dobrze z kolei mają się terminale płatnicze. Zgodnie z danymi NBP na koniec czerwca w obiegu było blisko milion urządzeń, a to oznacza wzrost o ok. 120 tys. automatów w stosunku do analogicznego okresu rok wcześniej.
Czytaj także: Już ponad 250 tys. przedsiębiorców w Programie Polska Bezgotówkowa!
Mniej transakcji kartami
Mogłoby się wydawać, że podwyższony pod koniec marca limit transakcji zbliżeniowej bez użycia PIN-u do kwoty 100 zł skłoni klientów do korzystania z tej formy rozliczeń za produkty i usługi. Sieci sklepów spożywczych, podobnie jak instytucje finansowe, od początku pandemii zachęcały swoich klientów do płacenia za pomocą bezgotówkowych metod. Dyskonty coraz częściej chwalą się rosnącą nawet o kilkanaście procent liczbą transakcji bezgotówkowych realizowanych w ich sklepach.
Niestety wprowadzone w ostatnim czasie obostrzenia spowodowały, że duże i chętnie wybierane przez klientów sklepy spożywcze notowały zmniejszoną liczbę transakcji kartami. Analiza danych pokazuje, że po zestawieniu wyników z listopada do września br. można mówić o spadku rzędu 6 proc. Jeszcze niższy we wskazanym okresie wynik uzyskały małe punkty spożywcze, piekarnie i sklepy z różnościami – odpowiednio -22 proc., -31 proc. i -33 proc.
Reasumując, mniejsza liczba transakcji w sklepach spożywczych i dyskontach pozwala sądzić, że klienci, chcąc ograniczyć wyjście z domów, rzadziej dokonują zakupów w dyskontach, ale kupują towar hurtowo.
Z kolei w przypadku zakupu artykułów niekoniecznie pierwszej potrzeby, zdecydowanie wybierają zakupy online i tam też pozostawiają swoje wydatki, co przekłada się na bardzo dobre wyniki e-commerce.
Michał Ignaczewski,
specjalista ds. walutowych platform transakcyjnych,
Alior Bank.