Technologia ułatwia dostęp do gotówki

Technologia ułatwia dostęp do gotówki
Bartłomiej Szymański | Źródło: BANK.pl
„Dzięki automatyzacji dostęp do gotówki w Polsce z każdym rokiem będzie się zwiększał, a korzystanie z niej będzie coraz łatwiejsze” – mówił Bartłomiej Szymański, wiceprezes Impel Cash Solutions Sp. z o.o. w kuluarach Kongresu Obsługi Gotówki tuż po zakończeniu sesji poświęconej automatyzacji gotówki w sieciach handlowych.

Bezpośrednią przyczyną automatyzacji obsługi gotówki w sieciach handlowych są rosnące koszty pracy kasjerów i kierowników – wskazywał Bartłomiej Szymański.

Firmy dążą do efektywniejszego wykorzystania personelu i reorganizacji pracy, z wykorzystaniem maszyn. Sieci handlowe dostrzegają korzyści  płynące z automatyzacji obrotu gotówkowego, czego przykładem są działania podejmowane przez takie firmy jak np. Auchan,  Castorama, czy Leroy Merlin.

Back i front office

Do obsługi gotówki są stosowane różnego typu urządzenia. W tzw. front office są umieszczane urządzenia samoobsługowe, gdzie klient bezpośrednio dokonuje płatności. W fast foodowych dodatkowo w urządzeniu klient sam zamawia potrawy.

Są również urządzenia dla kasjerów umieszczone przy ich stanowiskach pracy, które liczą, autentykują gotówkę i rozliczają wpłaty, przygotowując ją do odbioru przez firmę CIT.

W back office działają większe urządzenia, które dodatkowo są w stanie przygotowywać tzw. „startery” (bilon do wydawania dla kasjerów) oraz recyklingować gotówkę, co jest ich najważniejszą funkcją.

Dlaczego automatyzacja gotówki się opłaca?

Bartłomiej Szymański wymienił szereg korzyści wynikających dla sieci handlowych z wprowadzenia automatyzacji obsługi gotówki.

Wpłacona gotówka jest księgowana na rachunku bankowym sieci handlowej w około 15 minut. Zmniejsza się liczba transportów gotówki ponieważ urządzenia są opróżniane rzadziej, a kasjerzy są rozliczani online, jeszcze tego samego dnia. Rzadsze konwoje i efektywniejsze rozliczanie przekładają się na niższe koszty dla firm CIT i sieci handlowych.

Zdaniem Bartłomiej Szymańskiego w najbliższych latach w handlu detalicznym będą rozwijane dostępne już na rynku rozwiązania technologiczne do obsługi gotówki.

Banki wprowadzą nowe typy urządzeń do obsługi gotówki

Natomiast w samych bankach pojawią się nowe rozwiązania technologiczne, które będą wprowadzane do oddziałów bankowych. Urządzenia te będą zdolne do identyfikacji klienta nie tylko kartą, ale także dowodem osobistym. Będą przyjmować i wypłacać zarówno banknoty, jak i bilon, a docelowo również obsługiwać najważniejsze waluty.

Korzyścią z zastosowania tych urządzeń będzie ponowne wprowadzenie gotówki do mniejszych oddziałów bankowych bez konieczności tworzenia tradycyjnych, kosztownych stanowisk kasjerskich.

„Technologia, która wcześniej wyprowadziła gotówkę z oddziałów bankowych, teraz ma ją tam wprowadzić z powrotem. Nowe urządzenia mają przezwyciężyć ograniczenia tradycyjnych bankomatów takich jak brak obsługi bilonu, czy identyfikacja klienta wyłącznie kartą” – powiedział Bartłomiej Szymański.

Jego zdaniem wdrażanie tych rozwiązań nie wymaga zmian w polskich przepisach bankowych. Natomiast konieczna jest integracja bankowych systemów IT z nowymi urządzeniami.

Źródło: BANK.pl