Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie miesięcznika BANK dostępne w sklepach i online Sprawdź szczegóły i zapisz się na prenumeratę roczną -20%
search Szukaj
zamknij wyszukiwarkę
  • Rejestracja
  • Logowanie
  • Newsletter
menu
logo BANK.pl
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
Strategiczna Szkoła Polskiego Sektora Bankowości Spółdzielczej 2026
17-18 marca 2026 r.
Pozostało:
93dni
6godzin
38minut
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie
  • WIBOR
  • Miesięcznik
zamknij menu
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie
  • WIBOR
  • Miesięcznik
Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
Z rynku finansowego | Wydarzenia

Aby gospodarka była zdrowa, sektor bankowy musi być zdrowy

06.11.2024 14:16 Karol Mórawski | BANK.pl
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Aby gospodarka była zdrowa, sektor bankowy musi być zdrowy
Elżbieta Czetwertyńska, źródło: CITI Handlowy,
Przez 20 lat obecności Polski w Unii Europejskiej PKB naszego kraju wzrosło trzykrotnie, a bilans sektora bankowego niemal pięciokrotnie – przypomniała Elżbieta Czetwertyńska, prezes zarządu Citi Handlowy, prowadząc debatę poświęconą perspektywom dla polskiej branży bankowej w kontekście makroekonomicznym podczas X. Konferencji Wyzwania Bankowości.

W roli panelistów wystąpili Piotr Bujak, główny ekonomista i dyrektor Departamentu Analiz Ekonomicznych PKO Banku Polskiego; Jurand Drop, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów; prof. Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie dr hab. Katarzyna Kochaniak; prof. SGH dr hab. Waldemar Rogowski, główny analityk Biura Informacji Kredytowej SA, dyrektor Instytutu Finansów Korporacji i Inwestycji SGH i Agnieszka Wachnicka, wiceprezes Związku Banków Polskich.

Szybki wzrost  gospodarczy naszego kraju przyczynił się do zwiększenia zainteresowania ze strony inwestorów, a w ostatnich latach jesteśmy jednym z ważniejszych beneficjentów nearshoringu, czyli po-covidowej tendencji do przenoszenia produkcji do państw położonych w bliskości rynków zbytu. Równocześnie nasz kraj czekają ogromne inwestycje, zarówno związane z transformacją energetyczną, jak i obronnością.

– Żeby gospodarka była zdrowa, sektor bankowy musi być zdrowy i musi być w stanie wspierać wzrost gospodarczy – zadeklarowała Elżbieta Czetwertyńska.

Przypomniała również, iż polski sektor bankowy jest jednym z najbardziej zaawansowanych na świecie pod względem technologicznym, wyprzedzamy w tym zakresie nawet Stany Zjednoczone, gdzie posługiwanie się czekami jest nadal zjawiskiem powszechnym.

Czy i na ile polska bankowość może sfinansować nowe wyzwania rozwojowe?

Katarzyna Kochaniak podkreśliła, iż w najbliższym czasie rola sektora bankowego w finansowaniu rozwoju gospodarczego będzie kluczowa, szczególnie w obszarach takich jak rozwój energetyki odnawialnej, rozbudowa sieci przesyłowych czy budowa magazynów energii.

Do tego dochodzą potrzeby polskiej gospodarki w zakresie informatyzacji i robotyzacji, co ma ścisły związek ze starzeniem się społeczeństwa i potrzebą zapełnienia luki na rynku pracy przez większe wykorzystanie technologii.

Cele te wspierane są obecnie przez środki, dostępne w ramach Krajowego Planu Odbudowy, jednak horyzont ich wykorzystania jest relatywnie krótki. Pojawia się też pytanie, czy i na ile polska bankowość dysponuje potencjałem umożliwiającym sfinansowanie tak rozległych potrzeb, zauważyła przedstawicielka UEK.

Czytaj także: W Akademii Leona Koźmińskiego o Wyzwaniach Bankowości

Należy zdefiniować obszary przewag konkurencyjnych

Sektor bankowy powinien rozpoznawać potrzeby, które powstają w gospodarce, podkreślał Jurand Drop. Zwrócił także uwagę, iż analitycy bankowi nierzadko podejmują decyzje bazując nie tylko na aktualnych danych, ale i prognozowaniu przyszłości.

