SGB-Bank i Grupa SGB stawiają na technologię, zmiany produktowe i marketing
„Jeśli patrzymy na rzeczywistość naszego banku, jak na starą fotografię to w wielu różnych aspektach dzisiejszy obraz jest bardzo pozytywny.
Natomiast jeśli popatrzymy na strukturę przychodów, popatrzymy na trendy, i umieścimy to w kontekście sytuacji makroekonomicznej, a szczególnie jeżeli weźmiemy pod uwagę trend związany ze zmianą stóp procentowych – to sytuacja przedstawia się mniej optymistycznie” – zauważył Mirosław Skiba.
Jako długoterminowy niekorzystny trend, szczególnie dla banków spółdzielczych, wymienił zmiany demograficzne związane ze starzeniem się społeczeństwa i malejącą liczbą mieszkańców Polski.
Technologia może pomóc pokonać niekorzystne trendy
Wskazał, że sposobem na pokonanie przeciwności jest wprowadzanie do banków spółdzielczych nowoczesnych rozwiązań technologicznych.
„Klient już dzisiaj nie pyta o to, czy poszczególne banki mają, czy nie mają odpowiednio funkcjonalną bankowość mobilną, bo to musi być. Bardzo duże negatywne zdziwienie budzi u klientów fakt, że czegoś nam brakuje w funkcjonalnościach” – zaznaczył.
Dodał, że w SGB-Banku coraz ważniejsze jest zindywidualizowane podejście do klientów. Nie wszyscy powinni otrzymywać te same oferty czy produkty.
„Mówię tutaj o segmentacji i dopasowaniu poszczególnych grup produktów do poszczególnych grup klientowskich” – zaznaczył Mirosław Skiba.
„Dbamy też o to, aby marka banku spółdzielczego, w ogóle bankowości spółdzielczej kojarzyła się dobrze nie tylko naszym obecnym klientom, ale również klientom, których chcemy pozyskać” – dodał.
Jak zauważył oferta banków spółdzielczych kierowana do klientów, także najmłodszych nie odbiega od ofert najlepszych banków komercyjnych. Dotyczy to również strony technologicznej oferowanych produktów i usług bankowych.
Ważne kampanie marketingowe
Zmiany technologiczne i produktowe w bankach spółdzielczych Grupy SGB są wsparte kampaniami marketingowymi.
„Mieliśmy mocną kampanię kierowaną do klienta młodego. W tej chwili jesteśmy w trakcie kampanii do pozostałych klientów indywidualnych, w której promujemy nasz kredyt hipoteczny. Na jesieni pojawi się kampania skierowana do przedsiębiorców, którzy jak wiadomo stanowią bardzo istotną grupę klientów banków spółdzielczych” – mówił Mirosław Skiba.
Pozostając przy produktach oferowanych przedsiębiorcom zauważył rosnące znaczenie leasingu.
„W chwili obecnej podejmujemy konkretne kroki, ażeby zdecydowanie większa część biznesu leasingowego trafiała do naszej spółki leasingowej, którą posiadamy w ramach zrzeszenia SGB” – stwierdził.
Podwyżka CIT będzie bolesna dla banków spółdzielczych
Odnosząc się do planów rozwojowych SGB-Banku zauważył, że podwyżka stawki CIT dla banków w czasie kiedy spadają stopy procentowe negatywnie wpłynie na kapitały banków spółdzielczych, ale nie zatrzyma modernizacji banków zrzeszenia i samego banku zrzeszającego.
„Mamy w tej chwili mocno rozpędzony proces inwestycyjny. Realizujemy kilkadziesiąt projektów z różnych obszarów, zarówno dotykających bezpośrednio obsługi klienta, jak i nowych funkcjonalności w bankowości elektronicznej oraz bankowości mobilnej dla klientów zarówno indywidualnych, jak i firmowych”.
W ramach procesu modernizacji wskazał na inwestycje w tzw. back office, na robotyzację, cyfryzację, wprowadzenie na szeroką skalę trwałego nośnika oraz rozwiązań opartych na AI.
„Podwyżka CIT nas zaboli, zaboli naszych udziałowców. Ograniczy przyrost naszej bazy kapitałowej, bo przypomnę, że banki spółdzielcze, w tym bank zrzeszający, wypłacają dywidendę w bardzo małej skali.
Prawie cały wypracowany zysk przeznaczają na podwyższanie swoich kapitałów. Co się przekłada na bezpieczeństwo funkcjonowania banku, co się przekłada na możliwości kredytowania większych, pojedynczych transakcji, co w końcu pozwala bankom spółdzielczym więcej zrobić dla swoich klientów, dla swoich udziałowców, dla swoich małych ojczyzn, w których są ulokowane” – podsumował Mirosław Skiba.