AI nie zastąpi w pełni ludzi w procesach zarządzania gotówką
Karol Mórawski: Jakiego rodzaju wyzwania dla rynku gotówkowego ujawniły pandemia COVID-19 i pierwsze dni rosyjskiej agresji na Ukrainę?
Mariusz Grzegorski: Kluczowym ujawnionym wyzwaniem na przyszłość, ale niestety nie jedynym, jest ograniczona w swoich możliwościach logistyka gotówki, czyli kluczowy element całego systemu obiegu gotówki.
Przy tak dużym zapotrzebowaniu na gotówkę w krótkim czasie, firmy logistyczne (CIT) nie są w stanie bez pomocy regulatorów szybko zwiększyć swojej wydajności. Prace jaką wykonali konwojenci oraz pracownicy sortowni gotówki na rzecz naszego Banku i całego sektora podczas wspomnianych zdarzeń, zasługuje na głęboki szacunek i uznanie.
Jak polski sektor bankowy i CIT poradził sobie z tym zadaniem, jakie wnioski z tych doświadczeń wyciągnięto na przyszłość?
– Jeśli chodzi o pierwszą część pytania to najlepiej zapytać o to klientów. W naszym przypadku z każdej z sytuacji nadzwyczajnej wyciągamy wnioski i doskonalimy procesy, aby jeszcze bardziej być odpornym na tego typu nieprzewidziane sytuacje w przyszłości.
Jednak cały system obiegu gotówki na rynku funkcjonuje tak sprawnie, jak jego najsłabszy element – jeśli nie będzie możliwości, aby logistyka w tych szczególnych sytuacjach mogła formalnie i bez zbędnej zwłoki zwiększać limity przewożonej gotówki, a komercyjne sortownie nie będą wcześniej wyposażone przez banki w odpowiedni zapas depozytu gotówki, to nie odczujemy poprawy przy kolejnej podobnej sytuacji. A co gorsze – nie odczują tego klienci.
Jakość przygotowania wszystkich kluczowych uczestników dystrybucji gotówki musi być na wysokim poziomie, w przeciwnym razie efekt domina braku gotówki może dotknąć pozostałych, tych dobrze przygotowanych jak nasz Bank.
Na ile innowacje z obszaru AI są w stanie usprawnić zaopatrzenie rynku w gotówkę, również w sytuacjach niespodziewanych?
– Tego typu innowacje nie rozwiążą kluczowych wyzwań, o których wspomniałem w sytuacjach nadzwyczajnych. Oczywiście mają i mogą mieć zastosowanie w wielu miejscach całego procesu i go bardzo wspierać np. w efektywniejszym planowaniu poziomu gotówki, czy też aktualizacji bieżącej trasy grupy konwojowej, żeby skrócić czas jazdy itp.
Im bardziej obieg gotówki jest zamknięty w obrębie jednej instytucji, tym efektywniejsze możliwości jej wykorzystania. Nie zastąpią one jednak samego bankowozu z konwojentami i samej gotówki, a skala zapotrzebowania na nią w sytuacjach nadzwyczajnych zmusza pracowników zarządzających gotówką do dokonywania wyborów – a to są już decyzje ludzi.
Kongres Obsługi Gotówki 2024, 5 września, Warszawa – więcej informacji