Już kilkanaście lat temu zdarzały się przypadki, kiedy instytucje finansowe odmawiały kredytowania inwestycji w regionach turystycznych, powołując się na ryzyko wynikające z dokonujących się zmian klimatycznych.

Zdaniem przedstawiciela rządu, należy umiejętnie zdefiniować obszary, w których Polska ma największe szanse na osiągnięcie przewag konkurencyjnych, uwzględniając również te kierunki z pozoru nieoczywiste. Tak stało się w Japonii, co zapewniło temu państwu bezprecedensowy wzrost gospodarczy.

Potencjał finansowania mieszkalnictwa

Piotr Bujak deklarował, iż poza oczywistymi kierunkami rozwoju polskiej gospodarki, jak transformacja energetyczna, automatyzacja i robotyzacja procesów, rynek finansowy dostrzega kilka innych branż – należy do nich  finansowanie mieszkalnictwa.

– Tu jest cały czas olbrzymi potencjał, ale i bardzo duże potrzeby społeczne – dodał przedstawiciel PKO Banku Polskiego.

Przypomniał, iż relacja kredytów mieszkaniowych do PKB w Polsce kształtuje się na poziomie 15%, przy średniej 40% dla strefy euro. Takim nieoczywistym obszarem wzrostu jest też rozwój polskich przedsiębiorstw, które rosną relatywnie wolno w porównaniu do analogicznych podmiotów na Zachodzie.

– Produktywność i wydajność pracy w Polsce nadal jest niska i rośnie powoli – dodał Piotr Bujak. Przypomniał również, iż na przestrzeni minionych dwóch dekad to popyt zagraniczny generował największą wartość dodaną, odpowiadał też w dużej mierze za wzrost miejsc pracy.

Aby utrzymać rolę instytucji finansowych w rozwoju polskiej gospodarki, należy zmienić konstrukcję tzw. podatku bankowego, podkreślił przedstawiciel PKO Banku Polskiego.

Czytaj także: Kredytowanie polskiej gospodarki na poziomie najniższym od blisko 20 lat

Bez transformacji ESG polskie firmy będą odcięte od finansowania

Mówiąc o rozwoju budownictwa nie możemy zapominać, iż aż 40% emisyjności w kraju przypada na tzw. wampiry energetyczne, czyli nieefektywne energetycznie budynki i budowle – zauważył Waldemar Rogowski.

Przypomniał, iż w Polsce mamy do czynienia z kontynentalnym, europejskim modelem finasowania gospodarki, w którym rynek kapitałowy ma znacznie mniejsze znaczenie niż np. w USA.  

Równocześnie poziom wykorzystania kredytu przez small biznes jest w Polsce relatywnie niski, jedynie 17% mikrofirm korzysta z kredytu. Jeśli wziąć pod uwagę równoczesny proces depopulacji okazuje się, iż odsetek kredytobiorców sukcesywnie spada – tylko na przestrzeni ostatnich pięciu lat ich liczba obniżyła się o 5%. Obserwowane wzrosty dotyczą łącznej wartości udzielanych kredytów, podczas gdy liczba zawieranych umów wciąż maleje.

Wśród szans dla polskiej gospodarki przedstawiciel BIK wskazał proces reindustrializacji, generujący ogromne zapotrzebowanie na aktywa trwałe. Te z kolei potrzebują finansowania, podobnie jak transformacja ESG.

– Jeśli polskie przedsiębiorstwa nie dokonają tej transformacji ESG, będą odcięte od finansowania. Będą odcięte od dostawców, wyrzucane z łańcucha dostaw – dodał Waldemar Rogowski.

Poważnym wyzwaniem jest proces depopulacji, czemu towarzyszy wyludnienie znacznych obszarów naszego państwa, przy silnym rozwoju zaledwie kilku aglomeracji. Czy w tym kontekście polskie banki dysponują siłą, pozwalającą sprostać tak wielkim wyzwaniom?

