Polska jest 5. światowym eksporterem bombek choinkowych

Polska jest 5. światowym eksporterem bombek choinkowych
Fot. stock.adobe.com / Romolo Tavani
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Świąteczne dekoracje to nieodłączny element Bożego Narodzenia, który wypełnia domy, ulice i witryny sklepowe. Polska odgrywa w tej branży kluczową rolę. Z analizy Akcenty wynika, że jesteśmy 3. największym eksporterem bombek w Europie, a na świecie zajmujemy wysokie 5. miejsce. W 2023 roku za granicę trafiły ozdoby bożonarodzeniowe o wartości 68,2 mln euro. Najwięcej polskich bombek ozdabia niemieckie, amerykańskie i francuskie choinki. Sami Polacy coraz częściej wybierają wysokiej jakości ozdoby „Made in Poland”, ograniczając tym samym import głównie chińskich produktów. W efekcie eksport bombek w 2023 roku był aż o połowę wyższy niż ich import, czytamy w komunikacie prasowym Akcenty.

–  Zarówno na świecie, jak i w Polsce, widzimy wyraźną tendencję: konsumenci coraz częściej wybierają jakość. I tak Francuzi mogą pochwalić się najwyższej jakości serami, Szwajcarzy zegarkami, a Polacy produkują jedne z najpiękniejszych bombek na świecie. Często ręcznie malowane i starannie wykonane, cieszą się uznaniem na całym świecie, a Polska utrzymuje silną pozycję na rynku, nawet w trudniejszych czasach.

Wartość globalnego eksportu ozdób bożonarodzeniowych w 2023 roku spadła o 39 proc., osiągając 6,38 mld euro w porównaniu z 10,3 mld euro w 2022 roku.

Chiny, które dominują na rynku, odnotowały aż 42 proc. spadku w ujęciu rocznym, podczas gdy Polska poradziła sobie znacznie lepiej, notując jedynie 7 proc. spadku. Jeśli ten trend się utrzyma, możemy liczyć lepsze wyniki w przyszłości – mówi Radosław Jarema, dyrektor polskiego oddziału Akcenty.

Czytaj także: Świąteczny Portfel Polaków 2024 – wydamy niewiele więcej niż w ubiegłym roku

Eksportowe polskie bombki zdobią choinki na całym świecie

Polskie bombki choinkowe podbijają serca klientów na całym świecie, zdobywając uznanie nie tylko za wyjątkowy design, ale i trwałość. Z danych przeanalizowanych przez ekspertów Akcenty wynika, że w 2023 roku Polska wyeksportowała ozdoby świąteczne o wartości 68,2 mln euro, osiągając wysokie 5. miejsce na świecie i 3. w Europie.

Największym globalnym eksporterem ozdób świątecznych są Chiny, jednak ich produkty często ustępują pod względem jakości – polskie bombki, ręcznie malowane i pełne precyzyjnych zdobień, zyskały status luksusowych dekoracji.

W Europie wyprzedzają nas tylko Holandia i Niemcy, a na świecie, poza Chinami, Indie.

Największym odbiorcą naszego eksportu bombkowego są Niemcy. Do naszego zachodniego sąsiada w ubiegłym roku trafiła co czwarta ozdoba bożonarodzeniowa (łączny eksport do Niemiec wyniósł 15,6 mln euro).

Na drugim miejscu znajdują się Stany Zjednoczone, do których trafiły te towary o wartości 14,8 mln euro.

Podium zamyka Francja z wynikiem 4,3 mln euro. Polskie bombki zdobią również czeskie, austriackie i słowackie domy, można je także znaleźć je w Rosji czy Australii.

Mniej chińskiego plastiku, więcej polskiego rzemiosła

Polska nie tylko jest ważnym graczem na globalnym rynku bożonarodzeniowych dekoracji, ale także importuje te produkty, choć na mniejszą skalę. W 2023 roku wartość importu wyniosła 46,7 mln euro, podczas gdy eksport osiągnął aż 68,2 mln euro, co daje nam dodatnie saldo na poziomie 21,5 mln euro.

W 2023 roku zdecydowana większość bożonarodzeniowych dekoracji przyjechała do nas z Chin (36,2 mln euro). Jednak warto zwrócić uwagę, że nieco rzadziej sięgamy po chińskie wyroby, które często nie spełniają naszych oczekiwań.

W ubiegłym roku import dekoracji świątecznych z Chin spadł r/r. o 17 proc. Ozdoby trafiają do Polski również z Niemiec (wartość importu wyniosła 4,6 mln euro) oraz z Holandii (wartość importu wyniosła 1,7 mln euro).

– Dodatnie saldo handlowe w przypadku ozdób świątecznych to dowód, że polskie wyroby premium cieszą się uznaniem za granicą, a ich eksport przynosi wymierne korzyści gospodarce.

Malejący popyt na chińskie ozdoby w Polsce to nie tylko oznaka wzrostu świadomości zakupowej, ale także szansa na dalsze umacnianie marki „Made in Poland” na światowych rynkach – podsumowuje Radosław Jarema.

***

Źródła danych: 

W powyższym materiale wszystkie dane pochodzą z International Trade Cener za lata 2022 i 2023 według kategorii 950510 – Christmas articles (excl. candles and electric lighting sets, natural Christmas trees and Christmas tree stands).

                                                             

Źródło: Akcenta