BLIK rozpoczął pilotaż międzynarodowych przelewów na telefon w euro
„Podczas konferencji Web Summit 2025 w Lizbonie zaprezentowano pierwszą, testową transakcję P2P z udziałem użytkowników BLIK-a. Z portugalskiego systemu MB WAY został wysłany przelew na telefon klienta Santander Bank Polska, którego numer jest zarejestrowany w usłudze BLIK.
Prezentacja przelewu na telefon z Portugalii do Polski rozpoczęła fazę pilotażową projektu związanego z włączeniem BLIK-a do grona europejskich systemów płatności mobilnych, które umożliwiają wykonywanie przelewów na telefon pomiędzy ich użytkownikami.
W pierwszym etapie pilotaż obejmuje przyjmowanie przelewów na telefon przez użytkowników BLIK-a, a wysyłanych od użytkowników zarejestrowanych w partnerskich systemach płatności, działających w Europie – portugalskim MB WAY, a w dalszej kolejności także hiszpańskim Bizum, włoskim Bancomat i skandynawskim Vipps” – czytamy w komunikacie.
Po stronie BLIK-a w projekcie bierze udział grupa klientów Santander Bank Polska. Projekt rozwijany jest w ramach stowarzyszenia EuroPA, którego BLIK jest członkiem od maja 2025 roku, dodano.
Budowa wspólnego rynku cyfrowego UE
„Uruchomienie interoperacyjności pomiędzy europejskimi systemami płatności mobilnych to ważny krok w kierunku budowy wspólnego rynku cyfrowego i wzmocnienia suwerenności płatniczej Europy.
Odpowiadamy na potrzeby użytkowników, których codzienność staje się coraz bardziej międzynarodowa. Pierwszy przelew w euro na numer telefonu klienta polskiego banku, prowadzącego rachunek w euro, to symboliczny kamień milowy naszej współpracy i początek przełomowych zmian w globalnym systemie płatności mobilnych” – powiedział prezes BLIK-a Dariusz Mazurkiewicz, cytowany w komunikacie.
BLIK w systemie SEPA Instant
Międzynarodowe przelewy na telefon, realizowane pomiędzy użytkownikami różnych systemów płatności mobilnych, oparte są na systemie przelewów natychmiastowych SEPA Instant, obsługującym transfery pieniężne w euro.
Program pilotażowy pozwala na identyfikację wszystkich wymogów technicznych, których spełnienie przez dostawców usług płatniczych w Polsce będzie niezbędne do realizacji przelewów na telefon pomiędzy użytkownikami europejskich systemów płatności mobilnych a użytkownikami BLIK-a, podano także.
Czytaj także: Klienci BLIKA są bezpieczni, a system płatności BLIK szybko się rozwija
„Na polskim stoisku podczas konferencji Web Summit w Lizbonie, w trakcie prezentacji pierwszej transgranicznej transakcji P2P z udziałem BLIKA poinformowano, że w ciągu kolejnych kilku tygodni grupa pilotażowa zostanie poszerzona o klientów banku PKO Banku Polskiego.
Obecnie trwają prace nad wdrożeniem usługi odbierania i wysyłania przelewów P2P EUR w aplikacji IKO” – czytamy także.
Jednocześnie prowadzone prace wdrożeniowe na Słowacji wkrótce mają umożliwić użytkownikom BLIK-a w strefie euro realizację międzynarodowych przelewów na telefon BLIK w ramach interoperacyjnej współpracy między europejskimi systemami płatności mobilnych, zakończono w informacji.
***
BLIK to powszechny standard płatności mobilnych. Możliwość skorzystania z BLIKA w aplikacjach bankowości mobilnej ma obecnie praktycznie każdy z klientów krajowych instytucji płatniczych oferujących aplikację mobilną.
Za rozwój systemu odpowiada spółka Polski Standard Płatności (PSP). Udziałowcami spółki PSP są: Alior Bank, Bank Millennium, Santander Bank Polska, ING Bank Śląski, mBank, PKO Bank Polski oraz Mastercard.