Przedstawiciel BIK zwrócił także uwagę na poważne ryzyka prawne, związane z kwestionowaniem umów kredytowych. Szczególnym zagrożeniem są próby kwestionowania wskaźnika WIBOR, co mogłoby uderzyć w całą gospodarkę, z uwagi na rolę tego wskaźnika.

– Kredytowanie to jest zaufanie – dodał Waldemar Rogowski, podkreślając, iż aktywność kancelarii odszkodowawczych owo zaufanie podważa.

Potrzebna jest nowa definicja roli sektora bankowego w finansowaniu gospodarki

– W perspektywie najbliższych pięciu lat sama tylko transformacja energetyczna pochłonie 850 miliardów złotych – wskazała Agnieszka Wachnicka.

Tymczasem możliwości sektora bankowego są znacznie mniejsze. Biorąc pod uwagę kapitały sektora bankowego i dopuszczalny współczynnik koncentracji na jeden projekt, cała polska bankowość jest w stanie  kredytować pojedyncze projekty o wartości 53 mld złotych. To mało, biorąc pod uwagę, iż koszt budowy jednej elektrowni atomowej oscyluje wokół 200 mld złotych.

– Cały sektor bankowy jest w stanie sfinansować jedną czwartą elektrowni atomowej – dodała wiceprezes ZBP.

Oznacza to, iż polska bankowość jest bardzo mała w stosunku do potrzeb gospodarki i planowanych inwestycji, nie tylko w modernizację energetyki, ale i w cyfryzację, czy też w robotyzację.

Do tego dochodzą koszty, związane z ryzykami prawnymi, jak konieczność budowy rezerw na kredyty frankowe czy wydatki z tytułu tzw. podatku bankowego, który – jak zauważyła Agnieszka Wachnicka – de facto penalizuje banki za ich aktywność.  

– Gdyby podatek bankowy był wprowadzony w innej formule, moglibyśmy dzisiaj mieć portfel kredytowy większy o około 760 miliardów złotych – dodała wiceprezes ZBP.

I to już jest dosyć poważne. Oznaczałoby to co najmniej 50% poziom kredytów w relacji do PKB, podczas gdy dziś kształtuje się on na poziomie 30%, z tendencją malejącą.

Problem nieprzewidywalnego prawa dotyka nie tylko instytucje finansowe. Agnieszka Wachnicka przypomniała, iż wielu przedsiębiorców nie podejmuje inwestycji w obawie przed nieprzewidywalnym prawem. Tymczasem jeśli nie zaczną oni inwestować choćby w  transformację ESG, już niebawem zaczną być wykluczani z łańcuchów dostaw.

– Powinniśmy przede wszystkim zdefiniować sobie, jaka naprawdę jest rola sektora bankowego w finansowaniu. Sektor bankowy jest gotowy do tego, żeby odpowiadać na potrzeby gospodarcze, tylko musi on rosnąć, żeby móc sprostać tym wymogom – dodała wiceprezes ZBP.

Czytaj także: Sektor bankowy kluczowy dla finansowania zielonej transformacji

Źródło: BANK.pl
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Tagi
Agnieszka WachnickaBankiBankowość elektronicznaBiuro Informacji Kredytowej / BIKBudowa mieszkańCiti HandlowyElżbieta CzetwertyńskaESG / Environmental, Social and corporate Governancefinansowanie biznesuGospodarkaJurand DropKatarzyna KochaniakKonferencja Wyzwania Bankowości / WBKonkurencyjnośćMinisterstwo FinansówPiotr BujakPKO Bank Polski / PKO BPPodatek bankowySektor bankowySzkoła Główna Handlowa / SGHTransformacja energetycznaUniwersytet Ekonomiczny w KrakowieWaldemar RogowskiWIBORZrównoważone finansowanieZwiązek Banków Polskich / ZBP
Autor Karol Mórawski
Źródło BANK.pl
Partner działu
Fundacja Polska Bezgotówkowa

