Technologia to nie wszystko
Co znamienne, nie zawsze musi to być klient słabo obeznany z nowoczesnymi produktami bankowymi. – Polscy konsumenci szybko przyjmują nowe technologie – karty zbliżeniowe, portfele wirtualne czy cyfrowe są dla nas codziennością. Świadomość zagrożeń jednak nie zawsze nadąża za tempem zmian: wiemy, że PIN czy odcisk palca to bezpieczne rozwiązania, ale nie zawsze rozumiemy ryzyko podawania danych karty na podejrzanych stronach czy też odpowiadania na fałszywe komunikaty bądź linki podszywające się pod bank lub sklep internetowy – zauważa Adam Budziłek, dyrektor ds. rozwoju produktu w Credit Agricole Banku Polska.
Cyberhigiena to podstawa
Nawet najlepsze systemy uwierzytelniania, mechanizmy antyfraudowe i algorytmy analizy transakcji nie zapewnią pełnej ochrony, jeśli użytkownicy będą ignorować zasady cyberhigieny. Oszustwa płatnicze najczęściej wykorzystują nie techniczne luki w systemach, lecz nieuwagę, pośpiech i brak świadomości konsumentów. To właśnie człowiek – pod wpływem emocji, zaufania do rzekomego pracownika banku, policjanta czy członka rodziny albo za sprawą fałszywego wideo – staje się najsłabszym punktem obrotu elektronicznego.
– W czasach rozwiniętych systemów zabezpieczeń bankowych oszuści upatrują szansy na kradzież pieniędzy przede wszystkim w zmanipulowaniu samego klienta bankowości. To powoduje, że phishing jest wciąż najskuteczniejszym rodzajem ataku. Cyberprzestępcy podszywają się pod zaufane instytucje i popularne usługi, dystrybuują fałszywe wiadomości i podejmują działania, które mają skłonić użytkownika do udostępnienia swojej metody płatności czy danych logowania do bankowości. Dla cyberprzestępców to prostsza droga do pieniędzy niż próby przełamywania zabezpieczeń systemu – podkreśla Piotr Kalbarczyk, dyrektor Departamentu Cyberbezpieczeństwa w PKO Banku Polskim.
Choć ataki cyberprzestępców nakierowane są częściej na element ludzki, a nie sferę technologiczną, nie znaczy to, że nowe technologie, a zwłaszcza AI, nie wpływają na krajobraz cyberprzestępczości.
– Jeśli chodzi o metody działania i zagrożenia, z którymi na co dzień się spotykamy, to niezmiennie są to phishing, smishing, spoofing, oszustwa inwestycyjne czy oszustwa na BLIK. Jak widać, w tym zakresie nie nastąpiła żadna rewolucja. Ewoluowały jedynie sposoby i narzędzia wykorzystywane do tego typu ataków. Przestępcy korzystają z osiągnięć technologicznych, aby doskonalić swoje metody działania. Największe wyzwanie w zakresie bezpieczeństwa stanowi ...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI