Akademia: Inwestycje bidowlane a zrównoważone kształtowanie przestrzeni miejskich
Kształtowanie przestrzeni miejskiej jest procesem wieloaspektowym, angażującym wiele grup zawodowych. Procesem tym bardziej skomplikowanym, im więcej grup interesów jest zaangażowanych, im dłużej trwa i im większy wpływ wywiera na społeczeństwo lokalne.
Katarzyna Nowak-Poncyliusz
Kierownik Działu Eksploatacji i Rozwoju Centrum AMRON
Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, jako akt prawa lokalnego, według założeń stanowić powinien trzon wszelkich zamierzeń inwestorskich, które dzięki jasnym regułom zapisanym w Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego (dalej jako mpzp) realizowane byłyby zgodnie z polityką planistyczną i urbanizacyjną każdej miejscowości.
W Polsce mamy 20 miast, w których liczba ludności przekracza 200 tysięcy, a 5 największych z nich w ciągu ostatniego stulecia zwiększyło liczbę ludności średnio pięciokrotnie. Przyjmując, że największe możliwości pozyskiwania inwestycji mają ośrodki największe, planiści, a przede wszystkim gospodarze tych ośrodków, powinni kłaść szczególny nacisk właśnie na przygotowanie planów zagospodarowania przestrzennego.
Jak zatem wygląda pokrycie kraju miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego? W 2005 roku mpzp obejmowały niecałe 20 proc. powierzchni kraju, a w połowie roku 2009 wartość ta szacowana jest na 35 proc. Sytuacja w największych miastach Polski pod względem gotowych planów przedstawia się następująco:
- Warszawa: 19,5 proc. powierzchni miasta – zgodnie z planami na rok bieżący i przyszły; do końca 2010 roku liczba ta ma wzrosnąć do 25 proc.
- Kraków: 15,4 proc.
- Wrocław: 32 proc.
- Lublin: 44 proc.
- Gdańsk: 57 proc.
W świetle powyższych danych oraz mając na uwadze fakt, że mpzp często obejmują tylko poszczególne skrawki obszarów gmin, dochodzimy do wniosku, że dbałość o ład przestrzenny w polskich ośrodkach miejskich nie należy do kwestii priorytetowych.To z kolei wpływa w sposób bezpośredni oraz pośredni na ...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI