Polacy otwarci na podpis elektroniczny – wyniki badania KIR i ZBP

Polacy otwarci na podpis elektroniczny – wyniki badania KIR i ZBP
Źródło: KIR
Podpis elektroniczny przestaje być domeną wyłącznie biznesu i administracji. Coraz częściej staje się narzędziem codziennego użytku – wygodnym, bezpiecznym i dostępnym zdalnie. Jak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez KIR i ZBP*, rośnie nie tylko świadomość korzyści płynących z jego stosowania, ale także realna gotowość Polaków do cyfryzacji codziennych procesów, czytamy w informacji prasowej KIR.

Elektroniczny podpis postrzegany jest jako rozwiązanie wygodne i bezpieczne. Na pytanie o to jakie dokumenty, podpisywane obecnie własnoręcznie, chcieliby podpisywać elektronicznie korzystając np. z jednorazowego podpisu elektronicznego, użytkownicy bankowości elektronicznej wskazali na podpisywanie umów bankowych (38%), umów z dostawcami energii, gazu, wody i firmami odbierającymi odpady (35%) oraz z operatorami telekomunikacyjnymi (34%).

Niemal co trzeci respondent widzi zastosowanie również w kontekście zawierania ubezpieczeń (30%), a co czwarty – w obszarze ochrony zdrowia (26%).

– Wyniki badania potwierdzają, że Polacy są gotowi na digitalizację codziennych procesów. Wysokie zainteresowanie podpisem elektronicznym w sektorze finansowym pokazuje, że cyfrowe rozwiązania i narzędzia takie jak mSzafir mają realny potencjał, by stać się standardem – mówi Elżbieta Włodarczyk z Linii biznesowej podpis elektroniczny w KIR.

Czytaj także: mSzafir wspiera cyfrowy proces hipoteczny w PKO Banku Polskim

Codzienna wygoda, realne zastosowanie

Podpis elektroniczny przestaje być rozwiązaniem „dla specjalistów” – coraz częściej to po prostu narzędzie codziennego użytku, stosowane nie tylko w pracy ale i w umowach prywatnych, wybierane wszędzie tam, gdzie liczy się czas, wygoda i możliwość działania zdalnie.

Umożliwia podpisanie umowy bez wychodzenia z domu czy zawarcie kontraktu z dostawcą usług bez konieczności drukowania i odsyłania dokumentów. Jest wykorzystywany również do finalizacji zleceń przez freelancerów oraz podpisywania dokumentów w procesie rekrutacji.

Dzięki niemu można także załatwić sprawy medyczne, takie jak zgody, upoważnienia czy wnioski, bez osobistej wizyty w placówce.

To wszystko sprawia, że podpis elektroniczny staje się cyfrowym odpowiednikiem długopisu – równie oczywistym jak korzystanie na przykład z bankowości internetowej.

Czytaj także: W ING Lease kwalifikowany Podpis Jednorazowy

Edukacja pomaga zmieniać postawy

Cyfryzacja usług publicznych i komercyjnych to trend, którego nie da się zatrzymać. Jednak tylko konsekwentna edukacja i szeroka komunikacja korzyści, prostoty i bezpieczeństwa, mogą przełamać barierę nieufności wobec usług elektronicznych.

Jak wynika z badania KIR i ZBP – 38% respondentów nie widzi w swoim przypadku potrzeby zmiany tradycyjnego sposobu podpisywania dokumentów na podpis elektroniczny.

Ten wynik przypomina, że dla znacznej części społeczeństwa cyfrowe narzędzia są wciąż nowością, często wymagającą dodatkowego wsparcia, informacji, a przede wszystkim zaufania.

– Wyniki badania wskazują na polaryzację postaw Polaków. Z jednej strony mamy grupę gotową na pełną cyfryzację, z drugiej – znaczną część społeczeństwa, która pozostaje przy tradycyjnych formach podpisu.

Kluczowe będzie stopniowe budowanie zaufania poprzez edukację i pokazywanie realnych korzyści płynących z rozwiązań elektronicznych – dodaje Elżbieta Włodarczyk.

mSzafir – bezpieczny podpis elektroniczny

Argumentem, który zachęca użytkowników do korzystania z kwalifikowanego podpisu elektronicznego mSzafir dostarczanego przez KIR, jest całkowicie zdalny dostęp, bez konieczności użycia fizycznej karty czy czytnika.

mSzafir dostępny jest zarówno w wersji jednorazowej (do podpisania pojedynczego dokumentu), jak i długoterminowej (ważnej rok lub dwa lata). Aktywacja podpisu odbywa się online,
z wykorzystaniem bezpiecznych metod weryfikacji tożsamości, m.in. mojeID, bez konieczności wizyty w placówce.

Podpis elektroniczny staje się jednym z kluczowych narzędzi w zawieraniu umów, zarówno w firmach, jak i życiu prywatnym. Wyniki badania KIR i ZBP pokazują, że rośnie nie tylko świadomość dostępnych rozwiązań, ale także gotowość do ich wykorzystywania w codziennych sprawach.

Cyfryzacja ma realną szansę stać się powszechnym standardem dla większości Polaków, o ile będzie wdrażana w sposób zrozumiały, przyjazny i budujący zaufanie użytkowników.

Czytaj także: Z podpisu elektronicznego korzysta już 30 proc. aktywnych użytkowników bankowości elektronicznej

***

* Badanie ośrodka Minds&Roses, kwiecień 2025, N=1000

Źródło: Krajowa Izba Rozliczeniowa / KIR