Klienci Banku Pekao już korzystają z ochrony behawioralnej

Klienci Banku Pekao już korzystają z ochrony behawioralnej
Fot. stock.adobe.com / Creator88
We wrześniu ’25 Bank Pekao uruchomił nową usługę ochrony behawioralnej, czyli bezpłatne rozwiązanie dostępne serwisie Pekao24 i aplikacji PeoPay, której zadaniem jest zwiększenie bezpieczeństwa klientów przed próbami oszustw. Usługa została wdrożona we współpracy z Biurem Informacji Kredytowej S.A., a zgodę na jej aktywację klienci mogą udzielać od początku lipca ’25, przypomina bank w informacji prasowej.

Rozwiązanie opiera się na analizie indywidualnych wzorców zachowania użytkownika podczas korzystania z bankowości internetowej oraz mobilnej. System gromadzi i przetwarza tzw. dane behawioralne, czyli informacje o sposobie pisania na klawiaturze, poruszania kursorem lub palcem po ekranie, przewijania strony czy trzymania urządzenia.

Jeżeli w trakcie analizy wykryte zostaną nietypowe różnice w zachowaniu, bank może wstrzymać realizację danej operacji i skierować ją do dodatkowej autoryzacji.

Ochrona behawioralna stanowi istotne wzmocnienie systemów przeciwdziałania fraudom i pozwala skuteczniej wykrywać próby nieuprawnionego logowania i wykonywania transakcji w serwisach bankowych.

Rozwiązanie można aktywować w aplikacji PeoPay, serwisie Pekao24, za pośrednictwem infolinii lub udając się do dowolnego oddziału banku, poprzez wyrażenie stosownej zgody na przetwarzanie danych.

Usługa nie wymaga dodatkowych czynności po jej aktywacji – działa automatycznie w tle, nie śledzi treści ani nie rejestruje danych osobowych.

Skuteczniejsza ochrona przed cyberoszustwami

– Skuteczność walki z cyberprzestępcami opiera się na innowacjach i partnerstwie. Dlatego sięgamy po technologie, które pozwalają skuteczniej reagować w czasie rzeczywistym na nietypowe zachowania, a jednocześnie rozwijamy współpracę z instytucjami zewnętrznymi, takimi jak Biuro Informacji Kredytowej.

To połączenie daje nam możliwość podnoszenia poziomu bezpieczeństwa w skali całego sektorafinansowego mówi Michał Nagórka, dyrektor Centrum Bezpieczeństwa Banku Pekao S.A.

– Klasyczne sposoby uwierzytelniania nie zawsze nadążają za rosnącą skalą i złożonością oszustw cyfrowych. Platforma Weryfikacji Behawioralnej BIK opiera się na analizie unikalnych wzorców zachowania użytkownika, dzięki czemu umożliwia skuteczniejszą weryfikację tożsamości i szybsze wykrywanie prób oszustwa. To krok dalej, który znacząco wzmacnia ochronę w codziennym bankowaniu.

Cieszymy się, że Pekao dołącza do grona instytucji wdrażających to nowoczesne rozwiązanie i w ten sposób jeszcze bardziej podnosi standard bezpieczeństwa swoich klientów – mówi Agnieszka Szopa-Maziukiewicz, wiceprezes zarządu Biura Informacji Kredytowej S.A.

Platforma Weryfikacji Behawioralnej BIK działa w Banku Pekao

Usługa ochrony behawioralnej została uruchomiona w ramach sektorowej Platformy Weryfikacji Behawioralnej BIK, oferowanej przez Biuro Informacji Kredytowej S.A. Instytucja ta rozwija zaawansowane rozwiązania analityczne, m.in. w obszarze oceny ryzyka fraudowego i weryfikacji tożsamości w środowisku cyfrowym.

Czytaj także: Bank Pekao najbardziej odpornym bankiem w stress testach EBA

Pekao jest kolejnym bankiem, który dołączył do grona instytucji korzystających z tego rozwiązania, zwiększając tym samym poziom bezpieczeństwa swoich klientów oraz efektywność działań ochronnych, przy jednoczesnym zachowaniu zgodności z regulacjami nadzorczymi i dbałości o prywatność.

Źródło: Bank Pekao SA