AI nie zastąpi w pełni ludzi w procesach zarządzania gotówką

AI nie zastąpi w pełni ludzi w procesach zarządzania gotówką
Źródło: BANK.pl
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Przed Kongresem Obsługi Gotówki (5 września 2024 roku) o logistyce gotówki w sytuacjach nadzwyczajnych, o efektywniejszym planowaniu poziomu oraz o wsparciu przez technologie AI procesów transportu gotówki - portal BANK.pl rozmawiał z Mariuszem Grzegorskim, dyrektorem Centrum Zarządzania Gotówką w PKO Banku Polskim.

Karol Mórawski: Jakiego rodzaju wyzwania dla rynku gotówkowego ujawniły pandemia COVID-19 i pierwsze dni rosyjskiej agresji na Ukrainę?

Mariusz Grzegorski: Kluczowym ujawnionym wyzwaniem na przyszłość, ale niestety nie jedynym, jest ograniczona w swoich możliwościach logistyka gotówki, czyli kluczowy element całego systemu obiegu gotówki.

Przy tak dużym zapotrzebowaniu na gotówkę w krótkim czasie, firmy logistyczne (CIT) nie są w stanie bez pomocy regulatorów szybko zwiększyć swojej wydajności. Prace jaką wykonali konwojenci oraz pracownicy sortowni gotówki na rzecz naszego Banku i całego sektora podczas wspomnianych zdarzeń, zasługuje na głęboki szacunek i uznanie.

Jak polski sektor bankowy i CIT poradził sobie z tym zadaniem, jakie wnioski z tych doświadczeń wyciągnięto na przyszłość?

– Jeśli chodzi o pierwszą część pytania to najlepiej zapytać o to klientów. W naszym przypadku z każdej z sytuacji nadzwyczajnej wyciągamy wnioski i doskonalimy procesy, aby jeszcze bardziej być odpornym na tego typu nieprzewidziane sytuacje w przyszłości.

Jednak cały system obiegu gotówki na rynku funkcjonuje tak sprawnie, jak jego najsłabszy element – jeśli nie będzie możliwości, aby logistyka w tych szczególnych sytuacjach mogła formalnie i bez zbędnej zwłoki zwiększać limity przewożonej gotówki, a komercyjne sortownie nie będą wcześniej wyposażone przez banki w odpowiedni zapas depozytu gotówki, to nie odczujemy poprawy przy kolejnej podobnej sytuacji. A co gorsze – nie odczują tego klienci.

Jakość przygotowania wszystkich kluczowych uczestników dystrybucji gotówki musi być na wysokim poziomie, w przeciwnym razie efekt domina braku gotówki może dotknąć pozostałych, tych dobrze przygotowanych jak nasz Bank.

Na ile innowacje z obszaru AI są w stanie usprawnić zaopatrzenie rynku w gotówkę, również w sytuacjach niespodziewanych?

– Tego typu innowacje nie rozwiążą kluczowych wyzwań, o których wspomniałem w sytuacjach nadzwyczajnych. Oczywiście mają i mogą mieć zastosowanie w wielu miejscach całego procesu i go bardzo wspierać np. w efektywniejszym planowaniu poziomu gotówki, czy też aktualizacji bieżącej trasy grupy konwojowej, żeby skrócić czas jazdy itp.

Im bardziej obieg gotówki jest zamknięty w obrębie jednej instytucji, tym efektywniejsze możliwości jej wykorzystania. Nie zastąpią one jednak samego bankowozu z konwojentami i samej gotówki, a skala zapotrzebowania na nią w sytuacjach nadzwyczajnych zmusza pracowników zarządzających gotówką do dokonywania wyborów – a to są już decyzje ludzi.

Źródło: BANK.pl