Polecamy

Z rynku finansowego
Komisja Europejska chce wzmocnienia ESMA
kalkulator z napisem 2026, banknoty 500 zł
Wydarzenia
Relacja z Webinaru PAB WIB przedstawiającego wpływ czynników regulacyjnych i fiskalnych na wyniki finansowe banków w III kwartale 2025 roku oraz na wyniki w roku następnym
Kadry
Zmiana na stanowisku wiceprezesa ING Banku Śląskiego
Logo PGZ
Z rynku finansowego
BOŚ i PGZ podpisały list intencyjny o współpracy

Najnowsze

9 grudnia 2025 roku PKO Bank Polski i Policja podpisały porozumienie, w ramach którego planują szkolenia, spotkania i warsztaty o cyberbezpieczeństwie
Cyberbezpieczeństwo
Współpraca PKO BP i Policji na rzecz skutecznej ochrony seniorów i młodzieży przed cyberoszustami
Prośba o przelew BLIK dostępna w bankach spółdzielczych Grupy BPS
Bankowość spółdzielcza
Usługa Prośba o przelew BLIK dostępna w bankach spółdzielczych Grupy BPS
reklama wizerunkowa Banku Pekao na jednym z samolotów narodowego przewoźnika, Boeingu 737 MAX 8. Samolot PLL LOT w barwach Banku Pekao S.A
Bezgotówkowo
Klienci Banku Pekao mogą skorzystać z 10-proc. rabatu na bilety PLL LOT
bank spóldzielczy napis na budynku
Bankowość spółdzielcza
Posiedzenie Rady Konsultacyjnej Sektora Bankowości Spółdzielczej
Cykl edukacyjny Porozmawiajmy o dostępności - inauguracja 2025. Źródło: ZBP
ESG
Sektor bankowy podsumował działania dot. wdrożenia Europejskiego Aktu o Dostępności
Donald Tusk, premier RP
Gospodarka
Zamiast CPK – Port Polska, start budowy w ciągu kilku miesięcy
KNF
Z rynku finansowego
UKNF przedstawił swoje priorytety nadzorcze na 2026 rok
Bank
Z rynku finansowego
Wyższy CIT obniży o 1/3 zyski banków przyszłym roku

Zobacz także

kalkulator z napisem 2026, banknoty 500 zł
Wydarzenia
Relacja z Webinaru PAB WIB przedstawiającego wpływ czynników regulacyjnych i fiskalnych na wyniki finansowe banków w III kwartale 2025 roku oraz na wyniki w roku następnym
Logo PGZ
Z rynku finansowego
BOŚ i PGZ podpisały list intencyjny o współpracy
Cykl edukacyjny Porozmawiajmy o dostępności - inauguracja 2025. Źródło: ZBP
ESG
Sektor bankowy podsumował działania dot. wdrożenia Europejskiego Aktu o Dostępności
Zobacz wszystkie z tej kategorii
logo Bank
  • O nas
  • Reklama
  • Kontakt
  • Newsletter
logo Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
logo Miesięcznika Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
© Copyright 2025 Centrum Procesów Bankowych i Informacji
  • Polityka prywatności
  • Pliki cookie
  • Bankiwpolsce.pl
Strona korzysta z plików cookie
Na stronie stosujemy pliki cookie w celu zapewnienie prawidłowego działania, ułatwienia korzystania, a także w celach statystycznych i marketingowych. Wybierając „Zaakceptuj wszystkie” wyrażasz zgodę na stosowanie wszystkich plików cookie. Jeśli chcesz wyrazić zgodę na stosowanie tylko niektórych plików cookie, wybierz „Ustawienia”, skonfiguruj preferencje i wybierz przycisk „Zapisz”. Pamiętaj, że możesz zmienić swoje ustawienia w każdym czasie klikając przycisk „Pliki cookie” w stopce portalu. Szczegółowe informacje o sposobie, w jaki  używamy plików cookie oraz przetwarzamy Twoje dane, a także o przysługujących Ci prawach, odnajdziesz w Polityce prywatności.

Niezbędne: Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.

Funkcjonalne: Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.

Analityczne: Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp.

Marketingowe: Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców
i reklamodawców strony trzeciej.
Niezbędne Zawsze aktywne
Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.
Funkcjonalne
Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.
Analityczne
Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketingowe
Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców i reklamodawców strony trzeciej.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Ustawienia
{title} {title} {title}