Oferta PFR dla spółek samorządowych
Jak zaznaczył Mikołaj Raczyński – Polski Fundusz Rozwoju specjalizuje się w montażu finansowym, który oferuje przedsiębiorstwom, a także firmom samorządowym najczęściej w przedsięwzięciach związanych z transformacją energetyczną.
„W momencie, w którym dany projekt inwestycyjny, czy to kreowany przez samorządy, czy przez partnera prywatnego poszukuje finansowania, a ma już zapewnione finansowanie z BGK i z banków komercyjnych, z którymi my nie konkurujemy, to jesteśmy w stanie dostarczyć spółkom samorządowym kapitał wyższego ryzyka, czy to w postaci po prostu wniesienia kapitału własnego do projektu, czy w postaci np. długu podporządkowanego, co ostatecznie ma za zadanie uzupełnić luki finansowania danych projektów inwestycyjnych.”
Jak wyjaśniał Mikołaj Raczyński wspomniane inwestycje są realizowane na tzw. zasadzie project finance. Większość projektów z nich jest realizowanych np. w relacji długu bankowego do kapitału własnego w proporcjach 70% do 30% lub 60 do 40%. I wtedy pojawia się pytanie np. jaki sposób podzielić ten kapitał własny, który musi być wniesiony do projektu.
„Przykładowym rozwiązaniem może być takie, że ten kapitał własny, który ma być wniesiony jest podzielony np. pół na pół pomiędzy Polskim Funduszem Rozwoju, a partnerem, którym np.
może być spółka miejska. Natomiast ostateczne to rozwiązanie zależy od tego jak komercyjnie jest zbudowany i zaplanowany ten projekt, który ma powstać” – tłumaczył.
Czytaj także: Przywracamy w Polsce samorządność
PFR oczekuje odpowiedniej stopy zwrotu ze swoich inwestycji
Polski Fundusz Rozwoju udziela wsparcia zwrotnego. Fundusz wymaga uzyskania stopy zwrotu ze środków, które zainwestuje.
Odnosząc się do pytania o porównanie kosztów finansowania PFR do kosztów finansowania bankowego Mikołaj Raczyński powiedział:
„Dług bankowy zabezpiecza się na aktywach spółki, a my często albo mamy słabsze zabezpieczenie, albo jesteśmy zabezpieczeni na drugim czy trzecim miejscu, albo w przypadku kapitału własnego tych zabezpieczeń jest mniej. Natomiast oczywiście staramy się, aby ten koszt był jak najbardziej konkurencyjny i ostatecznie umożliwił powstanie danego projektu”.
Czytaj także: Forum Bankowo-Samorządowe 2024: synergia finansów, innowacji i zrównoważonego rozwoju
Oferta dla samorządów
Pytany o zainteresowanie samorządów ofertą PFR Mikołaj Raczyński podkreślił: „Widzimy zainteresowanie samorządów, natomiast jest też tak, że samorządy przyzwyczaiły się do sytuacji, w której było bardzo dużo dostępnego kapitału, po bardzo niskim oprocentowaniu, bądź po prostu środków bezzwrotnych.
Więc trochę czasu zajmuje przekonanie drugiej strony do tego, że jest miejsce na to, żeby pozyskać finansowanie zwrotne i tworzyć projekty w formule, w której kapitał musi być zwracany.
Dlatego rozmawiamy z samorządami na temat struktur PPP, na temat struktur ESCO*, aby tworzyć takie projekty, w których ten zwrot kapitału ostatecznie trafia do samorządu, partnera prywatnego i do PFR-u jako inwestora finansowego”.
Doprecyzowując zasady finansowania samorządów przez PFR nasz rozmówca stwierdził, że fundusz udziela finansowania spółkom prawa handlowego. Nie udziela finansowania samorządom jako takim, ale należącym do nich spółkom. Analizuje standing finansowy tych spółek.
„Ale oczywiście brane jest też pod uwagę to, jakie wsparcie ostatecznie może dostarczyć jednostka samorządu terytorialnego, żeby ostatecznie wesprzeć daną spółkę, gdyby projekt komercyjnie się nie powiódł” – zauważył Mikołaj Raczyński.
Mówiąc o przykładach realizowanych projektów z samorządami wskazał przede wszystkim na instalacje termicznego przetwarzania odpadów, co ma także związek z transformacją ciepłownictwa.
PFR także jest zaangażowany w rozmowy z samorządami dotyczącymi inwestycji infrastrukturalnych, jak np. porty lotnicze, czy porty przeładunkowe.
Fundusz jest nakierowany na udział w większych przedsięwzięciach inwestycyjnych, gdzie wkład PFR wynosi 20-30 mln złotych, co oznacza, że nakłady inwestycyjne w danym projekcie wynoszą co najmniej około 100 mln złotych.
*Model ESCO to oferta z zakresu usług efektywności energetycznej, w której rozliczamy się z klientem w oparciu o uzyskaną oszczędność energii w wyniku realizacji inwestycji oraz zarządzania instalacją